BNN sniedz apkopojumu par šīs nedēļas aktuālākajiem notikumiem, kurās novērojamas tādas tēmas kā Pārmaiņas; Darījums; Cīņa; Kritums; Taisnība; Izaugsme; Nākotne.
PĀRMAIŅAS: – Šī gada 2.ceturksnī bezdarba līmenis Latvijā samazinājies līdz 8,9%
Šī gada 2.ceturksnī bezdarba līmenis Latvijā bija 8,9%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) Darbaspēka apsekojuma rezultāti. Salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, bezdarba līmenis ir samazinājies par 0,5 procentpunktiem, bet gada laikā – par 0,6 procentpunktiem.
2017.gada 2.ceturksnī 86,6 tūkstoši iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem bija bezdarbnieki, kas ir par 7,9 tūkstošiem mazāk nekā pirms gada un par 4,7 tūkstošiem mazāk nekā ceturksni iepriekš.
Bezdarba līmenis Latvijā pārsniedz Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vidējo rādītāju (izņemot 2015.gada 1.ceturksni, kad tas bija vienāds). 2017.gada 1.ceturksnī bezdarba līmenis Latvijā (9,4%) par 1,1 procentpunktu pārsniedza vidējo rādītāju ES (8,3%). 2017.gada 2.ceturksnī Latvijā joprojām saglabājas augstākais bezdarba līmenis Baltijas valstīs (Igaunijā un Lietuvā – 7,0%).
Vairāk uzziniet: Šī gada 2.ceturksnī bezdarba līmenis Latvijā samazinājies līdz 8,9%
DARĪJUMS: – BATL: Auguļa uzdevums ir vienoties par kravu apjoma palielināšanu Latvijas virzienā
Biedrība Baltijas asociācija – Transports un Loģistika (BATL) nosūtījusi aicinājumu Latvijas satiksmes ministram Uldim Augulim un Krievijas Federācijas transporta ministram Maksimam Sokolovam starpvaldību komisijas sarunās rast risinājumu satraucošajai situācijai saistībā ar kravu plūsmu no Krievijas.
BATL vērš uzmanību, ka jau vairāku mēnešu periodā Krievijas dzelzceļš nesaskaņo uzņēmumu pieprasīto kravu apjomu līdz pat 85% no sākotnēji plānotā. Augustā no Krievijas dzelzceļa puses tika saskaņots tikai 15% no pieprasītā apjoma, respektīvi netika akceptētas kravas viena miljona tonnu apmērā. Līdz ar to Krievijas uzņēmumi nevarēja Latvijā nogādāt visu paredzēto apjomu Krievijas dzelzceļa atteikuma saskaņot kravu plūsmu dēļ.
Kā zināms, Krievija savus energoresursus un pārējās kravas ir nolēmusi novirzīt uz savām ostām, kas pēdējos gados piedzīvo strauju izaugsmi. To parāda arī tendence kravu apjomiem Latvijas virzienā strauji samazināties, un arī šogad uzņēmumi prognozē kravu apjoma kritumu. Arī presē nu jau vairākkārt ziņots, ka Krievija plāno samazināt kravu plūsmu Latvijas ostu virzienā un līdz 2020.gadam paredz visas kravas pārorientēt no Baltijas valstu ostām uz savām ostām.
BATL atgādina, ka Latvijā ir trīs lielās ostas – Rīga, Ventspils un Liepāja, kas ir izteiktas eksporta ostas, kurās nosūtīto kravu apjomu, galvenokārt veido Krievijas, Baltkrievijas un citu NVS valstu tranzītkravas. Ventspils ostas virzienā Krievijas tranzīta kravas veido ļoti būtisku kravu apjomu.
Vairāk uzziniet: BATL: Auguļa uzdevums ir vienoties par kravu apjoma palielināšanu Latvijas virzienā
CĪŅA: – Esošais būvdarbu «haoss» tipisks Rīgai. RD pozīcijā jūtama nervozitāte, bailes un niknums, BNN stāsta Bordāns
«Rīgas domes (RD) pozīcijā ir jūtama nedrošība, bailes un niknums. Deputātus neapmierina, ka visiem ir jāierodas uz RD komitejas sēdēm, jo pretējā gadījumā, viņi var nenobalsot par sev izdevīgiem lēmumiem, Rīgas domes pozīcijas attieksmi pret jaunievēlēto Jauno konservatīvo partiju (JKP) intervijā BNN stāsta tās priekšsēdētājs Jānis Bordāns.
Pirms pašvaldību vēlēšanām Rīgā JKP nāca ar plašiem solījumiem un deviņiem savas partijas galvenajiem izvirzītajiem mērķiem, tai skaitā, ka uzlabos Rīgas būvdarbus.
Pašlaik seguma atjaunošanas darbi Rīgā norit Krišjāņa Valdemāra ielas posmā no Bruņinieku ielas līdz Upes ielai, Dzirnavu ielas posmā no Gogoļa ielas līdz Marijas ielai, Elizabetes ielas posmā no Eksporta ielas līdz Brīvības bulvārim un no Brīvības bulvārī līdz Satekles ielai.
Taču šajos posmos satiksmes dalībnieku drošība ir apdraudēta, par ko vairākkārt uzsvērušas pašlaik esošās Rīgas domes opozīcijas partijas.
Vairāk uzziniet: Esošais būvdarbu «haoss» tipisks Rīgai. RD pozīcijā jūtama nervozitāte, bailes un niknums, BNN stāsta Bordāns
KRITUMS: – Brīvais vilnis: Gandrīz visiem zivrūpniekiem patlaban ir zaudējumi
Latvijā šobrīd gandrīz visiem zivrūpniekiem ir lielāki vai mazāki zaudējumi, stāsta zivju pārstrādes uzņēmuma Brīvais vilnis valdes priekšsēdētājs Arnolds Babris.
![Autors: Edijs Pālens](https://bnn.lv/wp-content/uploads/2017/08/LET_12583509-1.jpg)
Viņš norāda, ka saistībā ar aizliegumu ievest produkciju Muitas ūnijas valstīs zivrūpniecības Latvijas zivrūniecības nozarē patlaban ir milzīgas neizmantotās un nenoslogotās ražošanas jaudas. Tāpat notiek cenu dempings, jo, cīnoties par noieta tirgu, ražotāji produkcijas cenas piedāvā zem pašizmaksas. «Apšaubu, ka kāds strādā ar peļņu. Jautājums, cik no šiem ražotājiem pēc kāda laika varēs turpināt darbu. Zaudējumi, lielāki vai mazāki, ir praktiski visiem,» pauž uzņēmuma valdes priekšsēdētājs.
Babris atzīmē, ka Latvijas un Igaunijas zivrūpnieki patlaban nevaram eksportēt produkciju ne uz Krieviju, ne Baltkrieviju, ne Kazahstānu, ne Kirgizstānu. Turpretī joprojām pieejamajā eksporta tirgū – Ukrainā – situācija nav uzlabojusies, un šīs valsts iedzīvotāju pirktspēja joprojām ir zema. «Cilvēki [Ukrainā] bēg, darba nav, politiskais bardaks turpinās. Diemžēl tuvākajā nākotnē progresu tur neredzu,» viņš atzina.
Vairāk uzziniet: Brīvais vilnis: Gandrīz visiem zivrūpniekiem patlaban ir zaudējumi
TAISNĪBA: – Ašeradens: Nevar pieļaut Ušakova vai Lemberga nonākšanu premjera amatā
![Autors: Edijs Pālens/LETA](https://bnn.lv/wp-content/uploads/2017/08/LET_19537994-e1502870993969-1.jpg)
Nokļūstot partijas Vienotība priekšsēdētāja amatā, ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens centīsies mobilizēt demokrātiskos spēkus, lai novērstu politiķu Aivara Lemberga vai Nila Ušakova nonākšanu premjera amatā, tā sacīja Ašeradena intervijā LNT raidījumam 900 sekundes.
