Baltika Latvija: uzvalku pircēji kļūst aizvien jaunāki

Darbaspēka izmaksas starp visām Baltijas valstīm visaugstākās ir Latvijā, intervijā BNN.LV atzīst SIA Baltika Latvija (Baltman, Monton, Mosaic, Ivo Nikkolo zīmoli) direktore Maruta Ērgle.

Maruta Ērgle

Vai jums ir skaidrība par 2010.gada apgrozījumu?

2009.gads bija briesmīgs, kad pazaudējām miljonus. Jo 2008.gada beigās nebijām paredzējuši, ka krīze izvērtīsies tik strauji – zīmolu menedžeriem audumi jau bija pasūtīti un ražošana iedarbināta pusgadu iepriekš. Uz Ķīnu viss bija pasūtīts. Produkcija gāzās iekšā, bet pārdot neko nespējām, jo apmeklējums kritās par 30 līdz 50%. Mums vadība neko nepārmeta, jo citos tirgos bija vēl lielāki zaudējumi. 2010.gada otrajā pusē pārdošanas apjomi sāka stabilizēties, to noslēdzām ar nelieliem zaudējumiem vietējā tirgū pie kopējā gada apgrozījuma ap 4,6 miljoniem latu. Šim gadam mēs plānojam otrajā pusgadā pieaugumu par 16%.

Uz kā rēķina panāksiet šo pieaugumu?

Uz tā rēķina, ka palielinās apmeklējums, vērojams klientu optimisms un atgriežas viņu pirktspēja. Jo 2009.gadā atlaistie ierēdņi ir pārdzīvojuši krīzi un iekārtojušies jaunos darbos biznesa sektorā. Mūsu mērķauditorija neemigrē.

Cik liela daļa no jūsu apmeklētājiem kļūst par reāliem pircējiem?

Latvija atšķiras no grupas veikaliem Lietuvā un Igaunijā ar to, ka pie mums visaugstākais procents no apmeklētājiem izšķiras par pirkumu. To varu skaidrot kā pārdevēju nopelnu. Mūsu veikalos iepērkas katrs piektais ziņkārīgais – 21,3% pret visu apmeklējumu. Mums algas premiālā daļa katru dienu ir piesieta pie apgrozījuma, tādejādi pārdevēja pati var aprēķināt, cik ir nopelnījusi un viena otru motivē strādāt uzcītīgāk. Tirdzniecības centri izmanto slepenos pircējus, lai novērtētu mūsu apkalpošanas kultūru. Mums tā ir pietiekami augsta. Krīze atsijāja nost vājākās pārdevējas, kas nemācēja vai negribēja neko pārdot. Palika tas darbinieku kodols, ar ko esmu ļoti apmierināta. Darbaspēka izmaksas starp visām Baltijas valstīm visaugstākās ir Latvijā.

Ko uzskatāt par tiešajiem konkurentiem?

Mūsu tiešie konkurenti ir Hugo Boss un City (tie pieder Apranga) un Suits Suply, kas nesen atvērās Galeria Rīga. Taču Baltman Latvijā ir jau sen un gana atpazīstams, kopš tas sāka pārdot franšīzes.

Cik izkopta ir lietišķo vīriešu gaume pa Baltijas valstīm?

Mēs no Latvijas vairāk uzstājāmies ar to, ka mums vajag formālo un biroju apģērbu. Kaut gan igauņi izskatās lēnāki un grib mums izpatikt, viņi biežāk ietērpjas džinsos a la smart casual. Mēs orientējamies uz izlaidumiem skolās un augstskolās, tāpēc pasūtām daudz uzvalku. Lietuvieši arī turas pie formālā tēla, viņiem vairāk nekā latviešiem apģērbs ir statusa un pašapliecināšanās veids. Ne velti zīmols Hugo Boss pieder lietuviešu Apranga veikalu ķēdei. Ja mēs runājam tikai par biznesa vīriešiem Latvijā, tad viņiem, protams, mode ir svarīga, bet pirmām kārtām viņi skatās uz funkcionalitāti. Piemēram, Baltman kā premium klases zīmols seko modei un izvēlas visus inovatīvos audumus kā travel uzvalki, kas ir neburzīgi un atgrūž šķidrumus.

