Šobrīd tikai 5% mazā un vidējā sektora uzņēmēju savas biznesa idejas apspriež ar biznesa konsultantu. Tajā pašā laikā 82% aptaujāto uzņēmēju atzīst, ka vēlētos saņemt profesionālas biznesa konsultācijas: 45% tās gribētu iegūt no profesionāliem konsultantiem ar veiksmīgu biznesa piemēru pieredzi, bet 37% gribētu plašākas konsultācijas saņemt no biznesa potenciālajiem kreditētājiem.
Vairums – 74% respondentu – atzīst, ka parasti savas biznesa idejas pārrunā ar tiem draugiem un paziņām, kurus uzskata par pieredzējušākiem uzņēmējiem. 21% atzīst, ka idejas ne ar vienu neapspriež un paļaujas tikai uz personīgajām zināšanām un pieredzi. Tikai 5% aptaujāto respondentu norāda, ka savas idejas ir pārrunājuši ar mentoru jeb profesionālu biznesa konsultantu, liecina SIA Grand Credit organizētās uzņēmēju aptaujas rezultāti.
Tajā pašā laikā teju puse – 45% respondentu atzīst, ka biznesa konsultācijas vēlētos saņemt no pieredzējušiem profesionāļiem ar labu profesionālo reputāciju un pieredzē esošiem tiešām veiksmīgas biznesa attīstības piemēriem. 37% vēlētos, lai plašākas konsultācijas sniegtu potenciālā aizdevēja pārstāvji, tostarp palīdzot sagatavot profesionālākus biznesa plānus. Savukārt 18% kā būtiskāko faktoru konsultantu izvēlē norāda konsultācijas cenas atbilstību personiskajai maksātspējai.
«Kreditējot mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) segmentu, tostarp izsniedzot mikrokredītus valsts atbalsta MVU kreditēšanas programmā, jāatzīst, ka tiešām ir vērojams gan esošo, gan topošo uzņēmēju prasību pieaugums attiecībā pret konsultantu pieredzi un profesionalitāti. Mēs aizvien vairāk sastopamies ar uzņēmēju nedrošību un neziņu par rītdienu, kas, protams, cilvēkiem būtiski apgrūtina biznesa plānošanu, jo rada dilemmu: no vienas puses, uzņēmējiem ir idejas un vēlme tās realizēt, no otras puses, cilvēki apzinās dažādus riskus un vēlas iegūt reālu to analīzi attiecībā uz savām konkrētajām biznesa iecerēm. Var teikt, ka šobrīd uzņēmēji mazāk vēlas tehniska rakstura konsultācijas, bet vairāk – konsultācijas par konkrētajam biznesam piemērotākajiem risinājumiem,» stāsta SIA Grand Credit valdes loceklis Maksims Mališko.
Uzņēmēju aptaujā 32% respondentu norāda, ka sava biznesa attīstībai plāno izmantot aizdevumu, 24% atzīst, ka cenšas un centīsies iztikt saviem spēkiem, bet 44% norāda, ka, lai gan par aizdevuma piesaisti ir domājuši, to pagaidām nav ņēmuši pietiekami sarežģīto kreditēšanas nosacījumu dēļ. Izvēloties aizdevēju, tikai 5% respondentu izšķirošais ir aizdevēja reputācija, 16% par galveno uzskata kreditēšanas nosacījumus, bet vairums – 79% – uzskata, ka aizdevēja reputācija un kreditēšanas nosacījumi jāvērtē kompleksi.
Kā biznesa attīstībai nepieciešamo maksimālo aizdevuma summu, 16% respondentu norāda līdz 5 000 eiro lielu biznesa kredītu, 32% ir aprēķinājuši vajadzības 5 000 – 10 000 eiro apmērā, bet 53% atzīst, ka biznesa attīstībai šobrīd nepieciešams vairāk nekā 10 000 eiro liels kredīts.
Aptaujā piedalījās esošie un topošie uzņēmēji, no kuriem 42% šobrīd ir jau esoša biznesa īpašnieki, 11% ir jaunie uzņēmēji, kuri ir izstrādājuši biznesa plānu un nodarbojas ar finansējuma piesaisti, bet 47% atzīst, ka šobrīd vēl atrodas algota darbinieka statusā, bet paralēli intensīvi plāno sava biznesa uzsākšanu.
Ref: 102.000.102.9602