Eksperti: Latvijai jāsaprot, ar ko valsts vēlas izcelties

Latvijai jāsaprot, ar ko tā vēlas izcelties un ko vēlas sasniegt. Ar šādu atziņa aizvadīta Ārvalstu investoru padomes Latvijā rīkotajā diskusijā Nacionālā līderība attiecībā pret korporatīvo līderību.

Uzņēmuma Sylar Capital dibinātāja un Lead The Future izpilddirektore Marianna Abiba-Peči sacīja, ka valstij tāpat kā uzņēmumam ir jādomā, kas to padara unikālu.

Latvija ir maza valsts, bet tam nav izšķirošas nozīmes, jo arī mazas valstis var būt sekmīgas investīciju piesaistē, sacīja eksperte un minēja Luksemburgu, Šveici, Maltu. Viņasprāt, strādāt mazā valstī var pat būt priekšrocība, jo «visi visus pazīst», un tas var palīdzēt ātrāk virzīt lēmumu pieņemšanas procesus.

Viņa atzīmēja, ka sava loma ir arī Latvijas vēsturei, kas ir traumatiska un sarežģīta attiecībās ar Krieviju, taču vienlaikus vēsture rāda, ka valsts spējusi būt elastīga, ka valsts spēj būt dinamiska, sadarboties ar dažādām kultūrām. Tāpat arī pieredze rāda, ka cilvēki spēj sadarboties, iestāties viens par otru. Šīs ir priekšrocības, ko ir iespējams izmantot valsts sabiedriskajās attīstībās, stāstot par valsts pievilcību biznesam, vērtēja eksperte.

Otra Latvijas iezīme ir tā, ka Latvija ir vārti starp Rietumiem un Krieviju, Latvijas vēsture, pieredze, zināšanas par Krieviju var būt biznesa iespēja tiem investoriem, kas Latviju un tās speciālistus vēlētos izmantot kā avotu, kas zina un izprot Krievijas tirgu un kam var uzticēties.

Abiba-Peči mudināja izdomāt, ar ko Latvija grib konkurēt pasaulē un komunicēt šo vēsti. Eksperte stāstīja, ka šorīt interneta meklētājā ievadīja vārdus «Latvija» un «ziņas» un pirmajā lapā redzēja vienu ekonomiska rakstura ziņu, ka ārvalstu investori aicina mazināt ēnu ekonomiku, dažas sociāla rakstura ziņas un vēsti, ka Latvijas Valsts prezidents ir vizītē Uzbekistānā. Tomēr starp šīm ziņām investors neredz neko taustāmu, kas padarītu Latviju īpašu, ļautu tai iekrist investora acīs, atzīmēja eksperte.

Arī auditorkompānijas un konsultāciju sniedzēja PwC Centrālās un Austrumeiropas reģiona izpilddirektors Maiks Kubens pauda viedokli, ka Latvijai ir jāsaprot, kāda ir valsts stratēģija un uz kurieni tā vēlas virzīties, piemēram, vai valsts stratēģija ir sasniegt Igaunijas līmeni, kas arī nav slikts mērķis, vai arī Latvijas mērķis ir kas vairāk.

Kubens kritizēja, ka, uzturoties Latvijā, nav redzējis neko, kas liecinātu, ka Latvijā ir kaut kāda inovāciju stratēģija. Latvijai ir jāpalielina investīcijas pētniecībā un attīstībā, aicināja eksperts.

PwC Centrālās un Austrumeiropas reģiona izpilddirektors minēja arī citas jomas, kurās Latvijai vēl ir jāstrādā, piemēram, nepieciešamas investīcijas infrastruktūrā, jāmazina birokrātija, jāuzlabo atklātība, nepieciešama arī pozitīva ārējo tiešo investīciju pieredze. Latvijai ir arī liels ārējais parāds.

Kubens atzīmēja arī vairākas Latvijas stiprās puses: no Latvijas var piekļūst Eiropas Savienības un pasaules tirgiem, kā arī Latvija ir vārti uz Krieviju un NVS valstīm, Latvijā ir labi izglītots un prasmīgs darbaspēks, salīdzinoši zemas darbaspēka izmaksas. Tāpat Latvijā ir laba ekonomiskā izaugsme, ir viegli sākt biznesu, kā arī ir labvēlīgs nodokļu režīms.

Ref:103.000.103.6296

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas