Uzņēmēja skatpunkts – Novatours: Par velti ir tikai siers peļu slazdā

Novatours vadītājs Leonīds Močeņovs

«Ir tūrisma operatori, kas piedāvā ļoti lētus ceļojumus krietni zem to pašizmaksas. Ir skaidrs, ka tas nav ilgtspējīgi, un cilvēkiem jārēķinās, kas šis ceļojums visdrīzāk nenotiks. Cenšamies izglītot savus klientus, skaidrojot, ka par velti ir tikai siers peļu slazdā – aviobiļetes nemēdz būt par brīvu, un arī viesnīcu numuriņi nemaksā vienu eiro,» intervijā portālam BNN norāda tūroperatora Novatours vadītājs Leonīds Močeņovs.

Pēdējā laika svarīgākie notikumi jūsu pārstāvētajā nozarē?

Ja iepriekš norises tūrisma nozarē ietekmēja ekonomiskā situācija, tad tagad būtiskākās izmaiņas saistītas ar politiskajiem procesiem Eiropā un citur – notikumiem Krievijā, bēgļu plūsmu un terora draudiem. Politiskie notikumi viennozīmīgi ietekmē arī tūrisma nozari Latvijā. Gan Latvijas, gan citu valstu ceļotāji rūpīgāk izvērtē, kurp doties, tāpēc Eiropā vērojama tendence, ka mainās pieprasījums pēc atsevišķiem ceļojumu galamērķiem, kas ietekmē piedāvājumu un cenas arī citviet. Politiskie procesi ietekmējuši arī Novatours, jo pēc jūnijā Tunisijā notikušā terorakta, rūpējoties par klientu atpūtu un drošību, pārtraucām piedāvāt ceļojumus uz šo valsti.

Vai izjūtat ekonomisko apstākļu uzlabošanos un uzņēmējdarbības augšupeju tirgū?

Šogad Novatours svin savu 15 gadu jubileju, un šo gadu laikā esam piedzīvojuši vairākus ciklus – ceļotāju skaita pieaugums mijies ar kritumu. Kopš 2012. gada Latvijas tūrisma nozare atkal piedzīvo izaugsmi, taču, salīdzinājumā ar augšupeju, kas bija vērojama pirms krīzes, tagad tirgus pieaugums ir lēnāks un adekvātāks. Tā ir pozitīva tendence. Tāpat ik gadu redzam, ka arvien vairāk cilvēku plāno ceļojumus ļoti laicīgi, kas nozīmē, ka viņi plāno arī savus izdevumus. Ceļojumu iepriekšpārdošanu sākam aptuveni pusgadu pirms sezonas sākuma, un katru gadu arvien vairāk ceļotāju izmanto iespējas iegādāties izdevīgus piedāvājumus ar atlaidi līdz 50%. Piemēram, ziemas sezonas ceļojumus sākām tirgot jau maijā, un šobrīd gandrīz visi reisi līdz gada beigām ir pilni. Savukārt tikko esam sākuši vasaras ceļojumu iepriekšpārdošanu, kas agrajiem ceļojumu plānotājiem ne vien garantē plašas viesnīcu un kūrortu rezervēšanas iespējas, bet arī ļauj rūpēties par savām finansēm. Tendence plānot uz priekšu liecina, ka ceļotāji ir pārliecināti par savu nākotni.

Kā vērtējat valdības īstenoto ekonomikas politiku, lai uzlabotu ekonomisko situāciju valstī?

Ja runājam tieši par tūrisma nozari, tad šobrīd tā ir stabila, un tālāks tirgus pieaugums un izteikta ekonomiskā izaugsme nav gaidāma. Arī jaunu tirgus spēlētāju ienākšana nav ticama. Tādēļ, domājot par valdības atbalstu tieši mūsu nozarei, drīzāk būtu nepieciešams sakārtot likumdošanu – ieviest stingrāku regulējumu, kas aizsargātu ceļotājus.

Kā uzņēmējdarbību ietekmē Latvijas politika? Kādas izmaiņas Latvijas likumdošanā jūs vēlētos redzēt? Kas traucē, kas palīdz?

Kopumā tūrisma nozare Latvijā netiek īpaši kontrolēta, tāpēc atbildība ir uz katra tūroperatora sirdsapziņas. Šobrīd redzam situāciju, ka ir tūrisma operatori, kas piedāvā cilvēkiem ļoti lētus ceļojumus krietni zem to pašizmaksas. Ir skaidrs, ka tas nav ilgtspējīgi, un cilvēkiem jārēķinās, kas šis ceļojums visdrīzāk nenotiks. Cenšamies izglītot savus klientus, skaidrojot, ka par velti ir tikai siers peļu slazdā – aviobiļetes nemēdz būt par brīvu, un arī viesnīcu numuriņi nemaksā vienu eiro. Jā, ja čarterreisā ir palikušas dažas brīvas vietas, tad varētu būt šāds pēdējā brīža piedāvājums. Tomēr, ja kāda aģentūra par nedaudz vairāk nekā 100 eiro piedāvā ceļojumu, kas notiks tikai pēc vairākiem mēnešiem, maz ticams, ka šāds ceļojums vispār notiks. Lai aizsargātu ceļotājus no negatīvas pieredzes un nediskreditētu visu nozari, būtu jāievieš tūrisma komersantu licencēšana vai nozarei saistoši noteikumi. Manuprāt, noteikti ir jābūt naudas garantijām. Pretējā gadījumā iepriekš minētajā situācijā klients nevar būt drošs, ka gadījumā, ja ceļojums, par kuru iemaksāta nauda, tomēr tiks atcelts, viņš saņems atpakaļ savu naudu. Tāpat kādreiz bija regulējums, ka valdes locekļi, kuri vadījuši tūrisma uzņēmumu ar negatīvu pieredzi, nevar kopīgi dibināt jaunu tūrisma kompāniju. Tas pasargāja cilvēkus, taču šī norma vairs nav spēkā. Kā nozares eksperti esam par šiem jautājumiem runājuši gan ar Ekonomikas ministriju, gan Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociāciju jeb ALTA, kuras biedrs esam, tomēr risinājums joprojām nav rasts. Tai pašā laikā Lietuvā un Igaunijā tūrisma nozares regulējums ir krietni labāk sakārtots.

Kā vērtējat nozares pozīciju Baltijas tirgū? Kāda ir konkurence ar Igauniju un Lietuvu?

Tūrisma nozare Latvijā ir līdzīga Igaunijai. Abām valstīm ir savas nacionālās aviokompānijas – mums ir airBaltic, bet igauņiem Estonian Air. Tāpat arī tirgus sadalījums ir līdzīgs. Lietuvā situācija ir atšķirīga, jo šogad bankrotēja Viļņā bāzētā aviokompānija Air Lituanica. Tādējādi Lietuvā šobrīd ir salīdzinoši maza konkurence – regulāro reisu aviokompāniju nav, un tirgū darbojas tikai divi tūrisma operatori, no kuriem viens ir Novatours. Vienlaikus jāatzīmē, ka jauniem spēlētājiem interesantāka būtu tieši Latvija, kas skaidrojams ar ģeogrāfisko novietojumu pa vidu abām pārējām Baltijas valstīm.

Kas ir jūsu nozares «trumpis» un kas «Ahilleja papēdis»?

Latvijas tūrisma nozari stiprina savas nacionālās aviokompānijas esamība, attīstīta starptautiskā lidosta un plašs lidojumu maršrutu piedāvājums. Savukārt vājā vieta ir jau minētais nesakārtotais tūrisma nozares regulējums, kas traucē ne vien ceļotājiem, bet arī veselīgai nozares attīstībai.

Vai izjūtat kvalificēta darbaspēka trūkumu?

Kopumā varu teikt, ka Novatours nav problēmu ar darbinieku piesaistīšanu. Galvenokārt par to jāpateicas mūsu reputācijai, jo esam Baltijā vadošais tūrisma operators, un stabils tūrisma nozares spēlētājs 15 gadu garumā. Darbinieki to novērtē.

Kādas ir prognozes tuvākajiem pieciem gadiem? Nozarē ekonomiskā situācija uzlabosies, pasliktināsies, nemainīsies?

Šobrīd tūrisma nozarē ir sasniegta pieprasījuma virsotne, tādēļ nākamajos gados prognozējam līdzīgu tirgus apjomu. Izmaiņas varētu būt vienīgi tirgus sadalījumā. Tāpat nedaudz mainīsies ceļojumu pārdošanas kanālu apjomi. Ņemot vērā tendences, ir skaidrs, ka augs internetā veikto rezervāciju skaits. Šī iemesla dēļ šogad investējām jauna pakalpojuma attīstībā – izveidojām viesnīcu rezervēšanas sistēmu Travel on Spot, kurā ikviens var izvēlēties un rezervēt sev naktsmājas visā pasaulē. Lai arī internetā veikto rezervāciju skaits nākotnē augs, paredzam, ka pieaugums nebūs pārāk straujš. Ceļojumu aģentūras, kurās šobrīd tiek pārdots visvairāk mūsu ceļojumu, arī nākotnē būs vienlīdz spēcīgs pārdošanas kanāls. Vēl kāda iezīme – pieaug ārzemnieku interese par ceļojumiem uz Latviju, tāpēc šobrīd domājam par jauna biznesa virziena – uzņemošā tūrisma attīstīšanu. Latvijai un abām pārējām Baltijas valstīm šobrīd ir ļoti labas iespējas uzrunāt ceļotājus, un šo redzam kā labu ilgtermiņa iespēju.

Ref: 102.000.102.11090

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas