Turpmāko mēnešu laikā ir gaidāma svārstīga mazumtirdzniecības apgrozījuma dinamika, ko pozitīvi ietekmēs pakāpeniska situācijas uzlabošanās darba tirgū, bet negatīvi – Latvijas iedzīvotāju piesardzība tēriņos politisko notikumu un neskaidrās budžeta konsolidācijas dēļ, prognozē Latvijas Bankas ekonomists Igors Kasjanovs.
Viņš skaidro, ka, lai arī maijā Eiropas Komisijas apsekotais patērētāju konfidences rādītājs uzlabojies par pieciem punktiem, tomēr patērētāju konfidence sāk atkopties no ļoti zema līmeņa un var vēl neatspoguļoties mazumtirdzniecības datu uzlabojumā. Turklāt patērētāju vērtējums par iespējamajiem lielajiem pirkumiem maijā pasliktinājās.
Pēc viņa pieņemtā, patērētāju konfidences uzlabošanos pēdējo divu mēnešu laikā ir noteicis būtiski labāks patērētāju redzējums gan par tautsaimniecības iespējamo attīstību, gan par savu personisko finanšu stāvokli nākamo 12 mēnešu laikā.
Maijā turpinājies pieaugt arī tirgotāju konfidences līmenis. Kasjanovs uzskata, ka pozitīvi nozarē nodarbināto skaitu varētu ietekmēt tas, ka tirgotāji paredz kopējās situācijas uzlabošanos nozarē turpmāko trīs mēnešu laikā.
Jau ziņots, ka maijā, salīdzinot ar aprīli, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums pieaudzis par 2%.
Pārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos apgrozījums sarucis par 0,5%, bet nepārtikas preču pārdošanas apjomi pieauguši par 3,3%.
Tai pat laikā mazumtirdzniecības kopējais apgrozījums, neņemot vērā sezonalitāti un cenu ietekmi, faktiskajās cenās maijā, salīdzinot ar aprīli, ir pieaudzis par 7,5%.
Savukārt šā gada maijā, salīdzinot ar 2010.gada maiju, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās, kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies par 0,7%.
Gada griezumā pārdošanas apjomu samazinājums bijis pārtikas preču grupā – par 1,4%, savukārt nepārtikas preču tirdzniecībā pārdošanas apjomi palielinājušies par 1,7%, bez auto degvielas mazumtirdzniecības – par 7,3%.
Salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu, mazumtirdzniecības apjoms faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu un cenu ietekmi, pieaudzis par 6,9%.