Latvijas dzelzceļa nozare nav atvērta brīvai konkurencei, kaut tam bija jānotiek jau 2007.gadā, tā Baltijas ekspresis vadītājs

AS “Baltijas ekspresis” valdes priekšsēdētājs Māris Bremze

Konkurences padome (KP) pērnā gada nogalē ierosinājusi pārkāpuma lietu pret VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) un tās meitassabiedrību Ldz Cargo par iespējamu dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

Lieta ierosināta pēc dzelzceļa kravu pārvadātāja AS Baltijas ekspresis iesnieguma. Kompānijas valdes priekšsēdētājs Māris Bremze skaidro, ka Latvijā dzelzceļa nozare nav atvērta kravu pārvadājumiem, lai arī tam bija jānotiek jau 2007.gadā.

«Pašreiz infrastruktūras uzturētājs atklāti nodarbojas ar kravu pārvadājumiem kopā ar LDz Cargo un LDz loģistika, bet LDz kā infrastruktūras uzturētājam jābūt neitrālam un jānodarbojas tikai ar infrastruktūras pārvaldīšanu,» pauda Bremze.

Jautāts, vai Baltijas ekspresis KP vērās saistībā ar situāciju vispārīgi vai kādu konkrētu atgadījumu, Bremze teica, ka negrib komentēt detaļas, bet ir redzams, ka privātie pārvadātāji ir pilnībā atkarīgi no LDz Cargo, kas ir vienīgais pārvadātājs, kas nodrošina pārvadājumus pierobežas pusē, un vienīgais, kas nodrošina kravu noformēšanas dokumentāciju.

«Pie atvērta tirgus Baltijas ekspresim vai jebkuram citam kravu pārvadātājam ir jāpērk kravas dokumentācijas noformēšanas dokumenti, kur iekšā ir visa sensitīvā informācija. Tad par kādu kravu nozares attīstību mēs vispār varam runāt? Skaidrs, ka mēs nevaram cerēt, ka sliedes tiks noslogotas optimāli, ja privātie pārvadātāji nevar nodrošināt privātos pārvadājumus, jo ir jāiet pēc desmit dažādiem papīriem pie LDz Cargo,» pauda Bremze.

Patlaban nav zināms, cik ilgi KP vērtēs šo lietu, tomēr Konkurences likums paredz, ka pārkāpuma gadījumā uzņēmuma var piemērot naudas sodu līdz 5% no uzņēmuma pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 350 eiro.

Jau ziņots, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) preses konferencē otrdien, 7.maijā, izteicis neuzticību LDz valdes priekšsēdētājam Edvīnam Bērziņam un diviem valdes locekļiem  – Aivaram Strakšas un Ainim Stūrmanim, un rosinās uzņēmuma padomi viņus atstādināt no amata.

Viņš uzsvēris, ka Latvijas dzelzceļa (LDz) pašreizējai vadībai nevar uzticēties, tā neizprot Eiropas Komisijas regulas brīvam tirgum. Jo vairāk – pastāv aizdomas par korupciju un shēmošanu uzņēmumā.

Skaidrojot iemeslus, ministrs min, ka Konkurences padome ir ierosinājusi lietu par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, tirgus kropļošanu, kas valstij draud ar finansiālām sekām.

«Sajūta ir tāda, ka LDz valde īsti neizprot pašreizējās Eiropas Komisijas un ES regulu prasības attiecībā uz tirgus atvēršanu brīvai konkurencei.»

Otrs aspekts ir potenciāla korupcija un shēmošana nozarē. Pašlaik ministrs negribot iegrimt detaļās, par kādiem konkrēti koruptīvajiem darījumiem ir aizdomas. Viņš tikai norāda, ka tie ir atdalīti no reklāmas līgumiem. Linkaits pauž, ka darījumu summa vēl tiek precizēta, bet «runa ir par ļoti lielām summām».

Ministrs arī uzsver, ka liels uzsvars uz reklāmas līgumiem ir bijis divās pilsētās bāzētam saņēmēju skaitam – Ventspilī un Dobelē.

Loģiski nevarot izskaidrot, kāpēc tieši šīs pilsētas būtu tik daudz jāsponsorē, jo fakti neliecinot par to, ka tieši šajās pilsētās atrastos lielākais LDz klientu skaits. «Līdz ar to daudzi reklāmas un mārketinga līgumi, mūsuprāt, nav saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību.»

Uz žurnālistu jautājumu, vai darījumi varētu būt saistīti ar Aivaru Lembergu un Uldi Auguli, satiksmes ministrs tikai norāda: «Es ceru, ka mēs audita rezultātā uzzināsim darījumu motivāciju.»

Linkaits, pamatojot savu aicinājumu LDz padomei atlaist LDz valdes locekļus, pauž: «Man būtu grūti sastrādāties ar uzņēmuma valdi, īstenojot tos valdības rīcības plānā noteiktos uzdevumus, kas attiecas uz dzelzceļa nozari. Bet, protams, ka tas ir padomes kompetencē esošs lēmums – paturēt vai atlaist pašreizējo LDz valdi.»

Tuvākās nedēļas laikā padomes sēdē tiks izvērtēta iepriekš minēto kungu palikšana amatos.

Viss teiktais gan neattiecoties uz valdes locekli Ēriku Šmukstu, kurš, pēc ministra teiktā, tiek raksturots kā savas nozares patriots un profesionālis.

Savukārt Bērziņš paziņojis, ka LDz valde ir strādājusi kā atbildīgs saimnieks, uzņēmumā viss ir kārtībā un pārmetumi ir nepamatoti. Bērziņš piebilda, ka nesen notika LDz padomes sēde, kurā tiks skatīti uzņēmuma finanšu rezultāti, tos atzīstot par ļoti labiem.

Jautāts par iespējamām koruptīvām darbībām uzņēmumā, Bērziņš norādīja, ka par to viņam nekas nav zināms. «To izmeklē KNAB un LDz pieprasījumu par krimināllietām nav,» viņš sacīja.

Saistītie raksti

2 KOMENTĀRI

  1. Šis raksts lieliski parāda, kāpēc Linkaitim pēkšņi jāatlaiž LDz valde. Mārim dusma un vēlme pēc kā lielāka…

    Tas nekas, ka Bremzes pārmetumi ir pilnīgi tukša muldēšana. Visas iespējas Baltijas ekspresim strādāt pilnvērtīgi, tikai jāizdara viss, kas likumos noteikts, tāpāt kā pārējiem pārvadātājiem, kas to ir izdarījuši.

  2. kā tad… tikai tāpēc. Lielie “dotējumi” Ventspilij droši vien ir tikai sagadīšanās, un Lembergs arī ir tikai mazs un pūkains, galīgi nedraudzējas ar Bērziņu. Ar LDz viss kārtībā..

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas