Melnās piektdienas perioda sākumā ir novērots pikšķerēšanas uzbrukumu skaita pieaugums, kas atdarina e-maksājumu lapas. No 2021.gada septembra (627 560) līdz oktobrim (1 935 905) par e-maksājumu sistēmām nomaskētu finansiālo pikšķerēšanas uzbrukumu kopskaits ir vairāk nekā divkāršojies, proti, pieaugums sasniedzis 208%. Šis un citi fakti ir minēti Kaspersky pārskatā 2021.gada Melnā piektdiena: kā pavadīt iepirkšanās dienu neapkrāptam.
Izpārdošanu periods piesaista gan pircēju, gan mazumtirgotāju uzmanību, taču to ir iecienījuši arī kibernoziedznieki, kuri nekautrējas pelnīt uz tiešsaistes pircēju rēķina, veidojot viltotas lapas, kas ir līdzīgas lielākajām mazumtirdzniecības platformām un e-maksājumu sistēmām.
2021.gadā pret e-maksājumu sistēmām vērstu finansiālās pikšķerēšanas mēģinājumu kopskaits no septembra (627 560) līdz oktobrim (1 935 905) vairāk nekā divkāršojās, proti, pieaugums sasniedza 208%. Patiešām, šogad esam novērojuši jaunu maksājumu sistēmu ieviešanu daudzās valstīs, jo tās ir ārkārtīgi parocīgas. Tā kā tās strauji kļuva populāras patērētāju vidū, krāpnieki sāka aktīvi izmantot šādas sistēmas par ēsmu ļaunprātīgām darbībām.
Tāpat Kaspersky pētnieki izanalizēja, kuras populāras platformas tika izmantotas par ēsmu, lai izplatītu pikšķerēšanas lapas. Rezultāti liecina, ka Amazon pastāvīgi bija vispopulārākā ēsma, ja aplūko pikšķerēšanas mēģinājumu kopskaitu, kur izmantots šis nosaukums. Lielākajā daļā 2021.gada otrais populārākais bija eBay, kam sekoja Alibaba un Mercado Libre.
«Lai aizsargātu savus datus un finanses, drošs paņēmiens ir pārliecināties, ka tiešsaistes maksājumu lapa ir aizsargāta: jūs zināsit, ka tā ir, ja tīmekļa lapas URL sākas ar HTTPS, nevis vienkāršo HTTP, un pirms URL parasti atradīsies arī slēdzenes ikona,» norāda Kaspersky.
Daži ieteikumi:
- Gan datorā, gan mobilajā ierīcē izmantojiet nekļūmīgu drošības risinājumu, kas identificē ļaunprātīgus pielikumus un bloķē pikšķerēšanas vietnes.
- Neatveriet pielikumus un nenoklikšķiniet uz saitēm e-vēstulēs no bankām, e-maksājumu lietotnēm vai iepirkšanās portāliem, it sevišķi, ja sūtītājs uzstāj, lai to darāt. Ieteicams tieši apmeklēt oficiālo vietni un pieteikties savā kontā no turienes.
- Pirms ievadāt jebkādu informāciju, atkārtoti pārbaudiet URL formātu vai uzņēmuma nosaukuma pareizrakstību, kā arī izlasiet atsauksmes un pārbaudiet domēna reģistrācijas datus.
- Uzmanieties no visiem piedāvājumiem, kas šķiet pārāk labi, lai būtu īsti, – parasti tie arī nav īsti.