Gada nogalē veiktā uzņēmēju aptauja liecina, ka optimisms par 2019. gadu pieaug, kādēļ arī paredzēts palielināt kompāniju digitālās reklāmas budžetus. Tas noskaidrots iMarketings.lv, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, kā arī Latvijas Digitālo ekspertu biedrības pērnā gada decembrī veiktajā aptaujā.
Jautāti, vai uzņēmēji plāno, ka nākamajā gadā pieaugs kompānijas apgrozījums, 76% respondentu bija pozitīvi noskaņoti un atbildēja ar «jā». Aptaujā arī noskaidrots, ka 54% paredzējuši 2019. gadā tērēt vairāk līdzekļu digitālās reklāmas budžetam, savukārt offline medijiem tikai 28% plāno palielināt finansējumu, turpretim 25% sacīja, ka tieši pretēji – samazinās naudas līdzekļus tradicionālajiem medijiem.
No visiem digitālajiem kanāliem tieši sociālie tīkli ir tie, kurus 2019. gadā sagaida vislielākais palielinājums – komunikācijai sociālajos medijos palielināt reklāmas budžetus plāno vairāk nekā puse aptaujāto uzņēmēju – 53%. Savukārt vismazāk uzņēmēju palielinās reklāmas budžetu baneru reklāmai (+15%). «Pirms trīs gadiem iMarketings.lv veica līdzīgu pētījumu un tajā tika noskaidrots, ka vismazāko budžeta palielinājumu tolaik uzņēmēji plānoja attiecībā uz YouTube video reklāmu,» atzīmē iMarketings.lv digitālas nodaļas vadītājs, sertificēts Google treneris Sergejs Volvenkins.
«Salīdzinājumam – šogad uzņēmēji ir optimistiskāk noskaņoti par šo reklāmas kanālu, proti, to sagaida +21% reklāmas budžeta palielinājums, kas ir ievērojams kāpums kopš 2015.gada. Savukārt vismazāko reklāmas budžeta pieaugumu 2019. gadā sagaida baneru reklāma. Šādu uzņēmēju rīcību var paskaidrot ar to, ka baneru reklāmas efektivitāte ar katru gadu samazinās. Tāpēc arvien mazāk uzņēmēju ir gatavi palielināt reklāmas budžetus šim kanālam. Savukārt YouTube video reklāma ir salīdzinoši jauna reklāmas iespēja Latvijas uzņēmējiem, kur nevalda tik sīva konkurence. Piemēram, samaksa par vienu videoklipa skatījumu var izmaksāt tikai vienu centu,» turpina Volvenkins.
«Analizējot pētījuma rezultātus, īpaši pārsteidz tendence, ka jau vairāku gadu garumā tiek plānoti budžetu palielinājumi gan reklāmas analīzes aktivitātēm (+66%), gan mājaslapas pilnveidošanas darbiem, proti, to pielāgošanai pārdošanai internetā (+34%). Fokuss uz mājaslapu norāda uz to, ka uzņēmēji arvien vairāk un vairāk vērtē savas mājaslapas lomu komunikācijas un pārdošanas procesā. Savukārt fokuss uz analīzi apliecina, ka uzņēmēji vēlas precīzi zināt, cik efektīvi strādā viņu reklāma. Akcents uz analīzi un mājaslapas pilnveidošanas darbiem ir mūsdienu reālijas, kurās strādā uzņēmēji. Reklāma kļūst dārgāka, budžeti arī aug,» skaidro Dr. S. Volvenkins
Aptauja rāda, ka vismazākos ieguldījumus reklāmas budžetā respondenti šogad plāno atvēlēt radio un TV reklāmām, attiecīgi 5% un 2%. 2019.gadā saglabāsies iepriekšējo gadu tendence – digitālie mediji aizvien paņems lielāko reklāmas budžeta daļu salīdzinājumā ar tradicionālajiem medijiem.Tāpat pētījuma rezultāti atklāja, ka tiešsaistes reklāmas budžets būtiski netiks samazināts nevienam no digitālās reklāmas kanāliem.
Ņemot vērā, ka pētījums bija par uzņēmēju biznesa plāniem 2019.gadā, aptaujas dalībniekiem tika vaicāts arī par eksporta uzsākšanas plāniem. Dati rāda, ka 24% uzņēmēju šogad plāno uzsākt eksportu, 40% aptaujāto šobrīd jau eksportē, bet 35% to neplāno uzsākt. «Interesanti, ka visvairāk uzņēmēju (63%), kuri neplāno uzsākt eksportu, ir noskaņoti pesimistiskāk, jo viņi sagaida apgrozījumu samazinājumu. Visoptimistiskāk noskaņoti ir tie uzņēmēji, kas vai nu jau eksportē (44%) vai nu plāno uzsākt eksportu (41%),» uzsver Volvenkins.
Iegūtie dati liecina, ka uzņēmēji, kas noskaņoti optimistiskāk, ir krietni aktīvāki salīdzinājumā ar tiem, kas noskaņoti pesimistiski. «Mēs redzam, ka pozitīvi noskaņoti uzņēmēji izmanto gan vairāk kanālu, gan plāno palielināt reklāmas budžetus, bet tajā pašā laikā viņi neaizmirst par reklāmas kampaņu analīzi un mājaslapas pielāgošanos pārdošanai. Uzskatu, ka 2019.gadā izcilus mārketinga rezultātus varēs panākt tie uzņēmumi, kuri veltīs vairāk uzmanības tai skaitā tieši reklāmas analīzei un mājaslapas pilnveidošanai, kā arī tie, kuri meklēs un atklās jaunas komunikācijas iespējas ar savu mērķauditoriju. Bet uzņēmējiem jāatceras, ka ne jau klikšķis vai komunikācijas kanāls ir veiksmes faktors. Pārdomāta stratēģija ir mērķu sasniegšanas panākuma atslēga,» rezumē Volvenkins.
Aptauja veikta 2018.gada decembrī. Kopumā atbildes tika saņemtas no 408 respondentiem, no kuriem 74% ir uzņēmumu vadītāji vai īpašnieki, 10% mārketinga vadītāji vai speciālisti un 8% citu nodaļu vadītāji. 44% aptaujāto uzņēmumu apgrozījums ir līdz 500 tūkst. eiro, 33% apgrozījums ir robežās no 500 tūkst. līdz 3 milj. eiro, bet 11% no 3 milj. līdz 10 milj. eiro. Uzņēmumi, kuru apgrozījums pārsniedz 10 milj. eiro, bija 11% aptaujāto.