Ašeradens izteicās, ka Vienotībā patlaban valda «hamletiskas kaislības» un situācija ir diezgan smaga. «Redzot, kā situācija attīstās, pieņēmu lēmumu kandidēt [uz partijas priekšsēdētāja amatu],» teica politiķis, atzīstot, ka šīs kaislības viņu biedē, tomēr partijai esot atbildība pret vēlētājiem.
«Visupirms atbildība ir par to, lai valdība strādātu stabili,» sacīja Ašeradens. Tāpat esot laiks uzdot jautājumu, kāda būs Latvijas nākotne. Viņš sacīja, ka ejam priekšvēlēšanu fāzē un ir redzams, ka sāk dominēt divi lieli politiskie virzieni, kas «liek mums savākties un domāt, kāda būs Latvijas nākotne.»
Vairāk uzziniet: Ašeradens: Nevar pieļaut Ušakova vai Lemberga nonākšanu premjera amatā
IZAUGSME: – Uzsākts darbs pie projekta, kas uzlabos pensionāru dzīves kvalitāti
Parakstot sadarbības līgumu starp Rīgas Stradiņa universitāti (RSU), Latvijas Pensionāru federāciju, Igaunijas Pensionāru biedrību un Lietuvas Pensionāru savienību Bočiai, sācies darbs pie NordPlus Adult finansētā projekta «Vecums nav šķērslis».
Vienlaikus tiek ziņots, ka projekta mērķis ir celt pensionāru dzīves kvalitāti Baltijā, un tas norisināsies 2,5 gadu garumā.
Tāpat projekta ietvaros plānots izstrādāt apmācību programmas, mācību materiālus un sagatavot pasniedzējus, kas tālāk apmācītu pirmspensijas un agrīnā pensijas vecuma cilvēkus par dažādām tēmām, kuras iespējams apskatīt raksta pilnajā versijā.
Vairāk uzziniet: Uzsākts darbs pie projekta, kas uzlabos pensionāru dzīves kvalitāti
NĀKOTNE: – CSDD: Jāaizliedz ar sludinājumu starpniecību tirgot Latvijā nereģistrētus transportlīdzekļus
Lai efektīvāk cīnītos ar nodokļu apiešanas shēmu jeb tā dēvētajiem «pievienotās vērtības nodokļa (PVN) karuseļiem» auto tirdzniecībā, ir nepieciešams panākt, lai ar dažādu sludinājumu starpniecību nevarētu tirgot Latvijā nereģistrētus transportlīdzekļus, paziņo Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Jānis Aizpors.
Viņš skaidro, ka galvenā problēma, kas saistīta ar nodokļu nenomaksāšanu, nav saistīta ar auto reģistrēšanu, bet ar shēmu veidošanu pirms auto tiek reģistrēts Latvijā, kā arī ar to, ka tiek pārkāpti auto tirdzniecības noteikumi. Tāpēc būtu nepieciešams panākt, lai ar sludinājumu starpniecību nevarētu tirgot Latvijā nereģistrētus transportlīdzekļus.
«Neviens tirdzniecības portālos neiedomājas tirgot narkotikas. Līdzīgi vajadzētu rīkoties arī attiecībā uz nereģistrētu transportlīdzekļu tirdzniecību. Iespējams, ka nepieciešamas jauns regulējums tirdzniecībai interneta portālos. Šobrīd iegādāties transportlīdzekļus caur sludinājumu portāliem drīkst, taču aicinām iedzīvotājus būt vērīgiem un iegādāties tikai Latvijā reģistrētus auto,» atzīmē Aizpors.
Viņš atgādina, ka CSDD sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) un Finanšu ministriju (FM) 2016.gadā izstrādāja normatīvo aktu grozījumus transportlīdzekļu reģistrācijas jomā, kas stājās spēkā šā gada janvārī.
Vairāk uzziniet: CSDD: Jāaizliedz ar sludinājumu starpniecību tirgot Latvijā nereģistrētus transportlīdzekļus
Ref: 225.000.103.1597