Ameriks pieļauj biļešu cenu kāpumu Rīgas sabiedriskajā transportā

Nevar izslēgt, ka nākamgad biļetes sabiedriskajā transportā Rīgā varētu kļūt dārgākas, brīdina Rīgas vicemērs Andris Ameriks, piebilstot gan, ka cenu kāpums būs atkarīgs no valsts budžeta.

Nākamā gada budžets Rīgas pašvaldībai izskatās smags, jo plānotā iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazinājuma dēļ (par vienu procentpunktu) Rīgas ieņēmumi saruks par 19 miljoniem eiro, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam Rīta panorāma norādīja vicemērs. Pašvaldība plāno pieņemt budžetu vien 27.janvārī, lai līdz tam tiktu skaidrībā ar nākamā gada investīciju projektiem un sabiedriskā transporta finansēšanu.

Līdz galvaspilsētas budžeta pieņemšanai arī plānots pārrunāt ar valdību jautājumu saistībā ar sabiedrisko transportu Rīgā. Kā pauda Ameriks, nevar izslēgt, ka biļetes kļūs dārgākas, tomēr tas būšot atkarīgs arī no valsts budžeta.

«Izslēgt to nevar, bet šobrīd es nevaru pateikt, vai tas notiks. Tas būs atkarīgs no valsts budžeta – ja mēs atrodam veidu, kā kompensēt nerīdziniekiem biļetes arī turpmāk, tādā gadījumā varam to pašu tarifu atstāt,» sacīja Ameriks.

Pašlaik lielās pilsētas, tajā skaitā Rīga, pašas dotē savu pārvadātāju zaudējumus un nosaka atlaides iedzīvotāju kategorijām, kas nav iekļautas valsts normatīvos. Pagājušajā gadā Rīgas satiksme no 150 miljoniem pasažieru par pilnu samaksu pārvadāja tikai nepilnu trešdaļu. Gandrīz puse jeb 68 miljoni pasažieru Rīgā vizināti bez maksas.

BNN jau vēstīja, ka Valsts kontrole (VK) iepriekš revīzijā secinājusi, ka uzņēmuma Rīgas satiksme (RS) veiktās sabiedriskā transporta pasažieru skaita prognozes ir apšaubāmas, pasažieru uzskaite ir nepilnīga, uz sabiedriskā transporta izdevumiem attiecināti arī tēriņi, kam nav saistības ar šo jomu un kas ir nelietderīgi, pat izšķērdīgi.

Visu šo apstākļu kopums norāda uz to, ka RS noteiktais tarifs 1,20 eiro ir nepamatoti paaugstināts, uzsver VK. Šā gada pirmajā pusē veiktās revīzijas mērķis bija noskaidrot, vai tarifs 1,20 eiro ir aprēķināts atbilstīgi Ministru kabineta (MK) noteikumiem, kā arī izlases veidā pārbaudīt, vai tarifā iekļautās izmaksas ir ekonomiskas un lietderīgas.

Izlases veidā pārbaudot tarifā iekļautās kopējās izmaksas, revidenti ir konstatējuši, ka vismaz Ls 11 668 226 izlietojums raksturojams kā nelietderīgs vai to izlietojuma pamatotība nav izsekojama. Pasažieri maksā arī par RS darbiniekiem personīgā lietošanā nodoto 67 transportlīdzekļu (to iegādes cena dažos gadījumos pat vairāk nekā divas reizes pārsniedz ministriem noteikto maksimālo auto iegādes cenu) līzingu Ls 133 641 apmērā, apdrošināšanu, apkopi utt. Revidenti pieļauj, ka RS ir maksājusi par darbinieku privātajām vajadzībām izlietoto degvielu, izmaksas iekļaujot sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumos, jo iesniegtās atskaites par automašīnu izmantošanu ir nepilnīgas un nav iespējams gūt pārliecību, ka braucieni bijuši saistīti ar darba pienākumu veikšanu.

11 310 735 latus RS ir iztērējusi par dīzeļdegvielas piegādi sabiedriskā transporta vajadzībām. Revidenti norāda, ka, iespējams, lai izvairītos no iepirkuma procedūru organizēšanas, RS degvielas iegādi sākotnēji organizējusi caur sev piederošu kapitālsabiedrību, neveicot atklātu iepirkuma procedūru, kā rezultātā finanšu līdzekļi varētu būt izlietoti neefektīvi.

Revidenti norāda uz nelietderīgu Ls 34 020 izlietošanu, jo RS slēgusi ārpakalpojumu līgumus par tādu uzdevumu izpildi, kas būtu jāveic pašiem RS darbiniekiem. Turklāt revidenti neguva pārliecību, ka uzņēmuma līgumos noteiktie darbi patiešām ir paveikti, jo dokumentos nav informācijas ne par darbu apjomu, ne izpildes rezultātiem.

Tarifa paaugstināšanu sekmējušas arī uz sabiedriskā transporta pakalpojumu izmaksām pilnībā attiecinātās izmaksas, kas attiecas arī uz citiem RS saimnieciskās darbības veidiem, piemēram, Klientu apkalpošanas centru izdevumi par sniegtajiem pakalpojumiem – Rīdzinieka kartes maksājumu funkciju aktivizēšanu un papildināšanu -, lai Rīdzinieka kartes īpašnieki varētu norēķināties par RS autostāvvietām.

Revīzijā konstatēti arī tādi 2013.gadā RS veiktie darījumi Ls 923 903 apmērā, kuri nav saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumiem, bet Valsts kontroles ieskatā ir bijuši nelikumīgi vai nelietderīgi. RS veikusi nelikumīgus maksājumus Ls 75 000 apmērā basketbola klubam TTT – Rīga, lai gan iepriekšējo pārskata gadu (2012.gadu) ir noslēgusi ar zaudējumiem. Savukārt Ls 840 272 RS ir pārskaitījusi Arodbiedrību koordinācijas centram darbinieku sociālās nodrošinātības atbalstam, taču vismaz 15% no piešķirtajiem līdzekļiem šī biedrība ir izlietojusi citām vajadzībām – darba samaksai administrācijai, iemaksām privātajā pensiju fondā, administratīvajiem un autotransporta izdevumiem.

Revīzijas rezultātā RS sniegti 14 ieteikumi. VK arī norāda: ne RS, ne revidenti precīzu un ticamu tarifa apmēru nevarēs noteikt līdz brīdim, kamēr kompetenti pārvadājumu jomas speciālisti nebūs noteikuši detalizētu tarifa aprēķina metodiku, konkrēti nosakot principus, pēc kādiem prognozēt pasažieru skaitu.

Tikmēr Rīgas satiksme nepiekrita Valsts kontroles paustajam viedoklim, ka no 2014.gada 1.janvāra noteiktais tarifs ir paaugstināts.

Ref: 102.000.102.8688

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas