Amigo: cilvēki vairs nesaprot, par ko maksā

ZetCOM valdes priekšsēdētājs Artūrs Freimanis

Telekomunikāciju operatoru sarežģīto tarifu plānu dēļ, daudzi cilvēki vairs īsti nesaprot, par ko viņi maksā, uzskata uzņēmuma, kas plašāk pazīstams ar Amigo karti, – ZetCOM valdes priekšsēdētājs Artūrs Freimanis. Biznesa ziņu portālam BNN.LV viņš atzīmē, ka daudzi klienti šādi pārmaksājot par pakalpojumiem, jo sarežģītās tarifu struktūru ietvaros turpinās slēpta cenu celšana, kas brīžiem lietotājam skaidrota kā bonuss.

Kā jūs vērtētu telekomunikācijas nozari kopumā, proti, ja būtu pāris teikumos kādam potenciālajam partnerim jāraksturo Latvijas komunikāciju tirgus?

Runājot par telekomunikācijas nozares galvenajām tendencēm Latvijā, varētu minēt to, ka cenu līmenis valstī izlīdzinās, tādēļ izteikti ļoti izdevīgi piedāvājumu pie kāda atsevišķa operatora nepastāv.

Cenu līmenis ir izlīdzinājies galvenokārt tādēļ, ka operatori piedāvā dažādus sarežģītus pakalpojumus, kurus lietotājs līdz galam nemaz nevar saprast, un nezina par ko viņš īsti maksā. Teiksim, piedāvā pakas, kuras lietotājs līdz galam neizmanto. Maksājot cenu par tūkstoš minūtēm arī tad, ja patiesībā lietotas simts, lietotājs krietni pārmaksā. Tas izskaidro, kāpēc mobilie operatori joprojām pelna, neskatoties uz krīzes ietekmi.

Vēl pie cenu izlīdzināšanās jāpiemin tas, ka tiek piedāvāti arvien jauni pakalpojumi, šobrīd visspilgtākais piemērs ir datu pakalpojumi, kas ir jauns ienākumu avots. Vienlaikus sarežģītās tarifu struktūru ietvaros turpinās slēpta cenu celšana, kas brīžiem pat tiek pasniegta lietotājam kā bonuss. Proti, tas nekas, ka mēs tev esam pacēluši cenu izejošiem zvaniem, lūk, tev mazs bonusiņš tā vietā.

Lietotājam tas liekas ļoti forši, operators rūpējas par viņu, taču apskatoties mēneša beigās rēķinu, jāsecina, ka jāmaksā ir vairāk. Tas noved pie tā, ka lietotāji ļoti bieži maina mobilo sakaru operatorus, un to mēs ļoti labi varējām novērot pagājušajā gadā, kad staigāšana no viena operatora pie otra bija ārkārtīgi izdevīga, visiem reklāmās rādījās nulles.

Tagad operatoru maiņas gadījumi ir būtiski samazinājušies, jo lietotāji redz, cik patiesībā sarežģīti ir šie vilinošie piedāvājumi. Īpaši tie cilvēki, kuri nevēlas iedziļināties tarifu plānos, labprātāk vēršas pie sava ierastā operatora ar mēģinājumu sarunāt izdevīgāku darījumu.

Vai līdzīgas tendences vērojamas arī kaimiņvalstīs, Igaunijā un Lietuvā, vai Latvija ir gājusi pa citu ceļu?

Ja skatās no patēriņa viedokļa, situācija, salīdzinot ar kaimiņvalstīm, ir samērā līdzīga. Priekšapmaksas un pēcapmaksas sadalījums ir pietiekami līdzīgs, tāpat kā sadalījums, cik nosūta īsziņas un runā. Katrai valstij vēsturiski ir savādāk izveidojusies operatoru struktūra. Jāatzīmē, jo tuvāk Skandināvijai, jo cenas ir augstākas, tas nedaudz skar arī Igauniju, tomēr cenu atšķirība nav ļoti būtiska.

Kāda ir Amigo mērķauditorija?

Pirmkārt, tie, kas izvēlas Amigo kartes, ir tie cilvēki, kuriem nav vajadzīgi sarežģīti pakalpojumi. Viņi vēlas nosūtīt īsziņas, piezvanīt, piekļūt interneta, izlasīt kādu ziņu. Tie nav cilvēki, kuri ļoti aktīvi lieto datus, tie nav cilvēki, kuri ļoti aktīvi sūta MMS, tie nav cilvēki, kuri lieto Amigo braucieniem uz ārzemēm vai starptautiskiem sakariem.

