Biedrība Baltijas asociācija – transports un loģistika (BATL) pauž gandarījumu, ka sadarbībā ar SIA LDZ Loģistika un Transporta un sakaru institūtu ir uzsākts reāls un konstruktīvs darbs pie Latvijas transporta un loģistikas, tajā skaitā tranzīta nozares stratēģijas izstrādes.
LDZ Loģistika un Transporta un sakaru institūta rīkotajā darba seminārā Latvijas transporta un loģistikas un tranzīta nozarē strādājošie uzņēmēji un valsts infrastruktūras turētāji kopīgi uzsāka darbu pie nozares tālākai attīstībai vitāli būtiskā vienotā tranzīta koridora piedāvājuma izstrādes. Seminārā uzņēmēji dalījās ar praktiskiem risinājumiem vienotā koridora izstrādei, tādējādi sperot arī reālu soli nozares starptautiskās konkurētspējas veicināšanai, informē BATL.
BATL prezidente Inga Antāne uzsver, ka lielākā daļa nozares uzņēmumu un asociāciju pārstāvji bija vienisprātis, ka situācija nozarē ģeopolitisko un strukturālo izaicinājumu ietekmē ir būtiski mainījusies, un nepieciešams jauns redzējums un jauns Latvijas transporta un loģistikas nozares piedāvājums ārējiem tirgiem. «Nozares potenciāls ir milzīgs, bet diemžēl ne līdz galam izmantots. Tādēļ ir ļoti svarīgi šādā pat formātā turpināt darbu, kas ļaus izveidot nozarē strādājošo uzņēmēju un valsts infrastruktūras turētāju kopīgo redzējumu par nozares tālāko attīstību jaunajos globālajos apstākļos,» teica Antāne.
Transports un loģistika veido ievērojamu daļu no Latvijas iekšzemes kopprodukta un nodarbinātības, tādēļ valstiska mēroga nozares stratēģijas izstrādāšana ir vitāli svarīga ne tikai pašai nozarei, bet valsts tautsaimniecībai kopumā. Situācijā, kad pasaulē notiek globālas kravu transporta ceļu pārmaiņas, vienota piedāvājuma izstrāde Latvijai ir iespēja iekļauties globālajos tirdzniecības ceļos un būt kopā ar pasaules lielākajām ekonomikām.
BATL jau vairākkārt ir norādījusi uz nepieciešamību veicināt Latvijas transporta un loģistikas nozares, tajā skaitā ostu starptautisko konkurētspēju, un aicinājusi izstrādāt šodienas tirgus apstākļiem atbilstošu piedāvājumu kravu plūsmai caur Latviju un Latvijas ostām. Tādēļ seminārā iezīmētie iespējamie nozares attīstības virzieni un priekšlikumi ir ļoti būtisks solis ne tikai nozares tālākai attīstībai, bet arī visai valsts tautsaimniecībai kopumā, norāda biedrībā.
Atsaucoties uz VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) meitassabiedrības LDZ Loģistika un Transporta un sakaru institūta aicinājumu, tikās vairāk nekā 40 transporta un loģistikas nozares asociāciju un uzņēmumu, kā arī valsts institūciju pārstāvji, lai kopīgi meklētu ceļu loģistikas nozares nākotnes attīstībai un modelētu veidus, kā Latvijai kļūt par pastāvīgu jauno globālo loģistikas tīklu dalībnieku, informē VAS Latvijas dzelzceļš.
Seminārā, kuru vadīja Transporta un sakaru institūta profesors, transporta nozares eksperts Igors Kabaškins, diskusiju un darba grupu dalībnieki izvirzīja vairākus nozares sadarbības virzienus. Kā galveno no tiem jāizceļ visu nozares dalībnieku akcentēto nepieciešamību veidot vienotu, centralizētu loģistikas pieprasījumu un to apkalpošanas apstrādes organizāciju, kura aktīvi veido kontaktus ar kravu īpašniekiem un ražotājiem visos Latvijas mērķa tirgos un nodrošina sadarbību ar katru kravas transportēšanā iesaistīto tirgus dalībnieku – pārvadātājus, ostas, termināļus, jūras transporta uzņēmumus, informē semināra rīkotāji.
LDZ Loģistika valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis komentē: «Uzklausot vairākus desmitus nozares pārstāvju viedokļus, daudz skaidrāk redzam, kādi turpmākie soļi veicami, veidojot sadarbību un apgūstot jaunos – tostarp Ķīnas un Centrālāzijas – tirgus. Nozares pārstāvju ideju apmaiņa radīja arī pamatotu pārliecību, ka tas, ko sadarbībā ar Ķīnas, Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas partneriem jau esam sākuši darīt, organizējot gan pirmo konteinervilcienu no Ķīnas uz Latviju, gan strādājot pie vairākiem līdzīgiem jauniem projektiem, ir pareizais attīstības virziens. Būtiskākais ir nostiprināt sekmīgu sadarbību ar nozari un radīt iespēju iesaistīties ikvienam ieinteresētam tirgus dalībniekam. Domāju, ka šī diskusija ir lūzuma punkts nozares darbībā, kur līdz šim, iespējams, vairāk dominējusi iekšējā konkurence. Šobrīd radusies kopēja izpratne par to, ka visi kopā konkurējam daudz plašākā – globālā – mērogā un no mūsu spējas efektīvi sadarboties ir atkarīgs, vai Latvija gūs panākumus šajā konkurencē.»
Līdzās ieteikumam veidot vienotu sistēmu loģistikas pakalpojumu sniegšanā gala klientiem semināra dalībnieki arī uzsvēra nepieciešamību mazināt administratīvo slogu (tostarp robežšķērsošanas un muitas procedūru jomā), veidot investīcijas loģistikas infrastruktūrā un augstākas pievienotās vērtības pakalpojumus stimulējošu nodokļu politiku. Tāpat nepieciešams attīstīt savstarpēji integrētas, multimodālas loģistikas ķēdes, iesaistot dzelzceļa, ostu, avio un autoceļu infrastruktūru, nodrošinot konkurētspējīgas pakalpojuma izmaksas.
TransContainer pārstāvniecības Latvijā vadītājs Raimonds Krieviņš diskusijā uzsvēra, ka būtiski ir attīstīt pastāvīgus, regulāri funkcionējošus tranzīta koridorus, kuru darbību var nodrošināt viens koordinators, kas strādā ar visiem tirgus dalībniekiem un iesaistītajām valsts institūcijām. Kā piemēru īslaicīgam, bet sekmīgam tranzīta koridoram Krieviņš minēja Afganistānas kravu plūsmu, kuras organizēšanā bija ieinteresēta valsts. Pašlaik Ķīnas kravu apguvei valsts institūcijas un LDz ir radījuši apstākļus, lai kļūtu iespējama Ķīnas-Latvijas tranzīta koridora izveide, taču pašiem uzņēmējiem jābūt aktīviem, piedāvājot atbilstošus, efektīvus un iespējami augstākas pievienotās vērtības pakalpojumus.
«Esmu gandarīta, ka LDZ Loģistika sadarbībā ar Transporta un sakaru institūtu rīkotajā darba seminārā ir sperts būtisks solis nozares stratēģijas un Latvijas vienotā transporta un loģistikas koridora izstrādē. Ģeopolitisko un strukturālo izaicinājumu ietekmē situācija nozarē ir būtiski mainījusies, un nepieciešams jauns redzējums un jauns Latvijas transporta un loģistikas nozares piedāvājums ārējiem tirgiem. Nozares uzņēmumu un valsts infrastruktūras turētāju sadarbība jaunajiem globālajiem apstākļiem atbilstoša kopīga redzējuma izstrādē ļaus arī labāk izmantot nozares kopējo milzu potenciālu, kas līdz šim ticis izmantots tikai daļēji. Tādēļ kopīgā darba turpinājums ir ļoti būtisks. Pirmais solis ir sperts, tagad ir svarīgi straujiem soļiem iet uz priekšu,» uzsvērusi Antāne.
Balstoties uz nozares dalībnieku sniegtajiem viedokļiem, LDZ Loģistika turpinās darbu pie nozares sadarbības modeļa izveides un jaunu kravu piesaistes Latvijas tranzīta koridoram, aicinot ikvienu tirgus dalībnieku piedāvāt savas iespējas un risinājumus dažāda veida kravu pārvadāšanai un apstrādei.
Ref: 102.000.102.14037