Latvijas uzņēmēju noskaņojums joprojām ir pesimistisks, jaunākā indeksa vērtība ir 46,4 punkti, tomēr salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni noskaņojums uzlabojies par gandrīz punktu, liecina jaunākais Citadele Index pētījums.
Starp nozarēm lielākais optimisma pieaugums vērojams ražošanā (+2,2 %) un sasniedz 47,3%. Otra mazāk kritiski noskaņotā nozare ir pakalpojumu sniedzēji (46,8%). Citās nozarēs uzņēmēji ir noskaņoti kritiskāk.
Joprojām vispozitīvāk noskaņotie ir lielo uzņēmumu vadītāji (56,8 %) ar 250 un vairāk darbiniekiem. Viņu noskaņojumā vērojams arī lielākais optimisma pieaugums (+4,3%).
Bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš preses konferencē uzņēmēju noskaņojuma uzlabošanos skaidro ar pērn, iespējams, pārlieku emocionālo reakciju uz Brexit un ASV prezidenta vēlēšanu rezultātiem. «Abas vēlēšanas izraisīja plašu rezonansi. To rezultāti nesa daudz neskaidrību par tālākām biznesa iespējām Lielbritānijā un ASV, kas uzņēmumos, visticamāk, viesa satraukumu. Taču katra nākamā diena ir nesusi jaunu skaidrību, kas arī uzņēmējiem ļauj turpināt darbu. Visticamāk, uzņēmēji savos nākotnes plānos ir kļuvuši piesardzīgāki, meklē arī veidus, kā potenciālos riskus, kas saistīti, piemēram, ar valūtas kursa svārstībām, minimizēt. Taču redzam, ka kopējā situācija uzlabojas,» vērtē Mārtiņš Āboliņš.
Savukārt Citadele Uzņēmumu apkalpošanas direkcijas vadītāja Sanita Bajāre atzina, ka arī uzņēmumu pieprasījums pēc kredītiem, kas 2016.gada beigās mazinājās, atkal pieaug.
Viņa vēsta, ka par spīti kritumam, ko uzņēmumu kreditēšanā vērojām pērn gada otrajā pusē, kopējais uzņēmumiem izsniegtā kredīta portfelis bankā Citadele pērn salīdzinājumā ar 2015 gadu palielinājās par 6%. «Būtisku uzņēmēju interesi pēc kredītiem vērojam arī šobrīd. Tas liecina par pietiekami stabilu pašsajūtu, lai uzņēmēji ieguldītu attīstībā un izaugsmē,» skaidro Bajāre.
Bankām pozitīvus signālus raida arī uzņēmēju biznesa projekti, kas ir pārdomāti, kvalitatīvi un reāli, tādēļ gūst arī lielāku uzticību un atbalstu bankā.
Bērnu apģērbu zīmola Lazy Francis īpašniece un dizainere Olga Krūze, kura pirms nepilna pusgada Londonā atklāja jaunu bērnu apģērbu veikalu un iepriekš bija sākusi arī sadarbību ar uzpircējiem ASV, preses konferencē neslēpa, ka no Brexit un Donalda Trampa kļūšanas par ASV prezidentu izjutusi gan pozitīvu, gan arī negatīvu pieredzi.
Krūze stāsta, ka ASV gadījumā neskaidrība par valsts tālāko politiku, tai skaitā ievedmuitas un nodokļu jautājumos, rezultējās ar uzpircēju satraukumu par stabilitātes trūkumu. «ASV uzpircēji neslēpj – man ļoti patīk tava produkcija, bet ir bail slēgt līgumu, jo nezinu, vai pēkšņi nebūs jauni muitas ierobežojumi vai nodokļi, kas produkciju būtiski sadārdzinās, un nevarēšu to pārdot,» iemeslu veiksmīgi uzsāktā biznesa pārtraukšanai ASV ieskicē Krūze.
Dronu un rūteru ražotāja HansaMatrix valdes priekšsēdētājs Ilmārs Osmanis gan uzskata, ka uzņēmējiem būtu vairāk jādomā par sava biznesa attīstīšanu un reālām, daudz tuvākām lietām, kas to var ietekmēt, nevis tāliem politiskiem procesiem ASV vai Lielbritānijā.
Ref:224.000.103.687