Uz piecām SIA Rīgas satiksme (RS) padomes locekļu vietām pieteikušies 64 kandidāti, informē personāla atlases kompānijas Arista Executive Search Latvia pārstāve.
Kandidāti konkursā pieteicās gan paši, gan tika uzaicināti no personāla atlases kompānijas puses. Pavisam uz padomes locekļa amata konkursu ir izskatīti 155 kandidāti.
Lai kļūtu par RS padomes locekli nepieciešama ne mazāk kā piecu gadu profesionālā darba pieredze vadošā amatā, atbilstība publiskās personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 37.panta otrās daļas un Komerclikumā noteiktajām prasībām, kā arī nevainoja reputācija.
Tālākajam atlases procesam ir atlasīts 41 kandidāts ar ko personāla atlases kompānija veic individuālas pārrunas, lai pārrunātu kandidātu atbilstību izvirzītajām prasībām.
Atlases procesu paredzēts noslēgt šī gada maijā.
Jau ziņots, ka pagaidām par RS pagaidu valdes priekšsēdētāju iecelts Rīgas domes Īpašumu departamenta Nekustamā īpašuma pārvaldes priekšnieka vietnieks Ernests Saulītis.
Pirms viņa pērn 13.decembrī par RS pagaidu vadītāju tika iecelts Anrijs Matīss, ieņemot no amata atstādinātā bijušā vadītāja Leona Bemhena vietu, kuram ir piemērots aizdomās turētā statuss Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) lietvedībā esošajā kriminālprocesā par RS iepirkumiem.
Pēc amata pienākumu pildīšanas sākšanas, Matīss ierosināja veikt RS auditu.
Auditā atklājies, ka, piemēram, seši miljoni eiro pārmaksāti degvielas iepirkumā ar firmu, kuras īpašnieki noslēpti ārzonās, tramvaju iegādei piešķirtais kredīts iztērēts algām, bet dārgās e-talonu sistēmas uzturēšanai iztērēti 40% no biļetēs iekasētās naudas, vēstīja žurnāls Ir.
Auditori arī atklājuši, ka daļa no 50 miljonu eiro lielā kredīta, ko SEB banka piešķīra 20 zemās grīdas tramvaju iepirkumam, iztērēta algām, jo uzņēmumam vienkārši nebija naudas. Šo iztrūkumu pagaidu valde segusi ar pērn gada beigās Rīgas domei jau izprasīto papildu dotāciju 17 miljonu eiro apmērā. Nauda atlikta atpakaļ bankas kontā, un nevienam vairs neesot ļauts tai skarties klāt, žurnālam skaidrojis Matīss.
Savukārt aptuveni trīs miljoni eiro gan 2016., gan 2017.gadā pārmaksāti neizdevīgā degvielas iepirkumā. 2015.gada novembrī RS par degvielas piegādi uz pieciem gadiem vienojās ar RDZ Energy, kuras īpašnieki noslēpti Maltā un tālāk Britu Virdžīnu salās, vēstīja Ir. Aptuveni pusi šīs kompānijas apgrozījuma veido ieņēmumi no RS, bet tās patiesie labuma guvēji nav zināmi.
Iepriekš vēstīts, ka KNAB sāktais kriminālprocess ir saistīts ar trim RS iepirkumiem. Tiek izmeklēta amatpersonu kukuļošana un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana.
Viens no tiem ir RS 2016.gada zemās grīdas tramvaju iepirkums, kura kopējā summa bija 62 597 477 eiro. Šī iepirkuma rezultātā tika noslēgts līgums starp RS un čehu uzņēmumu Škoda Transportation par 20 tramvaju piegādi.
Otrs ir 2013.gada RS rīkots iepirkums par trolejbusu piegādi, kura kopējā summa bija 131 646 135 eiro. Šajā iepirkumā uzvarēja Čehijas uzņēmums Škoda Electric, saņemot tiesības piegādāt 125 trolejbusus.
Trešais iepirkums ir 2013.gadā RS veiktais iepirkums par autobusu piegādi 75 808 297 eiro apmērā. Tajā uzvarējis Polijas uzņēmums Solaris Bus&Coach un tas paredzēja Rīgai piegādāt 175 jaunus autobusus, visu piegādi noslēdzot 2019.gadā.
Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa decembra sākumā sešām no septiņām šajā lietā aizdomās turētajām personām kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu. Tie bija ilggadējais partijas Gods kalpot Rīgai biedrs, uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks, RS Infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktors Igors Volkinšteins, Bemhens, Čehijas uzņēmuma Škoda Transportation amatpersona Vladislavs Kozaks, Māris Martinsons un uzņēmējs Edgars Teterovskis.
Savukārt Teterovska dzīvesbiedrei un Kozaka savulaik vadītā, nu jau likvidētā uzņēmuma Tram Servis Riga valdes loceklei Elīnai Kokinai jau sākotnēji tika piemērots ar brīvības atņemšanu nesaistīts drošības līdzeklis.
Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi RS valdes locekļi iesniedza atlūgumus. Savukārt Ušakovs iecēla pagaidu valdi triju cilvēku sastāvā, par tās vadītāju izvēloties Matīsu, kā arī tajā iekļaujot Edmundu Zivtiņu un Jāni Geduševu.