Turpinot viedā elektrotīkla attīstību, šogad atbilstoši izstrādātajam plānam AS Sadales tīkls plāno uzstādīt 150 000 viedos elektroenerģijas skaitītājus. Tāpat 2019.gadā plānots atjaunot vidējā sprieguma un zemsprieguma elektrolīnijas 1 600 km garumā, rekonstruēt vai izbūvēt jaunas 550 transformatoru apakšstacijas, informē uzņēmumā.
Papildus paredzēts rekonstruēt Rīgas apakšstacijas Jāņciems, Dārzciema ielā, kas ir vislielākā apakšstacija Latvijā pēc elektroenerģijas patēriņa, Mīlgrāvis, Tvaika ielā, Tec-1, Viskaļu ielā un apakšstacijas Auce, Aizpute, Jaunpiebalga, Valka, kā arī pabeigt jaunās apakšstacijas Skrunda izbūvi. Papildus uzņēmums turpinās veikt elektrolīniju trašu tīrīšanu un šogad visā Latvijā plānots attīrīt elektrolīniju trases no kokiem un krūmiem 3 500 km garumā.
Lai būtu iespēja elektrotīklu vadīt attālināti, samazinot elektroapgādes pārtraukumu laiku klientiem, papildus attālināti vadāmiem slēdžiem mērķtiecīgi vidējā sprieguma elektrotīklā tiek ieviesta automātiskā bojājuma vietas lokalizācijas sistēma FLIR, citiem vārdiem – virtuāls dispečers, kas palīdz elektrotīkla bojājumu gadījumos ātrāk pārslēgt elektrolīnijas un ir nozīmīgs palīgs masveida bojājumu situācijās, piemēram, vētras laikā. Sistēma bojājumu gadījumos piedāvā jau gatavu risinājumu, kuras līnijas atslēgt, kādus pārslēgumus veikt. 14% no vidējā sprieguma līniju kopgaruma jau ir pievienotas šai sistēmai.
Sadales tīkls stāsta, ka vidējais elektroapgādes pārtraukumu ilgums vienam klientam gadā pērn ir samazinājies par 13% – no 261 minūtes 2017.gadā, līdz 228 minūtēm 2018.gadā. Savukārt vidējais elektroapgādes pārtraukumu skaits vienam klientam gadā samazinājās par 11% – no 2,8 līdz 2,5 reizēm. Elektrotīkls jāturpina atjaunot un uzturēt drošā tehniskā stāvoklī, jo vēl joprojām aptuveni 50% no elektrotīkla ir padomju laika mantojums, ar ko uzņēmumam jārēķinās. Īpaša uzmanība tiek pievērsta plānoto remontu darbu metodēm un, lai samazinātu elektroapgādes pārtraukumu skaitu, šogad plānots uzsākt spriegumaktīvos darbus 20kV elektrotīklā.
Tāpat uzņēmumā atzīmē, ka kopš darbības efektivitātes programmas paaugstināšanas uzsākšanas 2017.gadā jau ir slēgtas 480 darba vietas (no plānotajām 810), atbrīvotas 25 reģionālās bāzes, kā arī darbam nepieciešamo transportlīdzekļu skaits samazinājies par 160 vienībām. Uzņēmums turpina vērtēt, kā un kuros procesos vēl var uzlabot savu darbu. Ņemot vērā, ka elektrotīklu var uzraudzīt un vadīt no jebkuras vietas Latvijā, šogad AS Sadales tīkls uzsāks dispečervadības centru optimizāciju. Ja šobrīd Latvijā ir septiņi dispečervadības centri, tad 2021.gadā tie būs tikai trīs. Šogad paredzēts apvienot Liepājas un Jelgavas dispečervadības centrus, samazinot izmaksas, kas nepieciešamas telpu nomai un uzturēšanai, gan optimizējot personāla skaitu, jo, pateicoties būtiski samazinātam bojājumu skaitam un elektrotīkla digitalizācijai, dispečeru darbs tiek pakāpeniski atslogots un virkni ar darbībām veic sistēma.
AS Sadales tīkls darbības uzlabojumu ietvaros savā mājaslapā izveidos Digitālo karti, kurā ikviens varēs redzēt, vai viņu īpašumā ir elektroapgādes pārtraukums, aplūkot informāciju par elektrolīniju trašu tīrīšanu un investīciju projektiem. Jau šobrīd juridiskās personas visas ar elektrotīkla pieslēgumu saistītās darbības, parakstīt līgumus, kā arī sekot līdzi pieslēguma ierīkošanas gaitai var elektroniski klientu portālā, kas būtiski ietaupa klientu laiku un ļauj pieslēgumus īstenot daudz ātrāk un ērtāk.
Šogad AS Sadales tīkls prioritātes ir digitālo tehnoloģiju un risinājumu ieviešana elektrotīklā, jo tas dod iespēju paaugstināt darbības efektivitāti un samazināt darbam nepieciešamos resursus. Līdz ar e-vides attīstību uzņēmums būs sasniedzams 24 stundas dienā un septiņas dienas nedēļā. Tomēr būtisks faktors, lai uzņēmums spētu proaktīvi un operatīvi informēt klientus par jautājumiem, kas skar viņu īpašumu elektroapgādi, ir to kontaktinformācija, tādēļ AS Sadales tīkls aicina klientus atjaunot savu kontaktinformāciju portālā e-st.lv vai pie sava elektroenerģijas tirgotāja.