Banku nozares korporatīvās reputācijas vērtējums Latvijā pēdējos divos gados ir nostabilizējies un, salīdzinot ar finanšu nozari Eiropā, ir virs Eiropas vidējiem vērtējumiem. To apliecina pētījumu kompānijas TNS sadarbībā ar Latvijas Komercbanku asociāciju (LKA) 2015.gada rudenī veiktais Latvijas banku nozares korporatīvās reputācijas pētījums.
Pēc strauja banku nozares reputācijas Latvijā novērtējuma kāpuma pēckrīzes gados, kad četru gadu laikā izdevās gandrīz dubultot reputācijas novērtējumu no 28 punktiem 2009.gadā līdz 44 punktiem 2013.gadā, pēdējos pāris gados banku nozares kopējais reputācijas novērtējums ir nostabilizējies. 2015.gadā banku nozares korporatīvā reputācija ir sasniegusi 45 TRI*M indeksa punktus.
Latvijā nemainīgi nozīmīgs banku nozares reputācijas balsts un izaugsmes pamats ir uzticamība bankām ilgtermiņā un banku piedāvāto produktu un pakalpojumu labais novērtējums.
«Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas sabiedrība kopumā pozitīvi vērtē banku vietu un lomu sabiedriskajos procesos un iesaisti būtisku jautājumu risināšanā un skaidrošanā. Lai veicinātu sabiedrības un biznesa pārstāvju pozitīvās attieksmes pret bankām nostiprināšanos, bankām ir izaicinājums atrast līdzsvaru starp uz klientu vajadzībām balstītu apkalpošanu un savām biznesa interesēm,» uzsver Intars Āboms, pētījumu kompānijas TNS vecākais klientu vadītājs.
TNS pētījumu veic banku nozares četrās nozīmīgās ietekmes grupās – biznesa vide, iedzīvotāji, mediju pārstāvji un viedokļu līderi. Lielākā daļa iedzīvotāju un biznesa vides pārstāvju banku produktus un pakalpojumus vērtē kā labus. Šādu novērtējumu pozitīvi ietekmē banku nozares klientu apkalpošanas kvalitāte – klienti īpaši pozitīvi izceļ darbinieku labo attieksmi, ātru, profesionālu apkalpošanu, kā arī labas atsauksmes no citiem klientiem.
Viedokļu līderu un nozares ekspertu skatījumā paralēli produktu un pakalpojumu labajam novērtējumam kā nozīmīgs banku nozares reputācijas balsts tiek izcelta arī banku uzticamība ilgtermiņā. Pozitīvi tiek novērtēta banku nozares stabilitāte, ka bankas ir veiksmīgi pārvarējušas finanšu krīzes sekas un sekmīgi darbojas ar mērķi veicināt izaugsmi. Tāpat atzinīgi tiek novērtēts, ka bankas ir pilsoniski un sociāli aktīvas, kā arī – palielinājušas kreditēšanas aktivitāti, īpaši izceļot pirmā mājokļa kreditēšanu ģimenēm. Šie faktori, pēc viedokļu līderu domām, ir pamats stabili augstam banku nozares Latvijā uzticamības ilgtermiņā novērtējumam.
«Pēdējos gados visā pasaulē un visās nozarēs mainās biznesa filozofija – bizness vairs nav tikai naudas pelnīšana, biznesam līdzi nāk virkne sociālās atbildības pienākumu, ko sagaida sabiedrība. Pietiekami daudz sagaida arī no bankām – gan pakalpojumu kvalitātes, gan informācijas atklātības, gan datu aizsardzības, gan sadarbības ar valsts institūcijām ziņā. To cenšamies darīt, jo saprotam – reputācija nav ne skaļi lozungi, ne skaistas reklāmas, bet gan cītīgs ikdienas darbs, moderni un ērti pakalpojumi, atvērtība un augsti pašregulācijas standarti,» saka LKA prezidents Mārtiņš Bičevskis.
Ref:103.000.103.9087