Kas, Jūsuprāt, ir tie cilvēki, kas Latvijā pārsvarā lieto priekšapmaksas kartes?

Ja paskatās sadalījumu, tad priekšapmaksas kartes lieto apmēram 60% iedzīvotāju. Ja vērtē sadalījumu pēc gadiem, tad varētu teikt, ka izteiktu segmentu nav. Puse ir sociāli un ekonomiski aktīvie, kas ir no 25 gadiem un augstāk, un puse ir jaunieši vecumā līdz 25 gadiem.

Nav tā, ka priekšapmaksu kartes izvēlas tikai jaunieši vai pensionāri. 45% no priekšapmaksas karšu lietotājiem ir vecumā no 25 līdz 49 gadiem, savukārt 43% ir speciālisti, strādnieki un ierindas darbinieki.

Būtiskākās īpašības, kas vieno šos cilvēkus, ir vēlme iztikt bez saistībām, maksāt tik, cik reāli ir norunāts. Viņiem ir būtiski, lai šis pakalpojums ir saprotams. Vidējais lietotājs, vērtējot ienākumus, varētu būt tas, kas ir nedaudz taupīgāks.

Kas ir Amigo galvenie konkurenti?

Ņemot vērā, ka Amigo piedāvā gan priekšapmaksas, gan pēcapmaksas kartes, tad varētu teikt, ka konkurenti ir visi operatori. Protams, būtiskāku uzsvaru mēs liekam uz priekšapmaksu, tātad galvenie konkurenti arī ir šī pakalpojuma piedāvātāji, kuriem ir sarežģīti tarifi. Pēdējā laikā novērojām, ka viens no mūsu konkurentiem būtiski ir mainījis savu tarifu struktūru, piedāvājot tikai pakas, kas, manuprāt, nav klasiskais priekšapmaksas veids.

Vēsturiski ir izveidojies arī tas, ka operatori vienmēr piedāvājuši izdevīgus zvanus tieši savā tīklā, tajā pašā laikā cilvēki arvien biežāk maina savus operatorus, un vienu dienu tavs draugs ir pie viena operatora, rītdien pie cita. Klients nemaz nesaprot, uz kādu operatoru viņš zvana. Sanāk tāda minēšana.

Kas būtu tas, ar ko šobrīd, Jūsuprāt, ir iespējams visveiksmīgāk piesaistīt potenciālo klientu uzmanību? Zemas cenas, zīmola vērtība, operatora izplatība?

Ņemot vērā to, ka par cenām operatori runā ļoti daudz, un salīdzinot ar cenām Eiropā, tās tiešām ir ļoti zemas, tad cenu izmaiņas vairs nespēlē tik lielu lomu. Ja vienam operatoram jāmaksā trīs lati, bet citam 2,99, tad tas nebūs iemesls, kāpēc klients ko mainītu. Protams, vienam klientam būs svarīga zīmola vērtība, otram izdevīgums, trešam, cik draugi lieto šo operatoru. Es domāju, ka priekšapmaksai būtiskākie faktori būs vienkāršība un skaidri saprotami pakalpojumi.

Turpinot par konkurenci jeb, tā saucamajiem, operatoru reklāmas kariem, medijos nereti parādās ziņas par mobilo operatoru sūdzībām vienam pret otru. Arī Amigo ir sastapies ar šādu sūdzību, kurā Bite lūguši Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) izvērtēt Amigo reklāmas. Cik, Jūsuprāt, šāda veida sūdzības ir pamatotas? Un vai ar salīdzinošo reklāmu, proti – mums ir lētāk nekā «viņiem», ir iespējams panākt klientu piesaisti?

Es domāju, ka šādās cīņās ir būtiski, vai no tā iegūst patērētāji. Ja viens operators var pierādīt to, ka reklāma ir maldinoša vai tiek pārkāpts likums, vai ir kādas neprecizitātes, tad iegūst tikai patērētājs. Tā tas būtu arī jāturpina. Tomēr, ja kāds pasaka, lūk, šis operators ir slikts, tas ne vienmēr nozīmē, ka šis teicējs pats ir baigi labais.

Šajā konkrētajā gadījumā Bite ilgu laiku stāstīja – neļaujiet savam operatoram sēdēt uz kakla, nāciet pie mums, mums viss gandrīz par brīvu. Tomēr, ja paskatās finanšu rezultātus, viņi pelna tikpat, cik tie lielie operatori, par kuriem viņi runā, ienākumi no viena šī klienta ir tikpat liels. Šādi cilvēki tiek atklāti maldināti par cenām, kādas nemaz nav. Mūsu mērķis bija parādīt to, ka ne vienmēr jātic visām reklāmām, jātic visām nullēm. Ir jāsaprot, kā pakalpojums veidojas un vai nav slēptās izmaksas. PTAC joprojām šo iesniegumu skata.

Pēc Jūsu novērojumiem, kādas ir mobilo sakaru cenu tendences Latvijā? Vai sakari nākotnē varētu kļūt vēl lētāki vai arī tie sasnieguši savu maksimālo «latiņu»?

Pašlaik pietiekami liels ienākumu īpatsvars nāk no pamatpakalpojumiem – zvanu un īsziņas sūtīšanai. Tuvākajos gados šī proporcija mainīsies par labu datiem un satura pakalpojumiem. Jautājums ir, kurš radīs šo saturu, vai tā būs kāda trešā puse. Manuprāt, pamatpakalpojumiem cenas necelsies, iespējams ar vien vairāk veidosies šīs pakas vai arī flat rate, kur viena cena tiek maksāta par visu. Jebkurā gadījumā ienākumu avots veidosies savādāk, nekā tas ir pašlaik.

Runājot par pieprasījumu, kādi ir Amigo rādītāji? Vai Jūs skāra krīze attiecībā uz cenu piedāvājumu un klientu skaitu?

Klientu skaits pēdējos gados nav būtiski mainījies, varbūt tā arī ir kaut kādā ziņā krīzes izpausme, no otras puses, drīzumā saņemsim arī tautas skaitīšanas rezultātus, redzēsim, vai iedzīvotāju skaits Latvijā ir samazinājies, jo daudzi ir izbraukuši. Tas nozīmē, ka operatori šobrīd vairāk cenšas strādāt ar esošajiem klientiem.

Kāds ir šobrīd Amigo klientu skaits, un kādas ir Jūsu prognozes attiecībā ar klientu skaitu nākotnē? Kas ir tās būtiskākās lietas, ko plānojat paveikt šogad?

Šobrīd Amigo apkalpo pāri par 100 000 stabilu klientu. Jāatzīst, ka klientu skaits ir ļoti ēterisks skaitlis, tādēļ, ka ir jādefinē, ko nozīmē klients. Vai cilvēkiem izdalot 100 000 kartes mēs automātiski iegūstam simts tūkstošus klientus?

Šogad mēs plānojam daudz agresīvāk pievērsties klientu piesaistei. Tāda iespēja ir un to rada diemžēl vai par laimi citu operatoru jaunie pakalpojumi, jaunie tarifi. Mūsuprāt, šī paku veidošana nav atbilstoši klasiskai priekšapmaksai.

Plānojam gada laikā dubultot klientu skaitu līdz 200 000. Ja tas nebūs šī gada laikā sasniedzams, tad nākamā gada laikā noteikti gūsim rezultātus.

Tāpat plānojam arvien vairāk palielināt karšu elektronisko uzlādēšanas īpatsvaru, proti, veicinot karšu avansu iepirkšanu bankās un terminālos, jo tas būtiski samazinātu operatoriem izdevumus, kā rezultātā mēs spētu piedāvāt labākus tarifus.

Iepriekšējais rakstsGāzes cena pieaugs par 15%
Nākamais rakstsJēlnaftas vērtība krītas

Saistītie raksti

5 KOMENTĀRI

  1. piekrītu, ka viss paliek par daudz sarežģitu, taču Amigo vajag vairāk reklāmas. biju jau piemirsis, ka tādi vispār eksistē.

  2. amigo lojalitates programma ir iists fufelis, es lietoju jau vairaak kaa 5 gadi, izveeleejos 45% atlaidi sms un gprs, bet nekaadas atlaides nesanjemu!! atlaide bija tikai vienu reizi izmantojot internetu – parasto 0.30 ls/dienaa noraava 0.25ls, taatad soliito 45% vietaa pa visu gadu sanjeemu atlaidi 5 santiimi! varena atlaide! :D visaas naakamajaas reizees par ieshanu netaa taapat nonjem 0.30ls…

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas