Igaunijas bagātākā cilvēka Oļega Osinovska advokāts Saulvedis Vārpiņš nenoliedz, ka par kukuļņemšanu arestētājam Uģim Magonim naudu devis tieši Osinovskis, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums de facto. Taču Vārpiņš papildina, ka tas bijis darījums divu privātpersonu starpā.
Tajā pašā laikā pats Osinovskis raidījumam norāda, ka esot pieticīgs un tāda bijusi arī Magonim pasniegtā dāvana viņa 50.dzimšanas dienā, ko toreizējā valsts amatpersona svinēja Rundāles pilī.
Pērn Igaunijas biznesa laikraksts Äripäev otro gadu pēc kārtas Osinovski atzina par šīs valsts bagātāko cilvēku. Viņa īpašumu vērtība pārsniedz 286 miljonus eiro. Osinovskim pieder dzelzceļa koncerns Skinest Rail, kas nodarbojas ar dzelzceļa ritošo sastāvu un rezervju daļu pārdošanu. Iespējamais kukulis esot nācis no Osinovska.
Igaunijas mediji bija izpētījuši, ka Osinovska firma pērn no Igaunijas dzelzceļa uzņēmuma EVR Cargo nopirka četras lokomotīves par diviem miljoniem eiro. Vēlāk šī paša tipa lokomotīves Osinovska uzņēmums pārdeva LDZ Ritošā sastāva serviss jau par četrkārt augstāku cenu. Taču iesaistītās puses noliedz, ka tās būtu bijušas vienas un tās pašas lokomotīves. «Tā bija tikai spekulācija. No pirmā acu skatiena izskatās ļoti ērti, bet patiesībā tas tā nav,» norāda Igaunijas dzelzceļa Eesti Raudtee padomes priekšsēdētājs Raivo Vare. Taču apstiprinājies ir fakts, ka Osinovskim piederošais Skinest esot bijis vienīgais pretendents daudzmiljonu iepirkumā. Otrs – Lietuvā reģistrētais Krievijas koncerna uzņēmums TMHB tikai izņēma konkursa materiālus, bet piedāvājumu tā arī neiesniedza. «Droši vien, ja būtu divi vai trīs pretendenti, tad mums varbūt būtu, pareizāk sakot, novērotājiem no malas būtu lielāks ticamības moments,» pieļauj LDZ Ritošā sastāva serviss valdes loceklis Ivars Rullis. Ruļļa sacītais ir pilnīgi pretējs tam, ko iepriekš pauda Osinovskis portālam Delfi.ee: «Konkurss bija pietiekami sarežģīts. Tur bija cīņa konkurentu starpā. Šodien mums nav pamata uzskatīt, ka cena, kā raksta laikraksts Diena, bija pārmaksāta.»
Osinovskis nav tikai bagātākais cilvēks Igaunijā. Viņam ir ciešas saites ar kaimiņvalsts varas eliti. Viņa dēls Jevgeņijs Osinovskis ir bijušais Igaunijas izglītības ministrs, pašreiz – parlamenta deputāts un valdošajā koalīcijā ietilpstošās Sociāldemokrātiskās partijas līderis. Oļegs Osinovskis kā privātpersona ir lielākais šī politiskā spēka finansētājs.
Osinovska tēlu aptraipa viņa iepriekšējā sodāmība. Pirms apmēram desmit gadiem viņš centies pretlikumīgi vienoties ar Igaunijas dzelzceļu par tirgus sadali. Konkurences likuma pārkāpuma dēļ Osinovski pat uz trīs dienām aizturēja. Vēlāk viņam piesprieda naudas sodu. Taču arī šobrīd Osinovska ietekme dzelzceļa biznesā esot nenoliedzama. «Mums šobrīd ir divi vadošie operatori, kuri nodarbojas ar kravu pārvadājumiem. Viņš ir viens no viņiem,» paskaidro Vare.
Pavasarī atklājās, ka Osinovska uzņēmums Igaunijas dzelzceļam piegādājis neīstos gulšņus. Daļa no desmit tūkstošiem gulšņu nav bijuši no solītā ozola, bet zemākas kvalitātes koksnes. Līdz ar to valsts uzņēmums ne tikai pārmaksājis, bet arī piegādāto gulšņu kalpošanas laiks ir par 20 gadiem īsāks.
Kamēr Magonis savas dienas aizvada cietumā, raidījumam tomēr izdodas pārsteigt Osinovski brīdī, kad viņš dodas pusdienās kopā ar savu advokātu Saulvedi Vārpiņu Tallinā netālu no Igaunijas drošības policijas un Latvijas vēstniecības. Sākotnēji Osinovskis un Vārpiņš no komentāriem atsakās. Taču raidījums noskaidro, ka Osinovskis esot ticies ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) pārstāvjiem. Taču oficiāls statuss šajā lietā viņam vismaz pagaidām neesot piemērots. «Es ļoti pārdzīvoju par to, kas ir noticis. Tā ir taisnība. Es ļoti pārdzīvoju par Uģi, kas ir noticis. Es domāju, ka izmeklēšana tiks skaidrībā par šo jautājumu. Es nezinu visas detaļas, bet par tām, kurām zinu, man šķiet, ka visam jābeidzas labi. Patiesībā, šeit vairāk emociju nekā būtība,» norāda Osinovskis.
