Rekordlielā nodarbinātība Krievijā liecina par pārsteidzoši vienmērīgu atdalīšanos no Rietumiem. McDonald’s un Starbucks ātrā zīmolu aizstāšana liecina, ka bizness Krievijā norit kā parasti. Tomēr Krievijas eknomika sāk just spiedienu, vēsta ziņu aģentūra Reuters.
Sešus mēnešus pēc Ukrainas kara sākuma Krievijas lielākā autoražotāja AvtoVaz plāni un problēmas sniedz ieskatu pretrunīgajā situācijā valstī, kas cenšas pretoties tam, ko Vladimirs Putins sauc par Rietumu ekonomisko «zibens karu».
Krievijas autobūves uzņēmums AvtoVaz šovasar atsāka Lada zīmola ražošanu pēc tam, kad martā ražotne tika apturēta Rietumu sankciju dēļ, kas ietekmēja autodaļu piegādi, kā arī tā dēļ, ka zaudēja Francijas partneri Renault. Šobrīd uzņēmums oficiāli nav atlaidis nevienu no saviem 42 000 darbiniekiem. Tomēr tas izjūt sankciju spiedienu.
Reuters informē, ka lielākā daļa no 3 200 strādniekiem AvtoVaz rūpnīcā Iževskas pilsētā, kur automobiļu ražošana vēl nav atsākta, ir atstādināti no darba, un uzņēmums viņiem maksā divas trešdaļas no algas. Tikmēr dažiem darbiniekiem ir piešķirts pagaidu darbs rūpnīcā ar samazinātu darbalaiku.
Šomēnes autoražotājs piedāvāja visiem Iževskas strādniekiem vienreizēju atlaišanas pabalstu, jo rūpnīca vēlas koncentrēties uz ražotni tās galvenajā rūpnīcā Toljati pilsētā, kas atrodas 600 km attālumā no Maskavas.
Uzņēmums nesniedza sīkāku informāciju par saviem plāniem attiecībā uz Iževskas rūpnīcu, lai gan šomēnes izskanēja paziņojums, ka tā saglabā savas saistības attiecībā uz rūpnīcu, kas tikšot pārbūvēta, lai uzsāktu pirmo Krievijā ražoto elektromobili Lada e-Largus.
Krievijas ekonomikas skolas profesors Rubens Enkipolovs sacīja, ka autobūves nozares grūtības tiek maskētas ar slēpto bezdarbu, kad darbinieki netiek atlaisti, bet viņiem tiek piešķirts beztermiņa atvaļinājums.
Profesors sacīja, ka bezdarba pieaugums ir sagaidāms gada beigās, kad, pēc viņa domām, kļūs skaidrs, ka sankcijas tuvākajā laikā netiks atceltas.
Krievijas Ekonomikas ministrija atteicās sniegt komentārus šim rakstam. Ministrs Maksims Rešetņikovs noraidīja jebkādas baumas par strauju bezdarba līmeņa pieaugumu, kas saskaņā ar oficiālajiem datiem jūnijā sasniedza 3,9%. Viņš uzskata, ka rudenī bezdarba rekordlielie skaitļi samazināsies un aicināja nedramatizēt, sakot, ka situācija ir kontrolējama.
autobūve nav vienīgā Krievijas rūpniecības nozare, kas šobrīd cieš no Rietumu sankcijām.
Saskaņā ar premjerministra vietnieces Tatjanas Golikovas teikto, jūlija beigās kopumā 236 000 Krievijas nodarbinātie bija nosūtīti atvaļinājumā vai strādāja saīsinātu darbalaiku.
Piemēram, aptuveni puse no visiem gaisa satiksmes dispečeriem jeb 14 000 cilvēku ir aizsūtīti atvaļinājumā vai strādā nepilnu darbalaiku. Darbiniekus atvaļinājumā ir nosūtījuši arī vairāki ārvalstu uzņēmumi, kas atstāj Krieviju, sākot ar Zviedrijas mēbeļu gigantu Ikea un beidzot ar Spānijas modes preču tīklu Zara.
Tomēr autobūves nozare ir cietusi visvairāk. Saskaņā ar Krievijas federālā statistikas dienesta datiem, vieglo automobiļu ražošana šā gada pirmajā pusgadā ir samazinājusies par 62% salīdzinājumā ar pašu 2021.gadu.
Pasaules autoražotāji, tostarp Volkswagen, Nissan, Hyundai Stellantis, Mitusubshi un Volvo, apturēja savu darbību Krievijā un atlaida darbiniekus, izmaksājot likumā noteikto divu trešdaļu atalgojumu pēc tam, kad Krievija 24.februārī uzsāka militāro iebrukumu Ukrainā.
Saskaņā ar Reuters pārskatu par šo nozari vairāk nekā 14 000 Krievijas autobūves nozares darbinieku ir devušies atvaļinājumā.