Uzņēmēja skatpunkts – MADARA Cosmetics: Uzņēmēja blēža tēls ir daudzu VID ierēdņu prātos

MADARA Cosmetics direktors Uldis Iltners un valdes priekšsēdētāja, zīmolu un produktu autore Lotte Tisenkopfa-Iltnere

Visiem kopā jārada tāda vide Latvijā, lai ir motivācija maksāt nodokļus un kopīgi attīstīt valsti, savukārt iedzīvotāji uzņēmējus neuzskatītu par blēžiem. Rezultātā uz labo pusi mainītos arī uzņēmēju un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sadarbība, kas šobrīd drīzāk ir represīva un agresīva, intervijā BNN norāda SIA MADARA Cosmetics direktors Uldis Iltners un valdes priekšsēdētāja, zīmolu un produktu autore Lotte Tisenkopfa-Iltnere.

Pēdējā laika svarīgākie notikumi jūsu pārstāvētajā nozarē?

Eiropā joprojām pieaug patērētāju pieprasījums pēc dabiskās kosmētikas. Piemēram, Vācijas tirgus dati liecina, ka plaša patēriņa preču tirdzniecības vietās pieaug aprozījums produktiem, kas tiek tirgoti kā dabiska vai no dabas vielām ražota kosmētika. Diemžēl, šo pieaugumu galvenokārt veido lielākoties lielo kosmētikas ražotāju koncernu produkti, kas tiek mārketēti kā dabiskas izejvielas saturoši, lai gan sastāvs ir sintētisks, kā arī private-label produkti, pārsvarā zemākajā cenu kategorijā un ar sintētisku sastāvu. Šī tendence skaidri liecina, ka pircējiem ir vēlme iegādāties dabisku un drošu kosmētiku, bet nav zināšanu, kā to atšķirt no konvencionāliem produktiem. Par spīti tendencei visā pasaulē izvēlēties arvien «zaļākus» un ilgtspējīgākus produktus, kosmētikas regula Eiropā, atšķirībā no pārtikas un lauksmainiecības regulas, nedefinē, ka tādiem vārdiem kā dabisks, bioloģisks, ekoloģisks ir jābūt segumam. Šobrīd vienīgais veids, kā dabiskā kosmētika var tik atšķirta no konvencionālās, ir speciāli sertifikāti, piemēram, ECOCERT, Soil Associataion, kuru zīmogam jābūt uz produkta iepakojuma redzamā vietā.

Interesantas ir arī komētikas produktu un lietošanas paradumu globālās tendences, kas maina ražotāju sortimentu. Pēdējā laikā aktuālais no Āzijas nākušais multifuncionalitātes trends radījis jaunas produktu kategorijas. Tam atbildot MADARA, piemēram, laidusi klajā DAILY DEFENCE – multifunkcionālu barojošu un aizsargājošu ikdienas balzamu, ko var izmantot astoņos dažādos veidos.

Arvien lielāku nozīmi pircēju vēlmju noteikšanā iegūst skaistumkopšanas blogeri – tie spēj informēt lasītājus par aktuālām tendencēm un produktiem daudz ātrāk nekā drukātie mediji. Jāatzīst, ka Latvijā skaistumkopšanas blogeri turpina pieaugt, turpretim Somijā, Dānijā, Vācijā vairāki blogi ir attīstījušiem par spēcīgiem viedokļu līderiem. Somijā MADARA 2013.gadā ir uzsākusi sadarbību ar vadošo skaistumkopšanas un dabiskā dzīvesveida blogeri-žurnālisti-grāmatu autori Noru Šingleri (Noora Shingler), laižot tirgū produktu sēriju MADARA BY NOORA SHINGLER.

Kā straujākās izaugsmes punkti jāatzīmē arī Āzijas tirgi, kā arī interneta tirdzniecība Eiropā, kas aug progresīvi salīdzinājumā ar nedaudz stagnējošo retail tirdzniecību.