Taču dienu pēc raidījuma tikšanās ar Osinovski ziņu portālu virsrakstos jau bija lasāms Vārpiņa komentārs par notikušo. No tā saprotams, ka aizstāvība cenšas panākt, ka Magonis aizturēšanas brīdī nav uzskatāms par valsts amatpersonu. Līdz ar to Magonis un Osinovskis nebūtu kriminālsodāmi. «Tas ir bijis darījums starp divām fiziskām personām. KNAB, redziet, uzskata, ka tur ir saskatāmas kukuļdošanas, kukuļņemšanas pazīmes. Kuram būs taisnība, to pierādīs laiks un tiesa,» norāda Vārpiņš. Uz jautājumu, kāpēc darījumā tika izmantota skaidra nauda nevis pārskaitījums, atbildot: «Skaidra nauda? Skaidra nauda….ir darījumi, kur kāda puse vēlas redzēt skaidru naudu nevis pārskaitījumu, bet arī šos jautājums KNAB skaidro un noskaidros, ka varbūt šeit kaut kas ir pārkāpts, kaut kādi nodokļi nav samaksāti, bet izskatās, ka nē, vismaz ne no Osinovska puses.»
Osinovskis ar Magoni ticies arī iepriekš. Viņš bija viens no pompozās Magoņa 50 gadu jubilejas viesiem. To vidū bija gan nu bijušais Krievijas dzelzceļa vadītājs Vladimirs Jakuņins un Latvijas augstākā politiskā vadība. Osinovskis nevēlas atklāt, ko uzdāvinājis Magonim: «Ja Jūs domājat, ka tā bija neprātīgi dārga dāvana, tad, protams, ka nē. Dāvana bija pieticīga. Mēs visi esam pieticīgi cilvēki.»
Tāpat raidījums vēsta, ka Osinovskis no LDz koncerna saņēmis iespaidīgas naudas summas. Tieši Osinovskis piegādājis visas pēdējos gados iepirktās jaudīgās lokomotīves, no kurām pēdējās četras esot pievērsušas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja uzmanību.
Raidījums prasījis LDz atklāt visus pēdējo gadu iepirkumus, kuros uzvarējuši Osinovska uzņēmumi. LDz to atteicās darīt, piesedzoties ar īpašo statusu, kas ļauj LDz meitas uzņēmumiem nepubliskot konkursu rezultātus.
Tomēr pat pieticīgi aprēķini, vadoties pēc vairākiem publiskotajiem iepirkumiem, uzņēmumu gada pārskatiem un amatpersonu izteikumiem, parāda, ka LDz koncerns Osinovska kompānijām samaksājis vismaz 20 miljonus eiro.
Bez šogad nopirktajām četrām 2TE116 tipa lokomotīvēm pēdējos gados nopirktas vēl septiņas – 2013.gadā viena, kas maksājusi 2,4 miljonus eiro, un 2011.gadā sešas, kas, pēc LDz pārstāvja apgalvotā, nopirktas ar 70% atlaidi, jo bija remontējamas.
Padomju gados būvētās 2TE116 lokomotīves spēj pavilkt garus sastāvus. Tās ir lētākas par jauniem ražojumiem, bet neatbilst Eiropas Savienības (ES) prasībām. Tādēļ 2TE116 lokomotīves ES ievest ir aizliegts, bet no esošajām labākais piedāvājums bijis Osinovskim.
Visi LDz un Osinovska darījumi nav zināmi, bet pēc Iepirkumu uzraudzības birojā atrodamajiem iepirkumiem redzams, ka bez lokomotīvēm Osinovskis piegādājis arī sliežu stiprinājumus, pārmiju detaļas, remonta celtņus, brusas un vagonus.
Pēdējos gados cits koncerna uzņēmums LDz Cargo nopircis divus tūkstošus jaunu vagonu. Osinovska Skinest grupa ir viens no lielākajiem vagonu pārdevējiem.
Osinovskim Latvijā pieder Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca. Pirms dažiem gadiem tā tika minēta kā varbūtēja pasažieru vilcienu ražošanas vieta, ja Latvija jaunus vilcienus pirks no Šveices kompānijas Stadler. Iepirkums izgāzās. Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca tagad ietilpst uzņēmumu apvienībā, kas par 22 miljoniem eiro modernizē vecos pasažieru vilcienus.
Pēdējais gads rūpnīcai bijis smags, jo ekonomiskās krīzes dēļ apsīka pasūtījumi no Krievijas. Teju katrā reģionālajā vizītē dzelzceļnieki satiksmes ministram Anrijam Matīsam prasīja, kā valdība palīdzēs. Vienā no braucieniem sadarbības iespējas pārrunātas arī ar Osinovski. Ministrija savedusi rūpnīcas pārstāvjus kopā ar potenciālajiem biznesa partneriem no Zviedrijas un Nīderlandes. Vizītēs ministram bieži līdzi braucis tagad apcietinātais Magonis, kurš vietējiem medijiem atzina, ka dažos gadījumos nākas mākslīgi atbalstīt grūtībās nonākušos privātos partnerus, veicot pasūtījumu pie viņiem. Ministrs Matīss gan šādu mākslīgu Daugavpils rūpnīcas stutēšanu noraida.
«Es domāju, ka tā nav. Dzelzceļa uzņēmumi visus iepirkumus veic konkursa kārtībā. Tieši pretēji – es esmu saņēmis pretenzijas, ka mēs, piemēram, iepērkam detaļas no ukraiņiem, nevis Latvijas ražotājiem, bet diemžēl vai par laimi tāda ir iepirkuma procedūra, ka mums jāizvēlas saimnieciski izdevīgākais un lētākais piedāvājums,» saka Matīss.
Tā vai citādi Osinovska rūpnīca izpilda arī Latvijas dzelzceļa pasūtījumus, jo LDz nespēj visu lokomotīvju remonta ciklu nodrošināt viens pats. Summas gan atkal tiek turētas noslēpumā, ziņo raidījums.
Ref: 102.000.102.10518