Patērētāju strīdu risināšanas komisija (Komisija) aicina iepazīties ar komersantiem, kas iekļauti «Melnajā sarakstā». Tajā nonāk tie komersanti, kuri nepilda komisijas nosacījumus. Līdz šim komisijā saņemti 25 patērētāju iesniegumi un ir notikušas 19 komisijas sēdes, vēsta Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.
Patērētāju strīdu risināšanas komisija, kura, sākot ar 2016.gada 1.martu, ir alternatīva strīdu izskatīšanai tiesā, kas samazina izmaksas un paātrina strīdu izskatīšanu. 2017.gada pirmajos piecos mēnešos Komisijā saņemti 25 patērētāju iesniegumi un ir notikušas 19 Komisijas sēdes (tai skaitā desmit sēdes par 2016.gadā saņemtajiem strīdiem).
Lielākā daļa patērētājiem par labu pieņemtie lēmumi ir izpildīti, taču tie komersanti, kas nepilda komisijas lēmumus, ir atrodami «Melnajā sarakstā».
PTAC aicina patērētājus iepazīties ar «Melnajā sarakstā» iekļautajiem komersantiem un, pieņemot lēmumu par preces vai pakalpojuma iegādāšanos, ņemt vērā šo informāciju.
Komisijas ziņo, ka 15 gadījumos pieņemti patērētājiem labvēlīgi lēmumi, un četros gadījumos patērētāju prasība tikusi noraidīta.
Savukārt sešos gadījumos komersanti Komisijas lēmumus izpildīja, bet divos gadījumos lēmumi pieņemti vienlaikus pret diviem komersantiem, no kuriem viens komersants lēmumu ir izpildījis un otrs komersants lēmumu nav izpildījis, seši komersanti Komisijas lēmumus nav izpildījuši.
Tāpat vienā gadījumā vēl nav beidzies lēmuma labprātīgas izpildes termiņš.
Ar Komisijas pieņemtajiem lēmumiem iespējams iepazīties šeit.
Par komersantiem, kuri Komisijas lēmumus nav izpildījuši, informācija tiek iekļauta «Melnajā sarakstā» To iespējams apskatīt šeit.
Divi no «Melnajā sarakstā» iekļautajiem komersantiem faktiski savu saimniecisko darbību ir izbeiguši (SIA Perseus Paviljon un SIA GoAdventure), tajā pašā laikā četri no «Melnajā sarakstā» iekļautajiem komersantiem, kas nav izpildījuši Komisijas lēmumus, veic aktīvu saimniecisko darbību. Proti, SIA TVshopEXTRA.lv, SIA SF Baltic (veikals Dessert tirdzniecības centrā Spice), SIA ETG( veikals Podium) un SIA Prieks Tūre.
Komisijā pieņemtajiem lēmumiem nav saistošs raksturs, tie ir rekomendējoši, skaidro komisijas pārstāvji.
Tomēr tas nenozīmē, ka tie nav ņemami vērā un izpildāmi. Komisijā izskatīto strīdu priekšrocība ir tāda, ka pieņemtie lēmumi neatspoguļo valsts iestādes viedokli par strīda risinājumu, bet gan strīds tiek risināts ārpustiesas strīdu risināšanas kārtībā, jo Komisijas sastāvu veido priekšsēdētājs, kura amata pienākumus izpilda pensionējušies tiesneši un patērētāju tiesību aizsardzības biedrības un komersantu biedrību pārstāvji.
Ņemot vērā to, ka Komisijas sastāvā ietilpst tiesnesis tiek nodrošināta izskatāmā jautājuma juridiskā analīze, savukārt komersantu biedrības pārstāvis nodrošina attiecīgās nozares dalību. Tādējādi tiek nodrošināts, ka Komisijas lēmums ir gan juridiski korekts, gan arī atspoguļo nozares viedokli par strīda risinājumu.
Īpaši jāuzsver tas, ka ar Komisijas starpniecību komersantu biedrībām ir iespējams iepazīties ar savas pārstāvamās nozares problēmām saistībā ar patērētāju tiesību aizsardzību, kā arī piedalīties šo problēmu risināšanā, sniedzot savu viedokli par strīda risinājumu, atzīmē komisijas pārstāvji.
Ref: 225.000.103.2018