Bijušais Latvijas Valsts ceļu (LVC) valdes loceklis Edgars Strods aizturēts par iespējamu ziņošanu Armanda Garkāna firmām saistībā ar LVC iepirkumiem, vēsta TV3 raidījums Nekā personīga.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) oktobra sākumā aizturējis Strodu un uzņēmēju Armandu Zeihmani, kurš figurē arī Daimler kukuļošanas lietā.
Autoceļu būvēšanā un atjaunošanā ik gadu tiek ieguldīti 200 līdz 300 miljoni eiro, un šo naudu sadala LVC. Nekā personīga ziņo, ka izmeklētāji Strodu tur aizdomās par to, ka viņš 2017. un 2018.gadā, iespējams, ļaunprātīgi izmantojis dienesta stāvokli un iepirkumu pretendentiem nodevis informāciju par LVC plānotajiem iepirkumiem. Ieņemot amatu LVC valdē, Strods atbildējis par būvniecības pārvaldi, kurā ietilpst arī iepirkumu daļa.
Nekā personīga zināms, ka izmeklētājus interesē autoceļu elektrifikācijas iepirkums. LVC par katru cenu esot gribējuši līgumu noslēgt ar firmu Reck par spīti tam, ka tās cena bijusi divarpus reižu lielāka nekā LVC šim mērķim bija iecerējusi tērēt, norādīts raidījumā. Uzņēmums piedāvāja darbus paveikt par 8,5 miljoniem eiro, bet LVC sākumā tam bija iecerējuši tērēt 3,6 miljonus eiro.
Konkursa zaudētājs, lietuviešu kompānija Fima, vērsās Iepirkumu uzraudzības birojā, taču vēlāk sūdzību atsauca, kad uzvarēja LVC iepirkumā par Via Baltica aprīkošanu, kur savu sūdzību atsauca Reck, ziņo žurnālisti.
Konfliktu laikā atklājās, ka pirms šī LVC pasūtījuma konkurentus, Fima apakšniekus, bija apmeklējis Reck projektu vadītājs, bijušais Kandavas mērs no Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Rolands Bārenis. Reck nenoliedza, ka Bārenis runājis ar konkurentiem, bet noliedza, ka galvots par drošajām uzvarām, vēsta raidījums.
Zeihmani un Reck vienu būvuzņēmējs Armands Garkāns, kurš pat vēl septembra sākumā pabijis KNAB saistībā ar būvnieku karteļa lietu.
Garkāns ir viens no Reck īpašniekiem. Savukārt Zeihmanis un viņa ģimenes locekļi strādājuši vairākos uzņēmumos, kur patiesībā labuma guvējs ir Garkāns, vēsta Nekā personīga. Viens no šiem uzņēmumiem ir SIA A7 Betons, kas atrodas vienā adresē ar ceļu būves kompāniju Binders, kur viens no īpašniekiem ir Garkāns.
Līdz šim Binders uzvarējis vairākos LVC konkursos. 2018.gadā tas ir saņēmis pasūtījumus par 29 miljoniem eiro, un apvienībā ar A.C.B. vēl 38 miljonus. Nekā personīga norāda, ka tas ir trīs līdz četras reizes vairāk nekā nākamajam lielākajam pasūtījumu ieguvējam – Igate.
Lasiet arī: Ekskluzīvi | Ābrama par būvniecības karteļiem: sabiedrībai jāredz, ka vainīgie saņem smagu sodu
Binders Nekā personīga noliedz, ka KNAB par uzņēmumu būtu izrādījis interesi kādā krimināllietā.
Raidījums ziņo, ka no izmeklētāju sniegtās informācijas noprotams, ka Strods Zeihmanim nodevis neizpaužamu informāciju par plānotajiem valsts ceļu būves iepirkumiem. Izmeklētāju nosauktajā laika periodā ceļu finansēšanā gandrīz puse naudas bija no Eiropas Savienības (ES) fondiem.
Ja apstiprināsies KNAB aizdomas, ka konkursi nav bijuši godīgi, tad nauda Eiropai būs jāatmaksā, norāda žurnālisti. 2017.gadā ceļu atjaunošanai un izbūvei tērēts 271 miljons eiro, no šīs naudas 110 bija Eiropas savienības finansējums. 2018.gadā no 285 miljoniem 102 bija Eiropas.
Jāatzīmē, ka Binders kopā ar A.C.B. ir to kandidātu vidū, kuri pieteikušies arī dalībai konkursā uz Ķekavas apvedceļa Publiskas un privātās partnerības (PPP) projekta īstenošanu. Kandidātus un to reputāciju izvērtē Skandināvijas valstu izveidotā Nordic Investment Banka (NIB) un Eiropas investīciju banka (EIB).