Vai izjūtat ekonomisko apstākļu uzlabošanos un uzņēmējdarbības augšupeju tirgū?

Kā kurā valstī. Latvijā izteiktāk izjūtam, bet nav ļoti krasu izmaiņu, Ziemeļeiropa balansē starp attīstību un recesiju.

Kā vērtējat valdības īstenoto ekonomikas politiku, lai uzlabotu ekonomisko situāciju valstī?

Ļoti pozitīvi vērtējam valsts un Eiropas Savienības atbalstu Ķīmijas industrijas kompetences centram, kas ļauj paaugstināt uzņēmuma konkurētspēju caur jaunu tehnoloģiju ieviešanu, kas rezultējas inovatīvos produktos tirgū. Pozitīvi vērtējam arī programmu ieguldījumus produktiem ar augstu pievienoto vērtību, tādā veidā veicinot izaugsmi.

Kā jūsu uzņēmējdarbību ietekmē Latvijas politika? Kādas izmaiņas Latvijas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt? Kas traucē, kas palīdz?

Vēlētos, lai valstī mēs visi kopā radītu vidi, kurā iedzīvotāji un uzņēmēji būtu motivēti maksāt nodokļus un kopīgi attīstīt valsti. Lai to panāktu, gan uzņēmējiem, gan valstij un pašvaldībām ir jāstrādā profesionālāk, efektīvāk un caurspīdīgāk, lai uzņēmējiem un iedzīvotājiem nerodas šaubas par nodokļu naudas izlietojuma lietderīgumu. Ir jāizskauž korupcija, neprofesionālisms un pašlabums pašvaldībās un valsts pārvaldē. Lai iedzīvotājiem un valstij mainītos skats, kā viņi uzlūko uzņēmēju – uzņēmējs nav blēdis. Uzņēmējs ziedojot savu enerģiju realizē ideju, rada darba vietas un peļņu, un tas ir cienījami, tas ir valsts tālākās izaugsnes pamats. Nedrīkst uzņēmēju iztēlot par potenciālu blēdi, kas vēlas kaut ko no valsts nočiept. Uzņēmēja blēža tēls, manuprāt, ir daudzu VID ierēdņu prātos, un līdz ar to sadarbības modelis ar VID drīzāk ir represīvs, agresīvs, nevis orientēts uz sadarbību un kopēju mērķi – valsts labklājību.

Kas ir jūsu nozares «trumpis» un kas «Ahilleja papēdis»?

Trumpis ir iespēja kopā ar Latvijas zinātni izstrādāt jaunas tehnoloģijas, uz ko balstīt jaunus produktus un tos pārdot pasaulē. Ahilleja papēdis – sadarbības starp uzņēmēju un zinātnieku bieži vienkārši nav – viņi nesatiekas, nesaprot, ko viens otram var dot, strādā atrauti. MADARA Cosmetics ir veiksmīga sadarbība gan ar Latvijas Universitātes zinātniekiem, gan ar Rīgas Tehniskās universitātes Biomateriālu un Inovāciju centru.

Vai izjūtat kvalificēta darbaspēka trūkumu?

Drīzāk jā. Mūsu nozarē speciālisti Latvijā netiek sagatavoti, darbinieku sagatavošana un kvalifikācijas celšana notiek uzņēmumā. Mums ir arī darbinieki no Francijas, kur konkrēti tiek gatavoti dabiskās kosmētikas ķīmiķi un parfimēri.

Kādas ir prognozes tuvākajiem pieciem gadiem? Nozarē ekonomiskā situācija uzlabosies, pasliktināsies, nemainīsies?

Uzlabojumi un kritumi kosmētikas tirgos atkarīgi no valstu vai reģionu attīstības. Latvijā situācija, iespējams, uzlabosies, Eiropā nedaudz uzlabosies vai stagnēs, Āzijā, ASV varētu būt lielākā izaugsme.

Ref: 102.000.102.7099

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas