Aicina atlaist Rīgas satiksmes valdi

Daudzu gadu garumā tā arī nav tikusi izveidota caurskatāma pārvaldības sistēma, līdz ar to SIA Rīgas satiksme darbība neatbilst labas pārvaldības principiem, uzskata Rīgas domes Nacionālās apvienības Visu Latvijai!-Tēvzemei un Brīvībai/LNNK frakcijas deputāti.

«Ņemot vērā Valsts kontroles revīzijas ziņojumā minētos pārkāpumus, un lai novērstu aizdomas, ka Nils Ušakovs, kā SIA Rīgas satiksme kapitāla daļu turētāja pārstāvis, piesedz SIA uzņēmuma nesaimniecisko darbību, aicinām Nilu Ušakovu atbrīvot Rīgas satiksmes valdi piecu darba dienu laikā pēc atbilstoša Rīgas domes lēmuma pieņemšanas,» teikts politiskā spēka izplatītajā paziņojumā medijiem.

Tāpat norādīts, ka frakcijas deputāti, reaģējot uz Valsts kontroles revīzijas rezultātos atspoguļoto informāciju par iespējamiem pārkāpumiem SIA Rīgas satiksme darbībā, sasauc Rīgas domes ārkārtas sēdi.

Kā zināms, Valsts kontroles revīzijas mērķis bija pārbaudīt SIA Rīgas satiksme no 2014.gada noteiktā tarifa EUR 1,20 aprēķina pamatotību, ticamību un izsekojamību, kā arī aprēķinā iekļauto izmaksu ekonomiskumu un lietderību. Revīzijas rezultātā konstatēts, ka noteiktais un no 2014.gada spēkā esošais tarifs EUR 1,20 ir paaugstināts, kā arī ir konstatēti darījumi, kas norāda uz iespējamu nelietderīgu vai neracionālu sabiedrības līdzekļu apsaimniekošanu, tā nepamatoti palielinot SIA Rīgas satiksme sniegtā sabiedriskā transporta pakalpojuma pašizmaksu. Savukārt dīzeļdegvielas piegāde sabiedriskā transporta vajadzībām tika veikta caur SIA Rīgas satiksme piederošu kapitālsabiedrību, tādējādi apejot likumdošanas prasības iepirkumu jomā un neefektīvi izmantojot finanšu līdzekļus.

NA frakcijas priekšsēdētāja vietnieks Ģirts Lapiņš norāda, ka tas apstiprina iepriekš izskanējušos faktus par naudas aizplūšanu no SIA Rīgas satiksme, finansējot politiski pietuvināto arodbiedrību LABA un jaunu shēmu radīšanu, izveidojot nodibinājumu Rīga.lv avīzes izdošanai.

Arī pēdējo gadu pieaugošais dotācijas apjoms SIA Rīgas satiksme norāda uz arvien neefektīvāku un nelietderīgāku līdzekļu apsaimniekošanu – ja 2010.gadā dotācija bija tikai 67,1 miljons eiro un 2012.gadā tā bija 82,2 miljoni eiro, tad 2014.gada budžetā paredzētā dotācija sasniedza jau 90,5 miljonus eiro, norāda politiskais spēks.

BNN jau vēstīja, ka Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas deputāti vienbalsīgi nolēmuši vērsties ar oficiālu vēstuli Valsts kontrolē, aicinot veikt padziļinātu revīziju Rīgas satiksmē.

Vienlaikus tiks sagatavota vēstule arī Satiksmes ministrijai (SM), lai tā paustu savu vērtējumu un viedokli par to, kā nākotnē ir jāpilnveido pasažieru skaita prognozēšanas metodika, ieviešot vienotu sistēmu. Komisijas priekšsēdētāja Elīna Siliņa arī aicināja vērtēt SM atbildību par šādas prognožu metodikas trūkumu, kā arī pauda nopēlumu, ka šodien uz komisijas sēdi nebija ieradies neviens ministrijas pārstāvis.

Viens no klupšanas akmeņiem tarifu noteikšanā esot pasažieru skaita prognozes, kuru aprēķinos nepastāv vienotas metodes. VK apšauba Rīgas satiksmes aprēķinus, ka viena brauciena pašizmaksa ir 1,20 eiro, jo tajos pieņemts, ka, paaugstinot biļešu cenu Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem, pasažieru skaits ievērojami samazināsies, bet nav ņemts vērā, ka rīdzinieku skaits, kam biļetes būtu uz pusi lētākas, varētu pieaugt.

Rīgas satiksmes priekšnieks Leons Bemhens nepiekrita VK pārmetumiem un pauda, ka uzņēmumam šajā ziņā nav, ko pārmest – tā kā valstī nepastāv pasažieru prognožu aprēķina metodikas, Rīgas satiksme savos aprēķinos vadījusies pēc uzkrātās pieredzes daudzu gadu garumā. Tomēr arī Bemhens piekrita, ka vienota metodika pasažieru skaita aprēķināšanā varētu ieviest skaidrību, jo visiem pārvadātājiem būtu vienādi, skaidri saprotami spēles noteikumi, kas atvieglotu darbu arī kontrolējošām institūcijām un izslēgtu liekas interpretācijas un viedokļus.

Vienlaikus tika secināts, ka pašreizējais Rīgas satiksmes aprēķins ir balstīts uz nosacījumiem, kuri nav stājušies spēkā un, visticamāk, arī nestāsies spēkā. Proti, viena brauciena pašizmaksa 1,20 eiro apmērā aprēķināta, pieņemot, ka no 1.janvāra Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem būs jāmaksā «pilna cena» – 1,20 eiro -, bet deklarētajiem iedzīvotājiem būs 50% atlaide. Šo Rīgas domes ieceri Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija tā arī nav akceptējusi, un tā nav stājusies spēkā. Nākamos aprēķinus par viena brauciena pašizmaksu Rīgas satiksme plāno veikt, kad tiks gatavots pašvaldības nākamā gada budžets.

Saeimas deputāti arī interesējās par Rīgas satiksmes praksi no uzņēmuma līdzekļiem finansēt arodbiedrību. Bemhens uzsvēra, ka līdzekļi arodbiedrībai tiek novirzīti no uzņēmuma saimnieciskās darbības ienākumiem, piemēram, reklāmām, autobusu nomas u.tml., un šie izdevumi netiek attiecināti uz biļetes pašizmaksu. «Vienmēr tas ir kaut kāds kompromiss starp darba devēju, kura funkcija ir izspiest no darbinieka maksimālo, un arodbiedrības, kuru deleģējums ir aizstāvēt darba ņēmēju visās viņa interesēs, arī pret ļauno darba devēju. Šajā gadījumā šīs attiecības nosaka koplīgums,» skaidroja uzņēmuma priekšnieks.

Taču vairāki Saeimas deputāti apšaubīja, ka šāda prakse ir korekta, un kritizēja, ka šādā veidā Rīgas satiksme «nopērk» arodbiedrību, lai tā būtu paklausīga. Siliņa norādīja, ka normāla prakse būtu, ja arodbiedrības biedri zināmu procentu savas naudas paši novirzītu organizācijai un tādējādi visus aizsardzības, atpūtas un izklaides pasākumus rīkotu par saviem līdzekļiem neatkarīgi no darba devēja labvēlības. Savukārt, ja šie pasākumi, kas uzskatāmi par privātiem labumiem, tiek rīkoti par uzņēmuma piešķirtajiem līdzekļiem, pastāv risks, ka šīs naudas izlietojums netiek pietiekami kontrolēts un no arodbiedrībai paredzētās summas netiek maksāti darbaspēka nodokļi.

«Atvainojos, ja es kādu aizskaru no arodbiedrības puses, bet izskatās, ka tā sanāk tāda kā kabatas institūcija, lai nekostu tajā rokā, kura baro. Kur šeit ir objektivitāte, ja Rīgas satiksme dod naudu arodbiedrībai un būtībā nopērk šos cilvēkus, lai nerunā pretī tad, kad būtu jārunā?» sacīja deputāte Inga Vanaga. Savukārt Rīgas domes opozīcijas deputāts Aleksandrs Kiršteins piebilda, ka Saeima deviņdesmitajos gados akceptēja starptautisku konvenciju par darba devēju organizāciju attiecībām ar darba ņēmēju, kas liedz jebkādā veidā, tieši vai netieši, darba devējam finansēt darba ņēmējus. Līdz ar to Rīgas satiksmes ieviestā prakse ir uzskatāma par starptautiskās konvencijas pārkāpumu.

Saeimas deputāti kritizēja arī kārtību, kā Rīgas satiksme pirms četriem gadiem organizējusi degvielas iepirkumu sabiedriskā transporta vajadzībām. Tas veikts ar meitasuzņēmuma Degvielas apgāds starpniecību, tādējādi apejot iepirkuma procedūru. Deputāti pauda aizdomas par nesaimniecisku rīcību un vēlējās zināt, vai Rīgas satiksme to ir izvērtējusi un kādu arī saukusi pie atbildības, taču Bemhens stāstīja, ka Degvielas apgāds izveidots jau ilgāku laiku pirms konkrētā iepirkuma – tas bijis uzņēmums ar savu ražošanas bāzi, degvielas bāzi, tvertnēm un infrastruktūru, lai iepirktu degvielu vairumā un nodrošinātu gan Rīgas satiksmes, gan valsts rezerves. Tagad meitasuzņēmums ir likvidēts, un nākamā gada rudenī uzņēmums par degvielas piegādi izsludināšot iepirkuma konkursu atbilstoši sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam.

Ņemot vērā uzņēmuma apgrozījumu un «milzīgo ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību», Rīgas domē opozīcijā esošās partijas Vienotība pārstāve Sarmīte Ēlerte aicinājusi likumdevējiem nopietni apsvērt jautājumu par Rīgas satiksmes pārņemšanu sabiedrisko pakalpojumu regulatora pārziņā.

Ref: 102.000.102.7627

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas