Pasažieru pārvadātāja Pasažieru vilciens (PV) elektrovilcienu iegādes iepirkumā par uzvarētāju atzītajam Spānijas uzņēmumam Talgo ir nepietiekama pieredze, kvalifikācija un tā piedāvātās izmaksas uz vienu elektrovilciena sēdvietu gadā ir pārāk augstas, lai uzņēmums uzvarētu šajā iepirkumā, norāda Škoda Vagonka pārstāvji.
«No piedāvājuma atvēršanas procedūras, kas notika 6.augustā, nākamais izdevīgākas finanšu piedāvājums bijis par vairāk nekā 4% dārgāks. Mums ir pamats uzskatīt, ka vēlāk trīs mēnešu periodā mūsu piedāvājums apzināti tika padarīts dārgāks. Notika piemērojamās metodikas maiņas un vairākas aprēķinu korekcijas, uz kurām uzstāja PV un kur vairākos gadījumos mēs piekāpāmies, lai gan uzskatījām, ka tas nepamatoti sadārdzina mūsu piedāvājumu,» stāsta Škoda Vagonka pārstāvis Romans Sorkins.
Viņš atgādināja, ka Škoda Vagonka sākotnējā piedāvājumā ietvertās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā bija 893,59 eiro, ko uzņēmums joprojām ir gatavs nodrošināt. Šī cena palielinājās tikai PV veiktās korekcijas dēļ. Pēc PV pārrunām ar Škoda Vagonka kompānijas piedāvātā cena sasniedza 912,05 eiro, bet pēc PV veiktās korekcijas, kas Škoda Vagonka bija nepieņemama, tā pakāpās līdz 928,5 eiro. Tikmēr Talgo piedāvātās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā ir 932,32 eiro. Atzīstot Talgo par uzvarētāju minētajā iepirkumā, Latvija par pasažieru vilcieniem pārmaksās desmit miljonus eiro, pauda Škoda Vagonka pārstāvji.
Sorkins arī norādīja, ka cenu neatbilstība ir viens no kompānijas iebildumiem iepirkumā, taču iebildumus raisa arī tas, ka Talgo, pretēji Škoda Vagonka, neesot ražojis tāda tipa vilcienus, kā PV plāno iepirkt, un uzņēmumam trūkst atbilstošas kvalifikācijas tam.
Uzņēmuma viceprezidents Ivo Gurnaks piebilda, ka ir nepieciešama ilggadīga pieredze, lai varētu ražot šādas lokomotīves un attiecīgi piedalīties iepirkumā, taču Talgo tās trūkst. Savukārt Škoda vagonka ir pieredze šāda tipa lokomotīvju ražošanā. «Mūsu piedāvājums ir labākais, un saskaņā ar mūsu viedokli, mums bija jābūt uzvarētājam šajā iepirkumā,» viņš uzsvēra.
Iepriekš minēto iemeslu dēļ Škoda Vagonka ir vērsies Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) ar iesniegumu par pārkāpumiem PV rīkotajā sarunu procedūrā elektrovilcienu iepirkumam. Uzņēmuma tālākā rīcība būs atkarīga no IUB atbildes. Līdz ar to pagaidām ir pāragri pateikt, vai Škoda Vagonka par iepirkumu vērsīsies tiesā.
Iekams no IUB nav saņemta atbilde, uzņēmuma pārstāvji nekomentēja, kādi bija iemesli PV pastāvēšanai uz to, lai Škoda Vagonka savā piedāvājumā veiktu cenu korekcijas.
Jau ziņots, ka PV par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzinis Spānijas uzņēmumu Talgo, kura piedāvātā līgumcena ir 225 303 262 eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.
PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis iepriekš norādīja, ka Talgo piedāvājums bija saimnieciski izdevīgākais visā vilcienu paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Jautāts, kādas bija pārējo pretendentu piedāvātās līgumcenas, Grigulis sacīja, ka nākamais izdevīgākais piedāvājums bija par nepilniem 20 miljoniem eiro dārgāks.
Tāpat vēstīts, ka Škoda Vagonka pēc elektrovilcienu iepirkuma konkursa rezultātu paziņošanas izteica iespējamību vērsties IUB, apstrīdot konkursa rezultātus. «Škoda Vagonka ir pārsteigta par šādu negaidītu PV lēmumu paziņot Talgo par iepirkuma uzvarētāju, jo tādējādi, pretēji PV apgalvotajam, Latvija par pasažieru vilcieniem samaksās kopumā par desmit miljoniem eiro vairāk. Škoda Vagonka, iesniedzot piedāvājumu PV izsludinātajā konkursā par piepilsētas pasažieru elektrovilcienu piegādi, izteica finansiāli visizdevīgāko piedāvājumu,» uzsvēra Sorkins.
Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – Talgo, Šveices kompānijas Stadler Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) un Škoda Vagonka.
Šis ir Latvijas trešais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un Stadler, par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču Stadler ierosinātās tiesvedības rezultātā konkursa rezultāts tika atcelts. Otrajā iepirkumā piedalījās Hyundai Rotem un Stadler. Labākās cenas piedāvājumu iesniedza Hyundai, taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no Stadler nav finansējuma, un Pasažieru vilciens līgumu nenoslēdza.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no Latvijas dzelzceļa veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.