Cik uzvalkus jūs pārdodat gada laikā?

Mēs tirgojam žaketes un bikses atsevišķi, tāpēc mums nav tādas uzskaites kā uzvalki. Priecājamies, ka Latvijā Baltman uzvalkus ņem arī vidusskolēni uz žetona vakariem un/vai izlaidumiem. Līdz ar to pircēju grupa vairs nav 25 gadus sasniegušie un vecāki, bet krietni jaunāki. Vienu brīdi, kad Baltman modeļi bija ļoti konservatīvi, zīmola klienti strauji novecoja. Tagad ir pretējā tendence.

Cik lielā mērā uzvalkus un citus apģērbus šujat Igaunijā un kādus pasūtījumus izvietojat Ķīnas fabrikās?

Baltman pārsvarā tiek šūts Igaunijā. Ķīnā un Turcijā šujam lielāko īpatsvaru trikotāžai. Mums ir apstiprināta grupas stratēģija līdz 2014.gadam un ejam uz to, ka no Ķīnas atsakāmies. Ne jau zemākas kvalitātes dēļ. Tādēļ, ka ir nenormālas grūtības ar piegādes termiņu ievērošanu. Ir solīts viens – ka vasaras šortiem jābūt pavasarī, nevis vasaras vidū, kad tos pa taisno laižam uz sezonas izpārdošanu. Turcija, Itālija un Baltkrievija varēs ātrāk apkalpot mūsu grupas steidzamos pasūtījumus.

Vai jūs pārvaldāt savu veikalu tīklu patstāvīgi?

Baltman zīmolam ir palicis tikai viens veikals, jo otru, kas atradās tirdzniecības centrā Domina, slēdzām viņu koncepcijas un mērķauditorijas izmaiņu dēļ. Tiem, kas palika mūsu uzticīgie klienti tajā Rīgas galā, esam atvēruši īpašu Baltman nodaļu uz 40 kvadrātmetriem tirdzniecības parka Alfa veikalā Monton. Zīmolos Mosaic un Monton tāpat piedāvājam formālo un biznesa apģērbu. Mosaic tiek izmantoti lētāki Čehijā ražoti audumi. Monton uzvalki ir piemērotāki slaidiem un jauneklīgiem vīriešiem, ar aktuālajām divrindu pogām.

Mums ir palikuši 15 veikali, no tiem, kā jau minēju, viens Baltman, visos Monton un Mosaic veikalos arī ir vīriešu apģērbi. Alfa un Spice vismazāk samazināja nomas maksu, taču ar visiem telpu īpašniekiem atradām kompromisus. Mums visi veikali atrodas Rīgā, izņemot vienu, kas ir Valmierā, tirdzniecības centrā Valleta un aptver visa Vidzemes reģiona klientus. Citās pilsētās nevaram izvērsties, jo jābūt vismaz 80 000 iedzīvotāju un zemam bezdarba līmenim.

Vai jūs plānojat iekļauties Rīgas starptautiskās lidostas tax free zonā?

Ja mūs aicinās tax free zonas jaunie operatori, mēs labprāt tur izveidosim savu veikalu ar uzvalkiem, krekliem un kaklasaitēm – spontāniem pirkumiem.

Kas šopavasar un vasarā būs modē?

Karstai un sutīgai vasarai lins būs visās četrās kolekcijās. Tas var būt dažādi apstrādāts un kombinācijās kā ar zīdu, tā ar kokvilnu. 2011.gada modes krāsas vīriešiem būs zilganzaļais un dzeltenais, kā arī jūrnieku stils – balts ar zilu, kreklos vēl mazliet paliek rozā.

Saistītie raksti

4 KOMENTĀRI

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas