Baltijas valstu biznesu apvienojošās organizācijas – Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), Lietuvas Tirdzniecības un rūpniecības kameru apvienotā asociācija un Igaunijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera – nosūtījušas vēstules savu valstu Ministru prezidentiem ar aicinājumu atbalstīt dzelzceļa līnijas Rail Baltic/Rail Baltica un tā vadību A/S RB Rail.
Pēdējā laikā atsevišķas personas mēģinājušas kavēt projekta tālāko virzību, nomelnojot Rail Baltic/Rail Baltica vadību A/S RB Rail, kā arī atsevišķas valstis. Biznesu apvienojošās organizācijas visā Baltijā norāda, ka šis ir valstu kopuzņēmums, uzņemoties gan saistības, gan pienākumus, laikus veikt dotos uzdevumus gan apgūt Eiropas Savienības finansējumu, gan domājot par reģiona kopējo attīstību un reputāciju. «Vēlamies norādīt, ka šis projekts ir būtisks ģeopolitisko apstākļu dēļ, kad pasaulē ātra preču un cilvēku kustība ir noteicošais iemesls, lai ne tikai katra valsts atsevišķi, bet arī kopā spētu gūt panākumus, piesaistīt investīcijas un palielināt eksportu,» portālu BNN informē iniciatori.
Organizācijas vēstulē aicina Baltijas valstu ministru prezidentus politiskajā līmenī pievērst vislielāko uzmanību tam, lai netiktu likti nekādi šķēršļi Rail Baltic/Rail Baltica projekta turpmākajai virzībai, iespējami ātri risinot iekšējās neskaidrības, kā arī novēršot negatīvu reputāciju un korupcijas riskus, padarot to iespējami caurspīdīgu un sabiedrībai draudzīgu. «Lai arī Latvija, Lietuva un Igaunija ir neatkarīgas valstis ar savu teritoriju, aicinām šoreiz būt vienotiem, jo reģiona kopējā attīstība spēs sniegt gan iedzīvotājiem, gan uzņēmējiem būtiskus ieguvumus, demonstrējot kā Eiropai, tā pārējai pasaulei savu attīstību un paaugstinot sadarbības iespējas globālā līmenī,» teikts vēstulē.
Biznesa organizācijas visās Baltijas valstīs – Igaunijā, Latvijā un Lietuvā – sniegs iespējami ātru un kvalitatīvu palīdzību dažādu jautājumu risināšanā, lai dzelzceļa līnija Rail Baltic/Rail Baltica palielinātu konkurētspēju reģionālā mērogā un kļūtu par lielisku piemēru visas Eiropas mērogā kā veiksmīgi realizēts starptautisks projekts, informē LTRK.
BNN jau rakstīja, ka arī sešu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu deputāti parakstījuši atklātu vēstuli Latvijas, Lietuvas un Igaunijas Ministru prezidentiem un satiksmes ministriem, tostarp arī Polijas un Somijas satiksmes ministriem, aicinot paust vienotu atbalstu pašlaik apstiprinātajai Rail Baltica projekta virzībai, tādējādi izvairoties no riskiem pazaudēt projektam atvēlēto finansējumu.
Atklātajā vēstulē, kuru 16 deputātu vidū no Latvijas puses parakstījuši Roberts Zīle, Krišjānis Kariņš, Artis Pabriks, kā arī Transporta un tūrisma komitejas priekšsēdētājs Mihaels Krāmers, norādīts, ka pastāv riski pazaudēt Rail Baltica projekta līdzfinansējumu, ja, pirmkārt, Baltijas valstu valdības nespēs vienoties kopējā nostājā atzīt Latvijā bāzētā RB Rail kopuzņēmuma lomu vadīt un koordinēt projekta virzību. Deputāti norāda, ka tieši izveidotā kopuzņēmuma pārraudzīta ES finansējuma piesaiste pārrobežu un nacionālajiem iepirkumiem, ir veids kā ES pilsoņi var būt pārliecināti par viņu nodokļu izlietojumu ar patiesu Eiropas līmeņa pievienoto vērtību, tādējādi arī izvairoties no tehnoloģiska rakstura starpvalstu barjerām, informē Eiropas Parlamenta Eiropas Konservatīvo un reformistu grupas Latvijas delegācijas preses birojs.
«Daudzus gadus ir smagi strādāts, lai panāktu, ka Rail Baltica beidzot tiktu iekļauts sešu Eiropas transporta prioritāro projektu sarakstā, kas tādējādi arī veido pārrobežu dzelzceļa satiksmes mugurkaulu šajā reģionā. Turklāt Eiropas Savienības finansējums ir 85% apmērā. Ir skaidrs, ka Eiropas nodokļu maksātājs un arī Eiropas Komisija sagaida, ka šī lielā nauda tiek izlietota godīgi un caurskatāmi. Šis ir izšķirošais gads,» tā EP deputāts Roberts Zīle.
Vēstulē arī uzsvērts, ka Rail Baltica projekts ir jāuztver kā kopēju mērķu sasniegšanas instruments, nevis tikai kā veids, lai individuālu dalībvalstu interešu vārdā attīstītu fragmentētu iekšējo infrastruktūru. Taču vienlaikus projekta ietvaros izbūvētā infrastruktūra paliks dalībvalstu īpašumā. Turklāt būtiski, ka nodokļu ieņēmumi no projekta virzības tiks ieskaitīti tās dalībvalsts budžetā, kuras teritorijā veikta attiecīgā būvniecība.
Eiropas Parlamenta deputāti parakstītajā atklātajā vēstulē arī īpaši aicina Baltijas valstu varas iestādēm darīt visu iespējamo, lai nepieļautu projekta posmu tālāku aizkavēšanos un lēmumu pieņemšanas atlikšanu, jo pretējā gadījumā «Eiropas Savienošanas» finanšu instrumenta atvēlētais naudas apjoms, respektējot rindas kārtības principu, tiks novirzīts citiem Kohēzijas valstu transporta projektiem.
Ref: 102.000.102.13307