Eiropas Komisija (EK) devusi pozitīvu atzinumu par VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) uzsākto dzelzceļa tīkla elektrifikāciju tā sākotnēji plānotajā apjomā, informē uzņēmuma pārstāve Ella Pētermane.
Saņemot EK atzinumu, projektu par Kohēzijas fonda līdzfinansējumu dzelzceļa elektrifikācijai apstiprinās Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, ar kuru arī tiks noslēgts līgums par projekta īstenošanu. Kopumā elektrifikācijas pasākumu kopumu plānots īstenot, izmantojot Eiropas Savienības fondu projektā paredzēto finansējumu 347 miljonu eiro apmērā (t.sk. KF līdzfinansējums – ap 318 miljoni eiro), kā arī papildus piesaistot Eiropas Investīciju bankas līdzekļus.
Biedrības Baltijas asociācija – transports un loģistika (BATL) valdes loceklis Ivars Landmanis BNN gan norāda, ka nozares pārstāvji tāpat nav detalizēti iepazīstināti ar LDz elektrifikācijas plānu un uzņēmums ignorējis nozares iebildumus un ierosinājumus projektam.
«Iebilda pārvadātāji un Latvijas ostās strādājošie termināli, kuru summētais ostās pārkrautais kravu apjoms pārsniedza 50% no 2017.gada kopējā kravu apjoma. Par mūsu šaubām esam rakstījuši vēstules, gatavojuši prezentācijas un izteikušies publiskajā telpā, bet vēl joprojām kopējas apspriedes nav bijušas, lietotāji oficiāli ar projektu nav iepazīstināti, atbildes uz neskaidriem jautājumiem nav saņemtas,» skaidro Landmanis.
2018.gada rudenī noslēdzās iepirkums par pirmā posma projektēšanu un būvniecību. Iepirkuma 1.(kvalifikācijas) kārtā tika saņemti četri pieteikumi. LDz turpina izvērtēt iesniegtos piedāvājumus, informē Pētermane.
Projekta pirmais posms tiks īstenots ar Kohēzijas fonda līdzfinansējuma atbalstu 347 miljonu eiro apmērā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda ietvaros.
LDz plāno dzelzceļa tīkla galveno līniju elektrifikāciju ar 2×25 kV maiņstrāvu. Patlaban elektrovilcienus iespējams izmantot tikai pasažieru pārvadājumiem, kamēr kravu pārvadājumi tiek veikti tikai ar dīzeļvilcieniem. Projekta rezultātā būs iespējams pārvadāt smagākus vilcienus ar maksimālo svaru 9 000 bruto tonnas, tādējādi samazināsies kravu pārvadātāju izmaksas uz vienu vilciena kilometru, skaidro uzņēmums.