Rubesa par Rail Baltic projektu: «Jebkas, kas notiek projektā, kavējas un kavēsies»

Baiba Rubesa

Projekta Rail Baltica norisē vadībai nav bijis kopīga mērķa, projektam trūkst caurspīdīguma un Satiksmes ministrijā nav bijis pietiekami kompetentu darbinieku, kas spētu atbildēt uz nepieciešamajiem jautājumiem par projekta norisi – šie ir daži iemesli, kurus Baltijas valstu kopuzņēmuma RB Rail izpilddirektore un valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa ceturtdienas, 27.septembra, preses konferencē min kā savus atkāpšanās iemeslus.

Turpinot uzskaitīt atlūguma vēstules iesniegšanas katalizatorus, Rubesa žurnālistiem pauda uzskatu, ka projektam trūkst efektīva pārvaldības modeļa: «Jebkas, kas notiek projektā, kavējas un kavēsies.» Viņa teica, ka projekta gaitā ir grūta lēmumu saskaņošana, pieņemšana un joprojām ir jautājumi par uzņēmuma darbības stilu, kas neesot atbildēti pusotra gada garumā.

Tāpat viņa pauž, ka nav īsti skaidrs nākamais finansēšanas solis, kas būs pēc 2020.gada, ko, visticamāk, ietekmēs arī nākamā gada Lielbritānijas izstāšanās no Eiropas Savienības – Brexit. Rubesa atzīmē, ka pašlaik arī nav skaidrs, kāds būs budžets no Latvijas.

Viņa uzsver, ka iesaistītās valstis nav spējušas vienoties par kopīgu projekta mērķi – katra valsts rīkojusies savās interesēs, kas arī nav ļāvis pieņemt kopīgus, vienlīdzīgus lēmumus par darba gaitu un it īpaši par finansēm. Tāpat projekts nav bijis pietiekami caurspīdīgs.

Komentējot RB Rail izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas izvēli aiziet tagad, negaidot vēlēšanas nākamajam termiņam, Rubesa smaidot norādīja, ka nav bijis ne mazāko šaubu, ka viņai šo darbu neļaus neturpinās. Tas esot bijis skaidrs no ministriju pārstāvju komentāriem.

«Es to vairs nespēju pārvaldīt, tāpēc aizeju tagad,» teica līdzšinējā RB Rail izpilddirektore.

Rubesa gan atzīmē, ka «aina nav katastrofāla». «Ir iespējams, ka projekts nevirzīsies, bet tikpat iespējams, ka tas arī turpināsies,» komentē Rubesa.

Rubesa šajā amatā tika iecelta 2015.gadā, un viņas pilnvaru termiņš beigsies oktobrī.

Lietuvas sakaru lietu ministrs Roks Masjulis (Rokas Masiulis) portālam BNN skaidroja, ka Rubesas aiziešana no RB Rail bijusi neizbēgama, jo tuvojušās beigas viņas amata pilnvara termiņam.

«Tā kā aizejošā izpilddirektore ir izteikusies par zināmiem nokavētiem termiņiem saistībā ar projekta īstenošanu, mēs tomēr iesakām viņai izvērtēt to, ka par vairākiem darbiem, kuru termiņi ir nokavēti, tieši atbildīgā ir bijusi viņa. Iesakām viņai arī izvērtēt, kādu iespaidu tas ir atstājis uz uzņēmumu, projektu un tā termiņiem,» komentē Masjulis.

«Es ceru, ka jaunais projekta vadītājs to koordinēs labāk, ka šī viņa vai viņš spēs visus vienot projekta īstenošanai, nevis šķelt,» kritisks par Rubesas darba sekmēm ir Lietuvas ministrs.

Viņš sarunā ar BNN arī piebilda, ka Lietuvas pusei nav konkrētu vēlmju attiecībā uz RB Rail nākamā izpilddirektora tautību.

Jau vēstīts, ka Rail Baltica projekta īstenotāja RB Rail sākusi jauna vadītāja meklēšanu.

Igaunijas projekta īstenošanas institūcijas Rail Baltic Estonia izpilddirektore Rīa Sillave (Riia Sillave), kura ir arī RB Rail valdes priekšsēdētāja, ir norādījusi, ka ir nolīgts vadošu darbinieku atlases uzņēmums Amrop, kam lūgts meklēt Rubesas pēcteci amatā un to darīt Baltijas valstīs, kā arī Somijā un Polijā.

«Līgums ar pašreizējo RB Rail vadītāju beigsies oktobra nogalē. Padome sākusi jauna vadītāja meklēšanu. Nolīgta personāla atlases kompānija Amrop, kas meklēs Baltijas valstīs, Somijā un Polijā. Līdztekus tiešiem meklējumiem tuvāko nedēļu laikā tiks publicēts atklāts sludinājums. Mērķis ir šajā svarīgajā Rail Baltica īstenošanas fāzē atrast labāko amata kandidātu,» viņa sacīja.

Pēc neoficiālas informācijas, kompānijas akcionāri šajā amatā labāk tomēr redzētu cilvēku no Polijas vai Somijas, nevis no Baltijas valstīm.

Rubesa šo redzējumu nevērtē atzinīgi: «Tas ir ļoti skumji, ka Baltijas valstu ministrijas neredz kompetentus vadītājus no Baltijas valstīm un iesaka jauno izpilddirektoru meklēt citās valstīs.»

Iepriekš jau ziņots, ka šā gada sākumā atklātībā nāca Rubesas un atsevišķu RB Rail padomes locekļu nesaskaņas. Šogad 1.februārī notikušajā RB Rail akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsoja par Rubesas atstādināšanu, bet RB Rail Latvijas akcionāra Eiropas Dzelceļa līnijas (EDzL) vadītājs Andris Linužs balsojumā atturējās. Pēc lēmuma pieņemšanas Rubesa paziņoja, ka uzņēmuma vadībā saskārusies ar atsevišķu kompānijas padomes locekļu un patieso labuma guvēju pretdarbību Rail Baltica projekta pamatnostādnēm.

Rail Baltica projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm.

Paredzēts, ka Rail Baltica izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas