VTU Valmiera: Trūkst godprātīgu darbinieku zemu kvalificētiem darbiem

Latvijā pietrūkst darbinieku, kas godprātīgi veiktu zemu kvalificētus darbus. Līdzīgas problēmas ir arī ar autobusu un taksometru vadītājiem – šis amats vairs nav paaudzēs mantots, krities arī profesijas prestižs, intervijā portālam BNN norāda SIA VTU Valmiera valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš.

Oskars Spurdziņš

Sabiedriskā transporta padomes izveidošana, kas plāno novērst esošās problēmas un meklēt risinājumus starppilsētu un lauku teritoriju mērogā. Padome savā darbā iesaistījusi plānošanas reģionus, kas vislabāk izprot esošo situāciju.

Otrs svarīgākais jautājums ir par kārtību, kādā kompensēt sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanā radušos zaudējumus. Pasažieru pārvadātāji uzskata, ka esošā sistēma nav veiksmīga, ir daudz neobjektīvu kritēriju. Tā ir jāsakārto. Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija iesniegs Satiksmes ministrijai savu redzējumu. Nepieciešama rīcība, lai novērstu nelegālos pasažieru pārvadājumus.

Vai izjūtat ekonomisko apstākļu uzlabošanos un uzņēmējdarbības augšupeju tirgū?

Mūsu nozarē to neizjūt. Ekonomisko apstākļu uzlabošanos ietekmē pasažieru skaits, tomēr tas ar katru gadu samazinās, nepieaugot dzimstībai un cilvēkiem izceļojot no Latvijas.

Kā vērtējat valdības īstenoto ekonomikas politiku, lai uzlabotu ekonomisko situāciju valstī?

Pasažieru pārvadājumu jomā svarīgs ir nozares fons – kādi makroekonomiskie procesi notiek valstī. Pašlaik nevaru teikt, ka būtu jūtamas izmaiņas. Cerība, ka Sabiedriskā transporta padomes lēmumi būs pārdomāti un tiks ņemti vērā pārvadātāju un plānošanas reģionu speciālistu ieteikumi. Strādājot savā teritorijā un ikdienā saskaroties ar tai raksturīgajām problēmsituācijām, varam analizēt, kāds risinājums būtu atbilstošākais.

Kā uzņēmējdarbību ietekmē Latvijas politika? Kādas izmaiņas Latvijas likumdošanā vēlētos redzēt? Kas traucē, kas palīdz?

Latvijas politikai ir liela ietekme uzņēmuma darbībā. Turklāt SIA VTU Valmiera ir pašvaldības uzņēmums (komercsabiedrības dalībnieki ir septiņas pašvaldības), tādējādi liela ietekme ir gan vietēja, gan valstiska mēroga tendencēm un attīstībai. Lai uzņēmums darbotos veiksmīgi, nepieciešams valsts atbalsts godīgam biznesam, tas ir, vienādas iespējas visiem pasažieru pārvadātājiem. Vēlamies sagaidīt arī lielāku vēršanos pret negodīgiem pārvadātājiem, lai pastāvētu attīstību veicinoša konkurence.

Kā vērtējat nozares pozīciju Baltijas tirgū? Kāda ir konkurence ar Igauniju un Lietuvu?

Savas pozīcijas Baltijas tirgū vērtējam pozitīvi – esam mūsdienīgs uzņēmums ar nopietnu pieredzi (2015.gadā SIA VTU Valmiera atzīmēs 70.jubileju). Meklējam risinājumus, lai pasažieri ar pakalpojumu būtu apmierināti. Uzskatām, ka starp valstīm konkurences nav. Ir daži uzņēmumi, ar kuriem esam «vienā spēles laukumā», tomēr darbojamies zināmā teritorijā, daudzu gadu garumā attīstītā sistēmā, kas arvien tiek uzlabota.

Kas ir nozares «trumpis» un kas «Ahilleja papēdis»?

Raugoties no pasažieru viedokļa, uzņēmuma pakalpojums ir labi pieejams ar salīdzinoši zemām cenām. Vidzemes specifika ir mazs iedzīvotāju blīvums un gari ceļi. Tādējādi, lai sabiedriskā pārvadāšana būtu iedzīvotājiem sasniedzama, izmaksu starpību sedz valsts. Labās pieejamības un zemo cenu trumpis savā ziņā ir arī Ahilleja papēdis – tarifus celt nevar, valstij jāmeklē finansējums.

Vai izjūtat kvalificēta darbaspēka trūkumu?

Jā, tas ir jūtams. Tāpat arī pietrūkst darbinieku, kas godprātīgi veiktu zemu kvalificētus darbus, piemēram, transportlīdzekļu mazgāšanu. Nozare ir specifiska, samaksa – neatbilstoša. Viens no mūsu raksturlielumiem ir arī nepieciešamā apmācība jaunajiem darbiniekiem un regulāra zināšanu papildināšana esošajiem.

Līdzīgas problēmas ir arī ar autobusu un taksometru vadītājiem. Šis amats vairs nav paaudzēs mantots, krities arī profesijas prestižs. Turklāt jāņem vērā, ka sabiedriskā transportlīdzekļa vadītājam vajadzīga arī saskarsmes prasme, ne tikai tehniskās zināšanas. Tādējādi arodizglītībā, kur gatavo pasažieru pārvadāšanas speciālistus, vēl iespējams ieviest daudz uzlabojumu. Protams, svarīga ir darba samaksa, jo īpaši jauniem cilvēkiem, kuri apsver iespēju darboties sabiedriskā transporta jomā.

Kādas ir prognozes tuvākajiem pieciem gadiem? Nozarē ekonomiskā situācija uzlabosies, pasliktināsies, nemainīsies?

Grūti prognozēt. Pasažieru pārvadājumi vienmēr būs nepieciešami. Sāpīgāks jautājums ir par lauku teritorijām, kur iedzīvotāju skaits samazinās. Mūsu nozarē izdevumu pašapmaksa pilnībā nav iespējama, jo tarifu celšana ievērojami samazinās pakalpojuma pieejamību. Varētu mainīties dotēšanas kategorijas. Svarīgi saglabāt pieejamību, tāpēc bez dotācijas nevar iztikt.

Ref: 102.000.102.7490

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas