Raksturojot dažādus faktorus, kas veicina vai kavē uzņēmumu ilgtspējīgu attīstību, aptaujātie pauda uzskatu, ka to (uzņēmējdarbību) visnozīmīgāk veicina īpašnieku zināšanas un kompetence, bet augsti nodokļi kavē visvairāk, tā jaunākais Baltic International Bank Latvijas barometra pētījuma apkopojums.
Pētījuma dalībniekiem lūdza norādīt piecus galvenos faktorus, kas ļauj uzņēmumam izturēt laika pārbaudi un pastāvēt desmitiem gadu un ilgāk. Vairums jeb 55% aptaujāto ir vienisprātis – zinoši un kompetenti uzņēmuma vadītāji ir viens no būtiskākajiem faktoriem. Aptaujātie uzskata, ka ne mazāk svarīgs ir uzņēmuma biznesa attīstības plāns (44%), laba attieksme pret darbiniekiem (41%), kā arī tas, lai uzņēmumā tiktu regulāri ieguldīts, domājot par tā attīstību (36%). Uzņēmējdarbībai atbalstošu vidi par būtiskāko veiksmes faktoru uzskata 29% respondentu, un ceturtā daļa jeb 25% iedzīvotāju uzskata, ka būtiski ir arī veiksmīgi ārējie apstākļi.
Baltic International Bank valdes loceklis Guntars Reidzāns stāsta: «Gan valstiskā līmenī, gan uzņēmēju vidū un masu medijos daudz ir diskutēts par to, vai Latvijas uzņēmējdarbības vide ir konkurētspējīga un kādi ir būtiskākie uzņēmumu veiksmes faktori. Pasaules Bankas veidotais Doing Business un Pasaules ekonomikas foruma regulāri publicētais Globālais konkurētspējas indekss liecina, ka Latvijas uzņēmēji ir salīdzinoši kritiski par valsts biznesa vidi un tās attīstības dinamiku.»
Viņš turpina: «Pēdējā gada laikā valsts reitings šajos indeksos ir pazeminājies, un uzņēmēji uzskata, ka to bizness Latvijā spētu attīstīties veiksmīgāk, ja valsts ietvaros tiktu veicinātas inovācijas un sadarbība starp zinātniekiem un uzņēmējiem, tiktu uzlabota nodokļu sistēmas ietekme uz darba tirgus stimulēšanu, pilnveidots investīciju klimats, kā arī veicināta riska kapitāla pieejamība. Arī Baltic International Bank Latvijas barometra respondenti – Latvijas iedzīvotāji – uzskata, ka biznesa vides attīstībā būtiskākie šķēršļi ir nodokļu sistēma (62%), mainīga likumu vide (55%) un birokrātijas slogs (51%).»
Vaicāti, pēc kādiem aspektiem aptaujātie galvenokārt nosaka uzņēmuma veiksmīgumu, noskaidrots, ka puse iedzīvotāju to nosaka pēc uzņēmuma darbības ilguma. 48% aptaujāto uzskata, ka uzņēmums ir veiksmīgs tad, ja tam ir liela peļņa, savukārt 35% to vērtē pēc neregulāras darbinieku mainības. Tikmēr 12% aptaujāto uzskata, ka par veiksmīgumu var spriest pēc tā, cik liela slava uzņēmumam ir masu medijos. Gluži pretēji – par uzņēmumu attīstības šķēršļiem papildus iepriekš minētajiem nosaukta korupcija (41%) un mazs vietējais tirgus (31%), secināts aptaujas rezultātos.
Iedzīvotāji tika aicināti nosaukt svarīgākos faktorus, kas veicina uzņēmuma attīstību. 41% aptaujāto par uzņēmuma attīstības veiksmes atslēgu atzina finanšu resursus, tikmēr 31% – cilvēkresursus. Aptaujātie par gandrīz vienlīdz svarīgiem faktoriem, kas nepieciešami, lai uzņēmums attīstītos, uzskata uzņēmuma elastīgumu un gatavību pielāgoties izmaiņām (25%), kā arī zināšanas (21%) un plānošanu (20%), liecina barometra pētījums.