Latvijas Uzņēmumu reģistrs šonedēļ pieņēmis lēmumu ierakstīt komercreģistrā komercsabiedrību SIA Eiropas dzelzceļa līnijas, kas ir būtiski Baltijas valstu kopuzņēmuma izveidei Rail Baltica dzelzceļa projekta realizēšanai.
Jaundibinātā komercsabiedrība Eiropas dzelzceļa līnijas ir 100% valstij piederoša sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar pamatkapitālu 680 000 eiro, portālu BNN informē Satiksmes ministrija.
Minētā uzņēmuma valsts kapitāla daļu turētāja būs Satiksmes ministrija. Eiropas dzelzceļa līnijas kļūs par Baltijas valstu kopuzņēmuma akcionāru no Latvijas puses, investējot kopuzņēmumā 650 000 eiro un tādejādi iegūstot proporcionāli līdzvērtīgu kapitāla daļu apjomu Igaunijai un Lietuvai – 33,33% apmērā.
Rail Baltica kopuzņēmuma dibināšanas līgums tiks parakstīts Rīgā oktobra beigās. Dibināšanas līguma parakstīšana un kopuzņēmuma izveide veicinās Rail Baltica, kas būs nozīmīgs publiskās lietošanas dzelzceļa transporta projekts, realizēšanu. Rail Baltica projekta īstenošana nodrošinās Baltijas valstu transporta infrastruktūras sistēmas integrāciju ES transporta tīklā, kā arī tautsaimniecības ilgtspējīgu un diversificētu attīstību un konkurētspēju, norāda ministrijā.
Kā zināms, šī gada augustā Ministru kabinets bija atbalstījis Baltijas valstu kopuzņēmuma Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūves projekta realizēšanai sagatavotos dibināšanas dokumentu projektus, tajā skaitā Baltijas valstu kopuzņēmuma akcionāru līguma projektu.
Kopuzņēmums sagatavos kopīgu Baltijas valstu «Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta» (EISI) pieteikumu un uzsāks realizēt Rail Baltica izbūves projektu. Lai to realizētu, Latvijai bija nepieciešams nodibināt 100% valstij piederošu sabiedrību ar ierobežotu atbildību, kas būs valsts akcionārs Baltijas valstu kopuzņēmumā AS RB Rail.
Saskaņā ar akcionāru līguma projektu galvenais kopuzņēmuma uzdevums būs dzelzceļa projektēšana, būvniecība un mārketings, skaidri nosakot, ka dzelzceļa infrastruktūras īpašnieks Igaunijā, Latvijā un Lietuvā ir attiecīgā valsts, kurā šī infrastruktūra atrodas, kā arī to, ka katra puse līdzfinansē tikai to dzelzceļa būvniecības apjomu, kas atrodas viņas teritorijā.
Tā kā Rail Baltica ir starptautisks pārrobežu projekts ar lielu Eiropas pievienoto vērtību un veido savienojumu trūkstošajā Eiropas platuma dzelzceļa infrastruktūras posmā, tam ir liels ES atbalsts. Kā atkārtoti uzsvērusi Eiropas Komisija, šādu starptautisku ilgtermiņa projektu veiksmīgāk var realizēt, ja valstis veido kopīgu juridisku struktūru – kopuzņēmumu, kas ir finansējuma saņēmējs un veic nepieciešamās darbības, tostarp projektēšanu un būvniecību.
Ref: 102.000.102.8387