Nākotnē Ceļu satiksmes noteikumus (CSN) varētu apgūt tiešsaistē – nedodoties uz autoskolu. Lai arī pašlaik iecere vēl nav apstiprināta nekādos noteikumos, ideja ir un pie tās tiek strādāts, BNN pauž Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas departamenta vadītāja vietnieks Lauris Kumpiņš.
Iecere radusies, sekojot līdzi tam, kā apmācības notiek pārējā Eiropā, un tā pamatā ir piedāvāt alternatīvu esošajam mācību veidam. Proti, cilvēks, kurš nolēmis iegūt tiesības, varēs izvēlēties – doties uz autoskolu un klausīties lekcijas klātienē noteiktā laikā vai arī apgūt CSN e-vidē.
«Tās gan nebūs visas apmācības, tikai Ceļu satiksmes noteikumi, ko var izlasīt [noteikumu grāmatā],» skaidro Kumpiņš.
Viņš atzīmē, ka divu dienu nodarbības jebkurā gadījumā būs jāapmeklē klātienē, kur tiktu izrunāts par ceļu satiksmes drošību, uzvedību uz ceļa, sociālo vidi. Klātienē tiktu apspriesti arī temati par alkohola un noguruma ietekmi uz satiksmes drošību. «Klātiene [konkrētajā apmācību sadaļā] ir nepieciešama tieši par šīm tēmām, jo tās izraisa vislielāko risku ceļu satiksmei.» Viņš uzsver, ka šajā braukšanas teorijas apguves posmā ir nepieciešama profesionāla pasniedzēja klātbūtne.
CSDD Kvalifikācijas departamenta vadītāja vietnieks arī pauž, ka divas dienas klātienes apmācības nepieciešamas arī tādēļ, lai ar topošajiem autovadītājiem izrunātu visus neskaidros jautājumus, kas apmācāmajiem radušies, klausoties lekcijas e-vidē.
«Divas dienas apmācāmajiem jebkurā gadījumā būs jāierodas autoskolā.»
Tāpat arī pirmās palīdzības kurss norisinātos klātienē kā līdz šim.
Pašlaik CSN teorētiskās apmācības norit klātienē un tām jābūt simtprocentīgi apmeklētām.
Kumpiņš atzīmē, ka pamats idejai ir citu Eiropas valstu prakse. «Šāda sistēma ir daudzās Eiropas Savienības valstīs. E-apmācība ir brīvprātīga, bet satiksmes drošības eksperti ir sapratuši, ka nevar atteikties no klātienes nodarbībām – tās nepieciešamas, lai pilnībā izprastu satiksmes drošību un izrunātu neskaidros jautājumus.» Viņš skaidro, ka iespēja varētu interesēt tos cilvēkus, kuriem ir grūti nokļūt līdz tuvākajai autoskolai vai arī mainīgs darbalaiks, jo e-vides apmācības varētu organizēt sev vēlamā laikā.
Jautāts par iespējamām cenu atšķirībām klātienes un e-vides apmācībās, Kumpiņš norāda, ka tas paliks autoskolu ziņā, jo CSDD tikai izstrādā normatīvos aktus un paver iespēju autoskolām piedāvāt šādu CSN apmācību veidu.
«Cenu noteikšana ir autoskolas izvēle. CSDD īsti nevar iejaukties tajā, kādu summu autoskolas prasīs. Protams, starp skolām būs arī konkurence, bet provizoriski šķiet, ka e-vides apmācību cenām nevajadzētu atšķirties no klātienes cenām.»
Vaicāts, vai būs kādi kontroles rīki, lai pārliecinātos, ka apmācāmais tiešām ir noklausījies kursus, Kumpiņš norāda: «Piespiest klausīties vai mācīties mēs nevienu nevaram.» Viens veids, kā sekot līdzi tam, vai apmācāmais apgūst CSN, varētu būt ieskaites pēc katra kursa. «Ieskaites ir viens veids, kā tas tiks apzināts. Tā ir paškontrole. Otrs ir skolas beigu eksāmens, kas jānokārto. Tajā arī tiks pārbaudītas studentu zināšanas, kā līdz šim. Un trešais, protams, ir CSDD eksāmens, kur tiks izkontrolēts, vai tiešām viņiem ir zināšanas.»
Runājot par provizorisko e-apmācību ieviešanas termiņu, Kumpiņš vērtē, ka, visticamāk, nākamā gada laikā tas vēl nenotiks. «Reāli tas varētu būt pēc 2021.gada, kad tiks veiktas izmaiņas likumdošanā un autoskolas būs gatavas piedāvāt šādu iespēju.»