Latvijā pēdējā gada laikā ar velosipēdu pārvietojušies 35% iedzīvotāju, savukārt ikdienā ar velosipēdu pārvietojas 6% iedzīvotāju, secināts Satiksmes ministrijas (SM) pasūtītajā pētījumā par velosatiksmi un velosatiksmes infrastruktūru nacionālā mērogā.
Vismaz vienu reizi nedēļā ar velosipēdu pārvietojas 20% Latvijas iedzīvotāju, no kuriem visvairāk Pierīgā (23%), bet vismazāk – Latgalē (17%). Visbiežākie ar velosipēdu pārvietojas izklaides un atpūtas nolūkā, bet nepilni 9% Latvijā strādājošo iedzīvotāju velosipēdu izmanto, lai nokļūtu darbā.
«Velosatiksmei ir vairākas priekšrocības, jo netiek radīti sastrēgumi, gaisa un trokšņa piesārņojums, un tā pozitīvi ietekmē sabiedrības veselību,» uzskata SM Parlamentārais sekretārs Jānis Butāns (JKP).
«Mainās cilvēku mobilitātes vajadzības un paradumi – iedzīvotāji no privātā autotransporta pārsēžas uz sabiedrisko transportu, pilsētu ielās arvien vairāk redzam skrejriteņus un velosipēdus. Tamdēļ velosatiksmes attīstības plānu nākotnē paredzēts veidot kā mikromobilitātes plānu, lai sekmētu valsts un pašvaldības institūciju sadarbību mikromobilitātes punktu un veloinfrastruktūras attīstībai,» skaidro Butāns.
Pētījumā arī secināts, ka valstī būtu nepieciešams sistemātiski veikt velosatiksmes integrāciju kopējā transporta sistēmā, veicot plānveida infrastruktūras izbūvi un pielāgošanu, padarot velosatiksmi drošu, pieejamu un ērtu visiem, informē SM.
Saskaņā ar pašvaldību un VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) sniegto informāciju Latvijā kopumā ir 727 km velosatiksmes infrastruktūras, no kuras 701 km ir pašvaldību pārvaldībā un 26 km – LVC pārziņā.
Pētījums tapis pēc socioloģiskas iedzīvotāju un pašvaldību aptaujas. 119 Latvijas pašvaldības sniedza detalizētu informāciju par velosatiksmi un ar to saistīto infrastruktūru, sporta un veselību veicinošiem velosatiksmes objektiem, velotūrisma objektiem utt., kā arī informēja par sadarbību starp pašvaldībām.
Lasiet arī: Ekskluzīvi | Pilsēta cilvēkiem: Rīga par miljoniem ražo jaunas problēmas, nevis risinājumus
Iegūtos datus plānots izmantot, lai sagatavotu mikromobilitātes plānu 2021. – 2024.gadam, kā arī izstrādātu plānošanas dokumentus.
Pētījumu veica uzņēmums SIA Enviroprojekts un dati iegūti sadarbībā ar Centrālo statistikas pārvaldi, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Ekonomikas ministriju, SM, LVC un VAS Ceļu Satiksmes Drošības Direkcija un citiem avotiem. Pētījumā aptaujāti vairāk nekā 4 000 iedzīvotāju.
Gribu elektrisku motociklu.