Rīgas domes nacionālās apvienības Visu Latvijai!-Tēvzemei un brīvībai/LNNK (VL-TB/LNNK) otrdien, 21.martā, Satiksmes un transporta lietu komitejā balsoja pret Satiksmes departamenta piedāvāto priekšlikumu noteikt Rīgas mikroautobusu satiksme mikroautobusu pārvadājumos viena brauciena cenu 1,15 eiro apmērā.
Konkurences padome (KP) iepriekš norādījusi, ka ar šo balsojumu Rīgas dome faktiski legalizē KP nosodīto vienošanos, tāpēc VL-TB/LNNK Rīgas domē balso pret noteiktas cenas apstiprināšanu Rīgas mikroautobusu pasažieru pārvadājumiem, vēsta partijas pārstāvji.
«Šāds lēmums nav izdevīgs rīdziniekiem,» norāda VL-TB/LNNK Rīgas mēra kandidāte Baiba Broka. «Laikā, kad Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS) uzvarēja iepirkumā par transporta pakalpojumu nodrošināšanu, līgums paredzēja piecus gadus saglabāt cenu 0,70 centi par vienu braucienu. Pašlaik mēs redzam, ka apšaubāmas vienošanās rezultātā, par ko uzņēmumu jau sodījusi KP, rīdziniekiem nākas maksāt vairāk – 1,15 eiro par vienu braucienu.»
Broka uzsver, ka VL-TB/LNNK nevar atbalstīt šādu lēmumu, jo tādējādi pašvaldība liedz saviem iedzīvotājiem un pilsētas viesiem izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus par godīgi aprēķinātu un konkurētspējīgu braukšanas maksu.
«Par konkurences kropļošanu KP piemērojusi SIA Rīgas satiksme naudas sodu 2 163 046,63 eiro apmērā, bet RMS – 87 948,40 eiro apmērā. Vienlaikus uzlikts tiesiskais pienākums pārtraukt aizliegtās vienošanās īstenošanu, kā arī RMS noteikt braukšanas maksu neatkarīgi, balstoties uz objektīviem aprēķiniem par viena pasažiera brauciena pašizmaksu,» skaidro VL-TB/LNNK pārstāvji.
Viņi norāda, ka KP vadītāja Skaidrīte Ābrama jau iepriekš ziņojusi, ka Rīgas dome, apzinoties to, ka KP nav pilnvaru vērsties pret pašvaldību radītiem konkurences kropļojumiem, kas ir viena no aktuālākajām konkurences tiesību problēmām Latvijā, faktiski plāno legalizēt konstatēto konkurences kropļojumu.
«Grozījumi Rīgas domes 2015.gada 16.janvāra lēmumā Nr.2077 Par sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā ir vērtējams kā Rīgas domes vadības mēģinājums atbildību par konkurences kropļošanu uzlikt domes deputātiem. Tas ir priekšlikums balsot par to, ko KP jau atzinusi par nelikumīgu. Tā ir Saskaņas un GKR klaji ciniska un bezatbildīga attieksme pret Rīgas cilvēkiem,» komentē VL-TB/LNNK Rīgas domes deputāts Jurģis Klotiņš, kas darbojas Satiksmes un transporta lietu komitejā.
Viņš arī uzsver, ka lēmuma projektam nebija pievienots nekāds prognozēto izmaksu un tarifa aprēķins, kas pamato to, kādēļ mikroautobusa brauciens maksā 1,15 eiro.
«Savējo būšanu un negodīgu konkurenci Rīgā varētu mazināt sistēmiskas izmaiņas sabiedriskā transporta organizācijā. Tām par paraugu var kalpot attīstīto Eiropas pilsētu prakse, kur sabiedriskā transporta sistēmu plāno vienot iestāde gan pilsētā, gan metropoles areālā. Šāda sabiedriskā transporta iestāde veiktu transporta pakalpojumu iepirkumus, nodrošinot konkurenci, sadarbībā ar pašvaldībām administrētu vienotās biļetes sistēmu visos transporta veidos, plānotu maršrutus un izveidotu zonu sistēmu,» skaidro Klotiņš.
BNN jau ziņoja, ka arī Partijas Vienotība Rīgas domes deputātu frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Olafs Pulks uzsver, ka brauciena maksai Rīgas mikroautobusos atkal jābūt 70 centiem, kā tas bija paredzēts iepirkuma laikā un slēdzot līgumu ar RMS 2013.gadā.
Ref:224.000.103.691