Soli pa solim: kā izveidot savu e-adresi jeb sazinies ar valsti tikai elektroniski

No šā gada 1.janvāra ikviens Latvijas iedzīvotājs un uzņēmējs var izveidot savu digitālo pastkastīti jeb e-adresi, lai turpmāk ar valsts un pašvaldību iestādēm sazinātos tikai elektroniski. Par digitālās pastkastītes «īpašniekiem» jau kļuvušas vairāk nekā 3 000 privātpersonas, vēsta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Vita Krieviņa.

Ministrijā norāda, ka e-adresi kopš pērnā gada jūnija izmanto arī visas valsts un pašvaldību iestādes. VARAM apkopojusi biežāk uzdotos jautājumus par šo saziņas veidu.

Kas ir e-adrese?

Digitālā pastkastīte jeb e-adrese iedzīvotājiem un uzņēmējiem ļauj «ar vienu pogas klikšķi» aktivizēt iespēju visu saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm turpmāk veikt elektroniski un vienuviet – savā e-adresē. Ministrija skaidro, ka e-adrese neaizstāj e-pastu – «izveidojot e-adresi, jums ir iespēja norādīt savu e-pasta adresi, uz kuru tiks sūtīta informācija par saņemtajiem ziņojumiem, bet ne paši ziņojumi».

Tiek norādīts, ka būtiskākā e-adreses priekšrocība ir mobilitāte un pieejamība, proti – izmantojot e-adresi, iedzīvotājs nav piesaistīts deklarētajai dzīvesvietai vai uzņēmuma gadījumā – juridiskajai adresei. Sagatavot, nosūtīt vai saņemt ziņojumu var sev ērtā laikā un vietā, kur vien pieejams dators vai viedierīces un interneta pieslēgums.

Kas nepieciešams, lai izveidotu e-adresei?

Savu e-adresi var izveidot portālā Latvija.lv. E-adresei ir noteiktas augstas drošības prasības un tai piekļūt var tikai ar noteikta līmeņa (valsts garantētiem) elektroniskās identitātes līdzekļiem. Šobrīd tie ir: personas apliecība (eID karte), mobilā lietotne eParaksts mobile vai eParaksts karte juridiskām personām.

Ko darīt, ja nav eID kartes vai e-paraksts?

Personas apliecību jeb eID karti var saņemt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP). Piesakoties eID kartei, vienlaikus jāpiesakās arī e-parakstam. Proti – e-paraksts ir integrēts eID kartē. Kopā ar eID karti, tiks izsniegti arī PIN kodi, lai lietotu e-parakstu. Gadījumā, ja eID karte ir, bet pazuduši PIN kodi, jauna karte nav jāizgatavo – jādodas uz PMLP, kur pāris dienu laikā jums atjaunos PIN kodus.

Savukārt, informācija, kā iegūt un lietot mobilo lietotni eParaksts mobile, atrodama vietnē www.eparaksts.lv.

Kā notiek e-adreses izveidošana?

Portālā Latvija.lv jāizvēlas sadaļa «Izveidot savu e-adresi». Kad esat iepazinies ar svarīgākajiem e-adreses darbības un izveides jautājumiem, izvēlieties «Doties uz pieteikuma formu». Pirms turpināt, jāizvēlas, kam veidojat e-adresi – sev, tas ir – fiziskai personai, vai uzņēmumam – juridiskai personai. Pēc tam jāizvēlas autentifikācijas veids.

Kad autentifikācija veikta, jāizvēlas piedāvātā darbība «Izveidot e-adresi», taču, pirms pabeigt e-adreses veidošanu, ministrija aicina iepazīties ar e-adreses lietošanas noteikumiem. Kad esat izlasījis noteikumus, izmantojiet jau pieminēto «Izveidot e-adresi». Sistēma piedāvās reģistrēt savu e-pastu, uz kuru saņemt paziņojumus par e-adresē ienākušajiem ziņojumiem. E-pasta norādīšana nav obligāta.

Nospiežot vēlreiz «Izveidot e-adresi», process tiks pabeigts un būsiet kļuvuši par digitālās pastkastītes īpašniekiem.

Ministrija norāda, ka no šī brīža visām valsts un pašvaldību iestādēm ir pienākums ar jums sazināties elektroniski, neskatoties uz to, kā būsiet vērsušies pie iestādes – ar e-adreses starpniecību, pa pastu vai dokumentus iesniedzis klātienē.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas