AS Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) un tās meitasuzņēmumi SIA LokRem, SIA DL Metal un SIA Logkom pirmdien, 28.martā, Nodarbinātības valsts aģentūrai nosūtījuši iesniegumu par 240 darbinieku kolektīvo atlaišanu, vēsta DLRR pārstāvji.
Viņi norāda, ka karš un Krievijas agresija Ukrainā ir smagi ietekmējusi DLRR darbību. Par izpildītajiem pasūtījumiem Ukrainas tirgū uzņēmuma Metinvest Group parādsaistības pret DLRR patlaban sasniedz 8 229 550 eiro. Ukrainas uzņēmums, lai arī apliecinājis gatavību norēķināties, to nevar izdarīt, jo Ukrainā ir pieņemts lēmums pārtraukt jebkādus maksājumus ārpus valsts robežām.
DLRR pārstāvji norāda, ka uzņēmums vairākkārt vērsies pie Latvijas premjerministra, ekonomikas, finanšu, labklājības, ārlietu, aizsardzības un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriem, kā arī Attīstības finanšu institūcijas «Altum», skaidrojot situāciju un aicinot sniegt nepieciešamo atbalstu šajā ārkārtas situācijā – īslaicīgu atbalstu naudas plūsmas nodrošināšanai.
DLRR vēstulēs amatpersonām esot piedāvājusi ekonomiski pamatotu plānu, kā apgūt jaunus, konkrētus tirgus, bet tam nepieciešams laiks un šobrīd – valsts atbalsts.
Lai spētu norēķināties par saistībām februārī un martā, DLRR finansējumu aizņēmusies no aizdevējiem privātajā sektorā, taču DLRR pārstāvji uzsver, ka šādi turpināt vairs nav iespējams.
Kā norāda DLRR vadība, uzņēmumam nepieciešams aizdevums apgrozāmajiem līdzekļiem un uzņēmums to ir gatavs atdot, tikko ukraiņu partneriem būs iespēja norēķināties ar DLRR.
Lasiet arī: Vairāk nekā piektdaļai Latvijas mājsaimniecību gada laikā samazinājušies ienākumi
Tikmēr savās atbildēs valsts institūcijas ieteikušas DLRR pārorientēties uz citiem tirgiem. Ekonomikas ministrija atbildes vēstulē DLRR 24.martā atsūtījusi sarakstu ar interneta saitēm uz izstādēm, kas paredzētas maziem un vidējiem uzņēmumiem un kurās DLRR varētu piedalīties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras stendos.
Vēstulē ministrija arī apgalvojusi, ka Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācija sniedz atbalstu nozares uzņēmumiem.
Tāpat ministrija informējusi, ka rīkojas proaktīvi un Nodarbinātības valsts aģentūras Daugavpils filiāle jau sazinājusies ar DLRR personāla speciālistiem par iespējamo darbinieku skaita samazināšanu. DLRR darbiniekiem būšot iespējas pārkvalificēties, norādījusi ministrija.
Tomēr DLRR ieskatā ir skaidri jānodala investīcijas un darbība Krievijā un Baltkrievijā, kas kopš 2014.gada ir skaidri definēti kā paaugstināta riska tirgi, no darbības un zaudējumiem Ukrainas tirgū, kas vienmēr ir definēts kā Eiropas Savienības valstīm draudzīgs tirgus.
DLRR vadība norāda, ka nevēlas ne atlaist darbiniekus, ne likt tiem pārkvalificēties darba atrašanai. Tāpat uzņēmuma pārstāvji uzver, ka DLRR ir nozīmīgs dzelzceļa infrastruktūras uzņēmums, jo īpaši – Daugavpils reģionā, kur līdz šim nodarbināti vairāk nekā 600 darbinieki. Tomēr patlaban DLRR ir spiesta atlaist daļu darbinieku cerībā saglabāt darbavietas pārējiem.
DLRR 2020.gadā strādāja ar 46,76 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 0,6% mazāk nekā 2019.gadā, bet uzņēmuma peļņa auga 6,3 reizes un sasniedza 2,066 miljonus eiro. Savukārt DLRR koncerns 2020.gadā strādāja ar 39,7 miljonu eiro apgrozījumu un guva 2,4 miljonu eiro peļņu. Dati par pagājušo gadu vēl nav publiskoti.
Kompānija reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 24 445 037 eiro. Kompānijas patiesais labuma guvējs ir Igaunijas uzņēmējs Oļegs Osinovskis.