Līdz 2030.gadam jaunu automobiļu CO2 izmeši jāsamazina par 40%, vienlaikus veicinot elektrisko un zemu emisiju auto nonākšanu tirgū, uzskata Eiropas Parlamenta (EP) deputāti.
Trešdien, 3.oktobrī, atbalstītā likumprojektā EP deputāti aicina ES jauno vieglo automobiļu autoparkam noteikt 40% izmešu samazinājuma mērķi, bet jau līdz 2025.gadam panākt 20% samazinājumu. Eiropas Komisija bija ierosinājusi izmešu apjomu līdz 2030.gadam samazināt par 30%, kā atskaites punktu nosakot 2021.gadu. Līdzīgi mērķi noteikti arī mikroautobusiem, informē EP preses sekretāre Latvijā Signe Znotiņa-Znota.
Ražotāji, kuru auto vidējais CO2 izmešu rādītājs pārsniegs noteiktos mērķus, maksās sodanaudu ES budžetā. Šie līdzekļi tiks izmantoti, lai apmācītu darbiniekus, kurus skārušas pārmaiņas autobūves nozarē.
Autoražotājiem arī būs jāpalielina zemu (mazāk nekā 50g CO2 uz kilometru) vai bezemisiju vieglo automašīnu un mikroautobusu tirgus daļa līdz 35% 2030.gadā un 20% jau 2025.gadā.
EP aicina Eiropas Komisiju divu gadu laikā nākt klajā ar priekšlikumiem CO2 izmešu mērījumiem reālos braukšanas apstākļos. Tie jāsāk veikt 2023.gadā.
EP deputāti atzīst, ka sociāli pieņemamai un taisnīgai pārejai uz bezizmešu mobilitāti nepieciešamas izmaiņas autobūves nozares pievienotās vērtības ķēdē, un iespējamas arī negatīvas sociālās sekas. Tāpēc ES būtu jāveicina prasmju attīstība un darbinieku pārkvalifikācija nozares ietvaros. Deputāti arī aicina atbalstīt Eiropas akumulatoru ražošanas nozari.
Līdz 2019.gada beigām Eiropas Komisijai jānāk klajā ar likumdošanas priekšlikumiem, kas ļautu patērētajiem saņemt precīzu un salīdzināmu informāciju par degvielas patēriņu, CO2 un citu izmešu apjomu.
No 2025.gada autoražotājiem būs jāsniedz ziņas par tirgū laistu jaunu auto paredzamo CO2 izmešu apjomu visa to dzīves cikla laikā.