Lidostas Rīga Drošības departamenta direktors Raimonds Lazdiņš no nākamā gada iecerējis lidostas drošībai tērēt desmit miljonus latu gadā. Pašreizējie izdevumi ir 3,5 miljoni. Lai to finansētu, lidosta valdībai virza noteikumu projektu, kas paredz ieviest drošības maksu deviņu eiro (6, 3 LVL) apmērā, ja naudu no pasažieriem iekasē aviokompānijas un desmit eiro (7 LVL), ja to dara pati lidosta.
Lazdiņš savus aprēķinus pamatojis ar pārliecību, ka nākamgad pasažieru skaits saruks par 40%. Ja tas saglabātos pašreizējā līmenī – 2,5 miljoni gadā, tad no viņa iecerētajām nodevām lidosta iekasētu 17 miljonus latu gadā, informē TV3 raidījums Nekā personīga.
Nodevas ieviešanu lidosta pamato ar to, ka sarukusi valsts dotācija. Pie vainas ir arī aviokompāniju parādi. Raynair ir parādā 700 000 latus. airBaltic – 12 reižu vairāk. Nacionālā aviokompānija jau bija parādā septiņus miljonus. Taču šogad tā atkal pārstāja maksāt, parādu palielinot vēl par pusotru miljonu latu.
Valdības locekļiem iesniegtajos aprēķinos Lazdiņš personāla izmaksām papildus ieplānojis 4,4 miljonus, sakariem, remontiem un konsultācijām – 1,2 miljonus, nolīgtajām firmām pusotru miljonu un investīcijām – 1,7 miljonus. Detalizēts izlietojums ir noslepenots un tas nerada pārliecību vai izmaksas jau nav paredzētas lidostas budžetā.
Ar saviem plāniem Lazdiņš devies taisnā ceļā pie valdības un par tiem aizmirsis informēt savu priekšnieku, lidostas valdes priekšsēdētāju Arni Luhsi. Sarunā ar raidījuma rīcībā esošo informāciju viņš par ieceri ieviest septiņu latu nodevu neko nezināja un bija pārliecināts, ka lidostas drošībai pietiek ar līdzšinējiem tēriņiem.
Ministru kabineta komiteja pirmdien nobremzēja ierosinājumu ieviest drošības maksu starptautiskajā lidostā Rīga. Valdības komiteja pēc premjera Valda Dombrovska norādījumiem šo jautājumu novirzīja papildu saskaņošanai. Ar Tieslietu ministriju (TM) būs jāsaskaņo plāni par nokavējuma naudas piemērošanu. TM norādīja, ka šie ir publiski pakalpojumi, kam nokavējuma naudas piemērot nevar, ziņo LETA.
Tāpat ministriem neradās skaidrība, vai jaunā maksa tiktu attiecināta uz pasažieriem, kuri aviobiļetes jau ir nopirkuši, un kā izmaiņas skartu tranzīta pasažierus.
Savukārt Dombrovskis vēlas saņemt lidostas skaidrojumu, kāpēc drošības izmaksas Rīgā aplēstas lielākas nekā citās pasaules lidostās.
Lidostas piedāvājums paredz, ka no drošības maksas par katru pasažieri 1,1 eiro tiktu maksāts Civilās aviācijas aģentūrai, bet pārējā summa paliktu lidostai. Maksa esot jāpalielina, jo samazināta valsts dotācija. Lidosta uzsver, ka aviācijas drošības un glābšanas prasību nodrošināšana lidostās ir viena no būtiskākajām prasībām lidlauku sertifikācijai un lidostu darbības nodrošināšanai, taču dotācija ir samazināta.
Tajā pašā laikā lidostas drošības izmaksas neesot pareizi attiecināt tikai uz pasažieriem un kompensēt ar attiecīgu maksu. No gaisa transporta attīstības labumu gūst ne tikai pasažieri, bet arī sabiedrība kopumā gūst ekonomisku labumu no saistīto nozaru, piemēram, tūrisma straujākas attīstības.
Drošības izmaksas esot attiecināmas ne tikai uz pasažieriem, bet šīm izmaksām ir arī komponente, kas ir attiecināma uz sabiedrību kopumā – starptautiskā terorisma draudi, liela mēroga infrastruktūras apdraudējumi. Sakarā ar to ir būtiski iespēju robežas saglabāt aviācijas drošības pasākumu nodrošināšanai budžeta dotāciju, tajā skaitā 2012.gadam plānotos 200 000 latu, skaidro lidosta.
Praksē gaisa pārvadātāji nepiemēro pilnu aviobiļetes maksu pasažieriem, kuri nav sasnieguši divu gadu vecumu. Līdz ar to noteikumu projekts paredz atbrīvojumu no drošības maksas pasažieriem līdz divu gadu vecumam.