Satiksmes ministram jau sen bija jāklauvē pie interneta tirdzniecības giganta Amazon šefa durvīm un Latvija jāpiedāvā kā preču izplatīšanas kanāls Baltijai un Skandināvijai, uzskata Latvijas Loģistikas asociācijas valdes priekšsēdētājs Normunds Krūmiņš.
Uzņēmējs intervijā laikrakstam Diena apliecina, ka loģistikas biznesā ir vērojama e-komercijas pakalpojumu pieauguma tendence, piemēram, elektronikas, arī apģērbu iepirkums pārsvarā notiek internetā.
«Mums jādomā, kā sadarboties ar Amazon un [Ķīnas interneta tirdzniecības gigantu] Alibaba,» uzsver Krūmiņš.
Viņš intervijā arī norāda, ka Latvijas konkurētspēju loģistikas pakalpojumu nozarē samazina apstāklis, ka nav neviena uzņēmuma, kurš varētu noslēgt līgumu par apjomīgu, kompleksu pakalpojumu sniegšanu.
«Mēs starptautiskajās konferencēs runājam par to, ka mums ir vairākas ostas, dzelzceļš, cilvēki ar vairākām svešvalodu zināšanām. Ārzemju partneri ieinteresējas un taujā: «Ar ko mums runāt, ar ko mums slēgt līgumu?» Pašlaik atbildes uz to nav,» atzīst Krūmiņš.
Viņš atgādina, ka pirms vairākiem gadiem kompānija Mitsubishi vēlējās savu produkciju vest uz Krieviju caur Latviju, taču tika izvēlēta Igaunija. Tas noticis tāpēc, ka Latvijā nav neviena starptautiska līmeņa spēlētāja, kurš šajā tenderī būtu varējis piedalīties.
«Pat tad, kad Japāna šādu vēlmi bija izteikusi, Latvija nespēja pretī nolikt līgumslēdzējpusi, kas sagatavotu piedāvājumu, kuru iesniegt japāņiem,» skaidro Krūmiņš.
Pēc uzņēmēja domām, šādas funkcijas būtu jāuzņemas kādai no Latvijas dzelzceļa (LDz) meitaskompānijām. Piemēram, loģistikas kompānija Schenker ir Vācijas dzelzceļa uzņēmuma meitasfirma, bet DHL – Vācijas pasta meitasuzņēmums.
Otrs variants, pēc Krūmiņa teiktā, ir veidot atsevišķu valsts uzņēmumu, kurš saliktu kopā muitas, dzelzceļa un ostas piedāvājumus vienā kopīgā paketē un tad piedāvātu lielajiem starptautiskajiem uzņēmumiem.
Savulaik tika izvēlēts otrais ceļš, taču iecere netika īstenota, un patlaban šo funkciju cenšas realizēt LDz meitasfirma LDZ Cargo loģistika. «Šim uzņēmumam [“LDZ Cargo loģistika”] ir augsti mērķi, taču grūtāk iet ar realizēšanu,» intervijā norāda Krūmiņš.
Ref: 102.000.102.12078