Eiropas patērētāji arvien biežāk tiek pakļauti uzmācīgām un maldinošām reklāmām tiešsaistē. Ir svarīgi kritiski izvērtēt reklāmas, lai izvairītos no maksāšanas par nevēlamām precēm vai abonementiem. Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāvji dod padomus, kā izvairīties no tiešsaistes «slazdiem».
Vairāk skaidro centra pārstāvji: «Uzmācīgas mārketinga metodes, kas piedāvā bezmaksas izmēģinājuma preces vai lētus piedāvājumus, arvien vairāk un vairāk parādās sociālajos tīklos un pop-up reklāmās. Šīs vilinošās reklāmas liek Eiropas patērētājiem veikt nepārdomātus vai pat nevēlamus un impulsīvus pirkumus.»
Tāpat minēts – tomēr, ja patērētājs tiek piesaistīts piedāvājumam, nesaprotot, kam tieši viņš piekrīt un ko apstiprina, šāds darījums var tikt uzskatīts par maldinošu un nesaistošu. Tāpēc ir svarīgi, lai patērētāji aktīvi aizstāvētu savas tiesības un noraidītu uzspiestos darījumus.
Spēja identificēt tiešsaistes slazdus kā arī izprast savas patērētāju tiesības, šķiet, ir atslēga tam, lai izvairītos no nevēlamiem darījumiem tiešsaistē. Patērētājiem ir jāzina, kad atteikties maksāt par nevēlamām precēm un abonēšanu. Tomēr vairākās ES valstīs veiktās aptaujas* rezultātos redzams, ka Eiropas patērētājiem ir ierobežotas zināšanas par patērētāju tiesībām, kad tie saņem nevēlamu preci vai nonāk abonēšanas lamatās.
Patērētājiem trūkst zināšanu par atteikuma tiesībām un iespēju pieprasīt savai bankai pārskaitīt darījumā samaksātos līdzekļus atpakaļ, secina centra pārstāvji.
ECC-Net aicina noskatīties filmiņu, kuras vienkāršā un humoristiskā pieeja atklāj dažas šo slazdu iezīmes. Filmas mērķis ir dot iespēju patērētājiem labāk identificēt šos tiešsaistes slazdus.
https://www.facebook.com/ecclatvia/videos/1962896217264752/
«Ar šo īsfilmu un mūsu pieciem padomiem par to, kā rīkoties tiešsaistes slazdu gadījumā, mēs ceram uz aktīvu patērētāju rīcību, ja tiem šķiet, ka tiek ļaunprātīgi vilināti veikt pirkumus kā arī ceram, ka patērētāji jau sākotnēji spēs izvairīties no apšaubāmiem piedāvājumiem,» skaidro ECC-Latvia direktore Aija Gulbe.
Pieci padomi, kā izvairīties no tiešsaistes slazdiem:
-Pirms ievadāt savu vārdu un adresi, pārbaudiet, kādas būs jūsu saistības – pirkums vai abonēšana.
-Būtu jābūt skaidrām norādēm, vai izmēģinājuma preces pasūtīšana ietver abonēšanu.
-Jums nav jāmaksā vai jāatgriež prece, ko neesat pasūtījis.
-Pārdevējam ir jāpierāda, ka esiet devis piekrišanu pirkumam.
-Ja pārdevējs paņem naudu no jūsu maksājuma kartes bez jūsu piekrišanas, jūs varat sūdzēties savā bankā un prasīt naudas atmaksu.
*Tika veikta kvantitatīva aptauja, ko veica Sifo Kantar sešās valstīs – Zviedrijā, Norvēģijā, Somijā, Nīderlandē, Beļģijā un Austrijā, kuras ECC-Net tīklā ir ziņojušas par vislielāko problēmu skaitu saistībā ar abonēšanas lamatām. Aptaujas pētījuma rezultāti.
Ref: 225.000.103.2610