«Sāka aizmirsties padomju laiki? Nils Ušakovs atgādināja. Stundām garas rindas pēc rīdzinieku kartes bija Rīgas domes valdošās koalīcijas dāvana rīdziniekiem Ziemassvētkos,» norāda Rīgas domes Vienotības frakcijas priekšsēdētāja Sarmīte Ēlerte.
«Cilvēkiem iestāstīja, ka no jaunā gada biļetes sabiedriskajā transportā būs dārgas, bet rīdzinieka kartes īpašniekiem būs jāmaksā uz pusi mazāk. Kaut arī Rīgas kungi ļoti labi zināja, ka nav stājušies spēkā nedz jaunie tarifi, nedz atlaides. Tie nestāsies spēkā arī 1.martā. Rīgas domes saistošie noteikumi stājas spēkā tikai tad, ja tiem neiebilst Vides un reģionālās attīstības ministrija (VARAM). Un VARAM ir iebildis jau kopš šīs afēras sākuma pagājušā gada 7.oktobrī,» skaidro politiķe.
«Jaungada pirmajā darba dienā rīdzinieki piedzīvoja jaunu pārsteigumu: pasažieriem, arī tiem, kam kabatā bija rīdzinieka karte, pērkot biļeti sabiedriskajā transportā pie vadītāja vai automātā bija jāmaksā EUR 1,20. Kāpēc 1,20? Tāpēc un viss. Jāpriecājas, ka ne EUR 5. Vai padomijā mums kāds ko skaidroja?» turpina Ēlerte.
Pēc viņas sacītā, visas šīs afēras aizsācējs Ušakovs nekādus paskaidrojumus nav sniedzis. «Kā akā iekritis kopš vērienīgās reklāmas kampaņas vecā gada pēdējos mēnešos, kad Nila Ušakova optimistiskā balss TV ekrānos un radio kampaņās mudināja doties pēc rīdzinieku kartēm. Kampaņa Rīgas nodokļu maksātājiem ir izmaksājusi EUR 213 431. Gada nogalē Ušakovs nopukojās, ka valdība vainīga paša savārītajā haosā, neatvainojās rīdziniekiem par izbojāto pirmssvētku laiku, pārcēla termiņus karšu saņemšanai un nozuda. Nu ja, nav jau lentīšu griešanas bizness,» teic politiķe.
Ēlerte atgādina, ka Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija 17.septembrī apstiprināja braukšanas maksu sabiedriskajā transportā – no 1.janvāra EUR 0,70. Domes satiksmes komitejas vadītājs Vadims Baraņņiks toreiz presei gandarīts paziņoja, ka veicot pāreju uz eiro, Rīgas satiksme atradusi iespēju maksu par biļeti vēl samazināt. Rīgas Satiksmes piedāvātie 50 santīmi jeb 71, 14 eiro centi ir noapaļoti uz leju. Taču pēc nepilnām divām nedēļām tā pati licencēšanas komiteja pēkšņi apstiprināta jaunu braukšanas maksu – EUR 1,20.
«Kas bija noticis šajās 12 dienās? Kāpēc notika straujākais braukšanas maksas pieaugums Latvijas vēsturē – par 71 %? Tāpēc, ka bija dzimis grandiozais plāns: manipulējot ar maksu sabiedriskajā transportā, saliedēt masas zem Ušakova zilibaltā karoga tuvu un tālu vēlēšanu nolūkos,» pārliecināta Ēlerte.
7.oktobrī Rīgas domes valdošā Saskaņas centra un Gods kalpot Rīgai koalīcija, Vienotībai un Nacionālajai apvienībai balsojot «pret», pieņēma lēmumu no 2014.gada 1.janvāra sadalīt un pretnostatīt Latvijas iedzīvotājus: «lauķiem» – EUR 1,20, Rīgā deklarētajiem – 50% atlaide. Jāatceras gan, ka jebkuras atlaides rīdzinieki samaksā caur saviem nodokļiem, arī tie, kuri sabiedrisko transportu neizmanto. Rīgas domes 7.oktobra noteikumi nav stājušies spēkā, jo 8.novembrī VARAM uzdeva Rīgas domei šo normu atcelt. Toreizējais VARAM ministrs Sprūdžs izteicās: «Šie noteikumi ir negatīvi vērtējami gan pēc satura, gan būtības un juridiski tie ir brāķis.»
Lai novērstu manipulācijas un likuma būtībai neatbilstošas interpretācijas, Vienotības Saeimas frakcija rosināja papildināt Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.pantu, un 21.novembrī Saeima nobalsoja par sekojošu redakciju: «Nosakot braukšanas maksas atvieglojumus, par vienīgo kritēriju nedrīkst izmantot personas deklarēto dzīvesvietu.»
Saskaņas centra un Gods kalpot Rīgai koalīcija meklēja jaunu līkumu, kā apiet likumu. 19.novembrī Rīgas dome, Vienotībai un Nacionālajai apvienībai balsojot «pret», ieviesa nelielas izmaiņas un papildināja jau vienreiz pēc būtības VARAM apturētos, lielākās Latvijas sabiedrības daļas diskriminējošos 7.oktobra noteikumus ar šķietami jaunu «kritēriju» – 50% atlaide tagad tiek solīta visiem līdz 75 gadiem veciem Rīgā deklarētiem iedzīvotājiem.
«Rīgas domes vadība labi apzinās, ka diskriminējošie noteikumi nav stājušies spēkā, bet pilnā sparā griežas reklāmas rullīši un rīdzinieki tiek baidīti un mudināti steigties pēc kartēm. Tomēr aizraujoties ar vēlētāju dvēseļu zvejošanu, Ušakovam piemirstas parūpēties par elementāru kārtību karšu izsniegšanā. Cilvēku neapmierinātība aug augumā, un Rīgas domes valdošā koalīcija, Vienotībai un Nacionālajai apvienībai balsojot «pret», 17.decembrī pieņem jaunus saistošos noteikums, kas saglabā diskriminējošo Latvijas iedzīvotāju dalīšanu, bet pārceļ to stāšanos spēkā līdz martam,» tā Vienotības pārstāve,
Arī šie noteikumi nestājās spēkā, jo 19.decembrī VARAM ministra pienākumu pildītājs Daniels Pavļuts prasīja tos atcelt. VARAM atzinumā izklāstīti argumenti tam, kāpēc šie noteikumi ir pretrunā ar LR Satversmi, Eiropas Savienības tiesas spriedumiem līdzīgās lietās, Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvenciju un Sabiedriskā transporta pārvadājumu likumam: deklarētā dzīvesvieta nevar būt pamats iedzīvotāju dalīšanai kategorijās, dažādai attieksmei pret Latvijas iedzīvotājiem nav leģitīma mērķa, atvieglojumi nav noteikti sociāli mazāk aizsargātai grupai, un šāda valsts iedzīvotāju šķirošana nestu zaudējumus lielākajai Latvijas sabiedrības daļai.
«2012.gadā valodas referendums Ušakovam atgādināja, ka viņš dzīvo Latvijā. VARAM atgādināja, ka arī Rīga vēl joprojām ir Latvijā. Ko sola nākotne? Droši var prognozēt, ka mēģinājumi «apčakarēt» rīdziniekus, Latvijas iedzīvotājus, likumus, valsti turpināsies. Tā bija pierasts padomijā. Tikai atcerēsimies, kura ir tā vienīgā vieta, kur sieru var dabūt par brīvu,» rezumē Ēlerte.
102.000.102.6259
jāpiekrīt vien ir, tikai grūti iedomāties, kam jānotiek, lai kaut kas Rīgā mainītos
Ļoti populistiski tā Ēlerte izsakās.
“Gada nogalē Ušakovs nopukojās, ka valdība vainīga paša savārītajā haosā, neatvainojās rīdziniekiem par izbojāto pirmssvētku laiku, pārcēla termiņus karšu saņemšanai un nozuda.”
Neko Ušakovs rīdziniekiem nav sabojājis! Nu kādas muļķības! Es arī pieteicos rīdzinieka kartei. Nu būs man tā tikai nākošās nedēļas sākumā (pieraksts). Nu un? Ne es tāpēc apzagta, vai apkrāpta!
Un tas, ka pie vadītāja biļete ir bijusi dārgāka, tā tas ir bijis vienmēr! Un pareizi! Jo vadītājam ir jādomā par braukšanu, par citiem – apzinīgajiem pasažieriem, nevis par tiem, kam slinkums aiziet uz tuvāko kiosku e-talonu nopirkt vai papildināt. Kāpēc visam autobusam / trolejbusam / tramvajam būtu jāstāv pieturās, kamēr daži pērk biļetes, skaita un maina naudu??? Ļoti labi, ka ir tāda iespēja ārkārtas gadījumā biļeti nopirkt pie vadītāja, bet tam nav jābūt normālai sistēmai, tāpēc arī biļete ir dārgāka, jo tas ir papildu pakalpojums.
Vēl citāts:
«Kas bija noticis šajās 12 dienās? Kāpēc notika straujākais braukšanas maksas pieaugums Latvijas vēsturē – par 71 %?”
Ar šo Ēlerte vnk uzkurina emocijas, jo reāli šāda pieauguma nav! Tas viņai izdodas tikai manipulējot ar cipariem un vārdiem!
Reāli ir tā, ka biļete pie vadītāja maksāja 0,70 Ls, tagad 1,20 Eur jeb 0,84 Ls. Tātad pieaugums ir 0,14 Ls jeb 20% (nevis 71% kā Ēlertei). Un arī tas ir tāpēc, lai atvieglotu vadītāju tiešo pienākumu veikšanai.
Bez tam, kādas ir problēmas e-talonus papildināt vai nopirkt visās tam paredzētajās vietās (un to ir ļoti daudz), kur viens brauciens maksā 0,70 Eur jeb 0,50 Ls
kļūda jau bija ar biļešu pirkšanu speciālajos automātos, ka tās maksāja nepamatoti dārgi! un vispār – Rīga ir galvaspilsēta visiem, jau tā viss galvenokārt koncentrējas te, un tagad Ušakovs pavisam grib izēst citu pilsētu iedzīvotājus ārā!
Notiek normāla konkurences cīņa par cilvēkresursiem! Kas Latvijas valdībai liedz sakārtot šīs attiecības? Vieglāk ir aizliegt kā strādāt un darīt pareizas lietas!
mūs tā pieradināja pie čakarēšanas, ka norma vien jau ir. NU vecēnēm tas jesņina dubultnieks patīk labāk… i viss