Vairāku gadu garumā Ventspils ostas kompānijas saskaras ar sistemātiskiem pārkāpumiem un apzinātu pretdarbību savām biznesa interesēm no Ventspils brīvostas pārvaldes puses, tā BNN atzīst biedrībā Baltijas Asociācija – Transports un Loģistika.
«Atklāti neracionālas darbības, slēpti un netālredzīgi VBP vadītāju lēmumi, kā arī lēmumu pieņemšanas procedūras novilcināšana nereti nopietni apdraud un turpinās apdraudēt ārvalstu investīcijas Latvijā. Tas pasliktina Latvijas kā uzticama lietišķa partnera reputāciju un nereti kļūst par politisku un ekonomisku Latvijas attiecību pasliktināšanās iemeslu ar Rietumu un Austrumu kaimiņvalstīm.» Tā atklātā vēstulē premjeram Valdim Dombrovskim, satiksmes ministram Aivim Ronim, ekonomikas ministram Danielam Pavļutam, finanšu ministram Andrim Vilkam, reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram Edmundam Sprūdžam un Ventspils domes priekšsēdētāja 1.vietniekam Jānim Vītoliņam biedrības vārdā teic valdes priekšsēdētājs Aivars Gobiņš.
Viņš atzīmē, ka pēdējo desmit gadu laikā Ventspils ostā strādājošie uzņēmumi un opozīcijā esošie Ventspils pilsētas domes deputāti ir vairākkārt vērsušies Saeimā, pie Prezidenta, ministrijās un citās kompetentās iestādēs ar sūdzībām par VBP vadības nolaidīgo attieksmi pret investoriem. «Tam par pamatu iespējams ir amatpersonu privātās intereses, kas kļuvušas par šķērslis to investoru biznesa attīstībai, kuri netiek pieskaitīti pilsētas varas lojālajiem uzņēmējiem. Vienlaicīgi esam piedāvājuši šīs problēmas risināšanas ieteikumus, kā arī likumu grozījumus, kuri līdz šim diemžēl nav ņemti vērā.»
«Raksturīgi, ka gandrīz visus «nelojālo» uzņēmumu piedāvājumus, lūgumus un iesniegumus, tai skaitā miljoniem vērtus investīciju projektus, VBP valde vienmēr izskata aiz slēgtām durvīm, nepiedaloties investoru pārstāvjiem, stingrā slepenībā, kas viennozīmīgi liecina par to, ka ostas vadībai ir iemesls slēpt savu dīvaino un nesaprātīgo lēmumu motīvus. Vienlaicīgi VBP nereti izvairās no tikšanās ar investoru pārstāvjiem,» teikts vēstulē.
«Ar nožēlu secinām, ka ilggadīgi destruktīvā VBP pieeja klientu un investoru acīs Ventspils ostu ir padarījusi par nekonsekventu un neprognozējamu biznesa partneri,» atzīst biedrībā.
Atklātajā vēstulē norādīts, ka «aprakstītā situācija skaidri norāda uz vienu no iemesliem, kāpēc iepriekšējais reģiona līderis – Ventspils brīvosta – atšķirībā no saviem reģiona konkurentiem turpina zaudēt kravu plūsmas. Iespējams, savtīgie, atklāti valstij neizdevīgu lēmumu pieņemšanas motīvi, subjektīvi negatīvā attieksme pret investīciju projektiem, spilgtā VBP vadības nesodāmības demonstrācija rada ļoti lielu kaitējumu Ventspils un Latvijas tranzītam, ostas reputācijai, kā arī valsts kopējam imidžam. Mēs uzņēmējdarbības vidi Ventspils brīvostā uzskatām par nestabilu, neprognozējamu un investīcijām nelabvēlīgu.»
Tāpat uzsvērts, ka augstāk aprakstīto situāciju lielā mērā apliecina arī Latvijas Republikas Valsts kontroles revīzijas ziņojums Nr.5.1-2-10/2010 «Ventspils brīvostas pārvaldes darbības efektivitāte un atbilstība normatīvo aktu prasībām».
«Valsts kontroles atklātie VBP vadības pārkāpumi liecina par nepieciešamību steidzami iejaukties situācijā un izbeigt valsts tranzīta nozari gremdējošo Ventspils Brīvostas pārvaldes darbību,» uzskata vēstules autori.
Biedrība augstākās valsts amatpersonas, kam adresēta atklātā vēstule, lūdz detalizēti izvērtēt Valsts kontroles ziņojumu un pašreizējo valdes locekļu atbilstību ieņemamajam amatam, līdz situācijas izvērtēšanai atsaukt pašreizējos valsts un pašvaldības pārstāvjus no Ventspils brīvostas pārvaldes valdes, kā arī steidzamības kārtā noteikt augstāko tiešās pārvaldes iestādi vai amatpersonu, kurai ir tiesības un pienākums pārbaudīt Brīvostas pārvaldē pieņemto lēmumu tiesiskumu, atcelt prettiesisku lēmumu vai prettiesiskas bezdarbības gadījumā dot rīkojumu pieņemt lēmumu.
Tāpat vēstulē lūgts nodrošināt nozares profesionāļu un ostas uzņēmumu asociāciju pārstāvju ievēlēšanu Ventspils brīvostas valdē, veikt izmaiņas normatīvajos aktos, padarot Ventspils brīvostas pārvaldes lēmumu pieņemšanas procedūru caurspīdīgu un sniegt informāciju par plānotajām darbībām situācijas uzlabošanai Ventspils brīvostas pārvaldē un Ventspils brīvostā kopumā.
«Esam pārliecināti, ka tikai Jūsu steidzama iejaukšanās šajā situācijā var apstādināt vietējās varas patvaļu un kādreizējās Baltijas jūras lielākās un veiksmīgākās ostas darbības un investīciju klimata degradāciju. No savas puses esam gatavi sniegt Jums pilnīgu profesionālu sadarbību mūsu kopējo mērķu sasniegšanas labā,» norādīts vēstules nobeigumā.
Biedrība Baltijas Asociācija – Transports un Loģistika (BATL) aktīvi darbojas tranzīta un transporta nozares attīstības jomā jau četrus gadus. Asociācijas biedri un tās partneri ir tranzīta sektorā plaši pazīstami ostas termināļi un ekspeditorkompānijas ar ārvalstu kapitālu, kuru starpā ir AS Ventspils Tirdzniecības osta, AS Kālija parks, AS Baltijas ekspresis, AS Latvijas Naftas tranzīts, AS Ventbunkers, SIA Noord Natie Ventspils Terminals, AS Ventspils Grain Terminal, SIA iLink, AS PKL Flote un citas.
BATL biedri un sadarbības kompānija SIA „Ventspils Nafta Terminals veido aptuveni 90% Ventspils brīvostas kravu plūsmas. Šīs kompānijas faktiski ir ne tikai pilsētas ekonomiskās sistēmas veidojošais pamats, bet arī lielā mērā valsts labklājības veicinātāji, teikts vēstulē.
Ref: 102.000.102.131
Sen bija laiks.