Satiksmes ministra klātbūtnē Litasco beidzot piekritis pārkraut daļu no savas kravas, kas šobrīd atrodas AS Ventbunkers terminālī, paziņojis AS Ventbunkers padomes priekšsēdētājs Rūdolfs Meroni.
Šī gada 9. februārī Latvijas satiksmes ministrs Uldis Augulis sasaucis visas konfliktā iesaistītās puses uz ārkārtas sanāksmi, teikts AS Ventbunkers paziņojumā presei. Sanāksme tika sasaukta, lai rastu risinājumu problēmām ap 1700 dzelzceļa cisternām, kas pildītas ar Lukoil meitas kompānijas Litasco mazutu, un jau ilgstoši bloķē Latvijas dzelzceļa sistēmas darbību. Sanāksme piedalījās pārstāvji no Satiksmes ministrijas, Latvijas dzelzceļa (LDz), muitas, AS Ventbunkers un Litasco. Visām pusēm bija jārod risinājums ārkārtas situācijai uz dzelzceļa, kas radusies dēļ jau minētajām 1700 Litasco dzelzceļa cisternām. Tajās kopumā iepildīti aptuveni 100 tūkstoši metrisko tonnu (MT) mazuta. 24. decembrī, bez jebkāda iemesla, Litasco nolēma nepieņemt pārkraušanai aptuveni 100 tūkstošus metrisko tonnu mazuta no AS Ventbunkers uzpildīšanas iekārtām.
Uldis Augulis sanāksmi uzsāka informējot Litasco pārstāvi Andreju Poļakovu, ka šis jautājums jau ir kļuvis par starptautiska mēroga problēmu, kas skar Krievijas un Baltkrievijas tranzīta biznesu, kā arī ievērojami ietekmē Latvijas ekonomiku. «Ja jūs nevarat atrast risinājumu šai problēmai, mēs varēsim,» teica U. Augulis.
VBU pārstāvis Daimārs Škutāns īsi aprakstīja situāciju, norādot, ka AS Ventbunkers nostāja palikusi nemainīga. D. Škutāns uzsvēra, ka VBU jau kopš 2010. gada decembra beigām ir centies pārliecināt Litasco pieņemt savu mazuta kravu no Ventbunkers termināļa. «Jūs esat laipni aicināti sākt kravas pārkraušanu jau rīt,» norādīja D. Škutāns.
Satiksmes ministrs tad uzrunājis Litasco pārstāvjus, norādot, ka Ventbunkers ir izteicis šo piedāvājumu 20 cilvēku klātbūtnē. Viņš jautāja, vai Litasco ir gatavs atrisināt šo problēmu. Andreja Poļakova garā atbilde uz šo jautājumu tika pārtraukta, kad ministrs viņam norādīja, ka nav ieinteresēts klausīties stāstu par Litasco, bet vēlas rast risinājumu. «Vai Litasco ir gatavs pieņemt savu mazuta kravu un atbrīvot Latvijas dzelzceļa sistēmu? Jā vai nē?» jautājis ministrs. «Ja tas netiks darīts, valsts vienkārši nacionalizēs un pārdos dzelzceļa cisternās esošo mazutu! Izvēle ir jūsu rokās,» noradījis Augulis.
Visbeidzot, tuvojoties sanāksmes noslēgumam, Litasco piekritis nosūtīt kuģi uz Ventbunkers un pieņemt pārkraušanai 100 tūkstošus metrisko tonnu mazuta. Tas ļaus Ventbunkers pārkraut 1700 dzelzceļa cisternas. Tādējādi tiks pārtraukta Litasco blokāde un atbrīvots dzelzceļa koridors caur Latviju. «Mēs esam pateicīgi par Auguļa kunga iniciatīvu, un, protams, mēs esam laimīgi, ka Litasco nolēmis pārkraut pirmos 100 tūkstošu metrisko tonnu mazuta no mūsu rezervuāriem. Tomēr Litasco tas bija jau jāizdara 2010. gada 25. decembrī. Tas vienkārši neatbilst patiesībai, ka mēs viņus esot apturējuši. Ko viņi ir panākuši bloķējot Latvijas dzelzceļa (LDz) sistēmu un mūsu termināli? Neko citu, izņemot miljonu latu zaudējumus sev. Zaudējumus, kuri viņiem būs pašiem jāsedz,» norādījis R. Meroni, reaģējot uz sanāksmes iznākumu.
100 tūkstošu metrisko tonnu pārkraušana gan neatrisināšot problēmas starp AS Ventbunkers un Litasco. Litasco turpina ietiepīgi slēpt 22 miljonu eiro maksājumus, kas it kā veikti par AS Ventbunkers sniegtajiem pakalpojumiem, teikts VBU paziņojumā. «Vēl ļaunāk. Litasco šobrīd apgalvo, ka eksistē dažas papildus slepenas vienošanās, kuras viņi esot parakstījuši ar viltus Berķa/Kaša Ventbunkers vadību. Šo vadību uz vienu mēnesi, balstoties uz skandalozā jurista Mārtiņa Kvēpa viltotiem dokumentiem, bija piereģistrējis Uzņēmumu reģistrs (UR). Litasco arvien atsakās parādīt šīs slepenās vienošanās AS Ventbunkers vadībai. Poļakova spēlītes pārkāpj pat minimālos biznesa ētikas standartus,» norāda VBU komunikāciju direktors Aivars Gobiņš.
Starptautiskajā naftas rūpniecības biznesā klīst runas, ka Litasco blokādei bijuši divi skaidri redzami mērķi: pirmkārt censties turēt savu konkurentu Mercuria, kas ir viens no pasaules lielākajiem energoresursu tirgotājiem, prom no Ventspils ostas. Otrkārt, Litasco veiktā Latvijas koridora mazuta koridora blokāde, iespējams, varētu būt daļa no lielāka plāna, lai ietekmētu mazuta cenas Eiropā. Otrs mērķis, iespējams, ir sasniegts. Mazuta cena ir pastāvīgi augoša kopš 2010. gada decembra.
Te jau varētu politisko trilleri nofilmēt, kas par stāstu! ;) Sauktos — «Dīkstāve 2» vai «Dīkstāves atgriešanās» (pirmā sērija bija 2006. gadā ar Kālija Parku un LSF Trans sauskravu vagoniem).