Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu patlaban vērtē Finanšu ministrija (FM), otrdien, 25.oktobrī, Latvijas Radio raidījumā Krustpunktā sacīja ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Putra.
Viņš norādīja, ka attiecīgais projekts un aprēķini patlaban ir iesniegti FM, kas vērtē ietekmi uz valsts budžetu un tautsaimniecību. Viens no risinājumiem, lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu projektam, ir AS Latvijas Dzelzceļš pamatkapitāla pakāpeniska palielināšana, taču, ja Eurostat ieskatā šāds solis ietekmēs Latvijas budžeta deficītu, tas nebūs iespējams.
Pēc Putras teiktā, iespējams, daļēji šo projektu būs jāfinansē nozares uzņēmumiem.
Vienlaikus viņš pauda, ka politiskā līmenī valdība, visticamāk, nevar pilnībā atteikties no šī projekta, taču patlaban galvenais jautājums ir par projekta ekonomisko pamatotību un ietekmi uz budžetu.
Biedrības Baltijas asociācija – tranzīts un loģistika prezidente Inga Antāne uzsvēra, ka nozarei ir šaubas par projekta ekonomisko pamatotību, ņemot vērā rūkošo kravu apgrozījumu Latvijas tranzīta koridorā un faktu, ka projekta aprēķini balstīti uz pieņēmumu, ka Latvijā pa dzelzceļu ik gadu pārvadās 50 miljonus tonnu kravu.
Savukārt Latvijas Dzelzceļa viceprezidents Aivars Strakšas norādīja, ka patlaban šīs prognozes pārskatīt nevajag tāpēc, ka nav iespējams pateikt, kāda būs situācija nozarē ilgākā termiņā. «Mēs nezinām tirgus konjuktūru [ilgākā termiņā] un vēl citas lietas, kur nu vēl politisko attīstību,» pauda Strakšas.
Vienlaikus viņš uzsvēra, ka šis projekts Latvijas tranzīta koridoru padarīs konkurētspējīgāku.
Kā ziņots, Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu paredzēts sākt, elektrificējot posmu Ventspils virzienā. Projekta pirmajā posmā no 2019. līdz 2023.gadam paredzēts elektrificēt līnijas Daugavpils-Krustpils, Rēzekne-Krustpils, tālāk virzienā uz Ventspili. Pirmā posma kopējās izmaksas paredzētas 660 miljonu eiro apmērā. Otrajā posmā no 2020. līdz 2025.gadam iecerēts elektrificēt līnijas Krustpils-Šķirotava, Daugavpils-Indra virzienā uz Rīgu. Šī posma kopējās izmaksas – 519 miljoni eiro. Savukārt pēc 2023.gada plānots elektrificēt posmu Jelgava-Liepāja, bet laikā no 2025. līdz 2030.gadam – rekonstruēt esošos elektrificētos posmus Pierīgā.
Kopējās elektrifikācijas projekta izmaksas aprēķinātas 1,3 miljardu eiro apmērā. Pašreizējā Eiropas Savienības plānošanas periodā no 2014. līdz 2020.gadam Latvijai šim projektam ir pieejams Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums 347 miljonu eiro apmērā.
SIA Ernst&Young Baltic izstrādātā projekta izmaksu-ieguvumu analizē secināts, ka projektam būs pozitīva ietekme gan uz vidi, gan tautsaimniecību.
Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija un jau elektrificētā tīkla modernizācija darbībai ar 25 kilovoltu sprieguma maiņstrāvu ir lielākais līdz šim plānotais dzelzceļa investīciju projekts Latvijā. Pašlaik Latvijā elektrificēti apmēram 14% jeb 257 kilometri dzelzceļa līniju, kas ir viens no zemākajiem rādītājiem Eiropas Savienībā.
Ref: 102.000.102.13749