Latvija atbalsta vienotas Eiropas līmeņa sistēmas izveidi, lai pārraudzītu ostu pakalpojumus un uzlabotu ostu finanšu pārredzamību.
Līdz ar tās ieviešanu tiks atvieglota piekļuve ostu sniegto pakalpojumu tirgum un sekmēta publiskā finansējuma izlietojuma caurskatāmība. To paredz Saeimas Eiropas lietu komisijas trešdien, 8.oktobrī, apstiprinātā Latvijas nacionālā pozīcija gaidāmajai Eiropas Savienības Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas ministru padomei, kura notiks 8.oktobrī.
«Par spīti dažādajiem viedokļiem gan Eiropas Savienības valstu vidū, gan nacionālā līmenī, jau iepriekš bija skaidrs, ka jautājums tiks strauji virzīts uz priekšu, jo tas skar ostas, kuras saņem Eiropas Savienības finansējumu. Līdz ar to tā izlietošanai ir jābūt caurskatāmai,» pēc komisijas sēdes uzsver tās priekšsēdētāja Zanda Kalniņa-Lukaševica. Vienlaikus viņa skaidro, ka regulējuma mērķis ir godīgāku konkurences apstākļu veicināšana un juridisko neskaidrību samazināšana, lai sekmētu efektīvus ostu pakalpojumus un ieguldījumus.
Regulējums attieksies uz visām Eiropas nozīmes transporta tīkla jūras ostām attiecībā uz bunkurēšanu, kravu apstrādi, tauvošanu, pasažieru apkalpošanu, ostas atkritumu uzņemšanas iekārtu, kā arī loču un velkoņu pakalpojumiem. Latvijā regulējums varētu attiekties uz trim ostām – Rīgas, Liepājas un Ventspils, atzīmē Kalniņa-Lukaševica.
Latvijas ostu nevalstiskajām organizācijām ir diametrāli pretēji viedokļi jautājumā par regulējuma pašreizējo redakciju. Trešdienas, 8.oktobra, komisijas sēdē piedalījās Latvijas Ostu asociācijas (LOA) un Baltijas asociācija – Transports un loģistika (BATL) pārstāvji. LOA atbalsta Satiksmes ministrijas sagatavoto Latvijas nacionālo pozīciju, savukārt BATL sēdē pauda bažas, ka piedāvātais regulējums nesasniegs izvirzīto mērķi.
Ref: 102.000.102.8304