Vairāki Saeimas deputāti vērsušies pie Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) ar aicinājumu izvērtēt Rīgas pašvaldības SIA Rīgas satiksme reklāmas atbilstību likuma normām, kā arī to, vai šādas reklāmas izplatīšana Latvijas Radio ēterā atbilst sabiedrisko mediju uzdevumiem un misijai.
Vēstulē NEPLP deputāti norāda, ka par 13 tūkstošiem eiro izvērstajā Rīgas pašvaldības SIA Rīgas satiksme reklāmā, kurā mēģināts attaisnot Rīgas domes lēmumu krasi paaugstināt braukšanas maksas tarifus Rīgas sabiedriskajā transportā, paustā informācija ir klaji nepatiesa un sabiedrību maldinoša.
«Ar nožēlu jāsecina, ka kārtējo reizi situācijas ķīlnieki ir rīdzinieki un Rīgas sabiedriskā transporta pasažieri, kuriem jāmaksā ne vien par acīmredzami nesaimniecisku pašvaldības kapitālsabiedrības darbību un Baltijas valstīs dārgāko sabiedrisko transportu, bet arī klaji nepatiesām un sabiedrību šķeļošām reklāmas kampaņām,» norāda Vienotības Saeimas deputāts, Pašvaldību sistēmas pilnveidošanas apakškomisijas priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis.
«Vēršam jūsu uzmanību, ka pašvaldības SIA Rīgas satiksme reklāmā paustie apgalvojumi, ka «Latvijas valdība nevēlas iesaistīties galvaspilsētas sabiedriskā transporta finansēšanā» un «Rīgas dome saglabās visas esošās atlaides – pensionāri, skolēni un invalīdi arī turpmāk varēs braukt par velti» ir klaji nepatiesi un sabiedrību maldinoši,» NEPLP norāda deputāti.
Pašvaldības SIA Rīgas satiksme no valsts budžeta ir saņēmusi un turpina saņemt valsts dotāciju atsevišķu pasažieru grupu, tostarp, invalīdu, pārvadājumiem Rīgā. Saskaņā ar Satiksmes ministrijas sniegtajiem aprēķiniem par 2014.gadu Rīgas satiksme dotācijā no valsts saņēmusi 4,7 miljonus eiro, 2013.gadā tie bijuši 4,9, bet 2012.gadā – 6,2 miljoni eiro, norāda vairāku partiju deputāti.
Deputāti atgādina, ka saskaņā ar Reklāmas likumu reklāmai jābūt likumīgai, patiesai un objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Likumā tāpat noteikts, ka sabiedrību maldinoša reklāma ir aizliegta. Savukārt saskaņā ar Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu audio un audiovizuālā komerciālā paziņojumā drīkst izmantot tikai patiesas atsauksmes vai apstiprinājumus, vēstulē NEPLP norāda deputāti, aicinot padomi tās kompetences ietvaros izvērtēt Rīgas pašvaldības SIA Rīgas satiksme nepatieso un maldinošo informāciju saturošās reklāmas atbilstību Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma un Reklāmas likuma normām, kā arī šādas reklāmas izplatīšanas Latvijas Radio ēterā atbilstību sabiedrisko mediju uzdevumiem un misijai.
Vēstuli NEPLP parakstījuši Vienotības deputāti Vilnis Ķirsis, Juris Šulcs, Aldis Adamovičs, Lolita Čigāne un Atis Lejiņš, kā arī Zaļo un zemnieku savienības deputāts Ainārs Mežulis un Nacionālās apvienības Visu Latvijai!–Tēvzemei un Brīvībai/LNNK frakcijas deputāts Andris Vilks.
Kā ziņots, ņemot vērā, ka valdība tā arī nav piekritusi sadarboties ar Rīgas domi pilsētas sabiedriskā transporta finansēšanā, kā arī to, ka ir traucēts piemērot atšķirīgus apmaksas noteikumus rīdziniekiem un nerīdziniekiem, no šī gada 1.februāra stāsies spēkā jaunas biļešu cenas Rīgas sabiedriskajā transportā.
Rīgas domes Satiksmes departamenta autotransporta komercpārvadājumu licencēšanas komisija 20.janvārī akceptēja pilnsabiedrības Rīgas Mikroautobusu satiksme ieceri no šī gada 1.februāra biļetes cenu paaugstināta servisa pārvadājumos pielīdzināt sabiedriskā transporta viena brauciena maksai, kas būs 1,15 eiro.
Valsts kontrolierei Elitai Krūmiņai nav ticības par pašvaldības uzņēmuma Rīgas satiksme (RS) jauno tarifu pamatotību.
LNT raidījumā 900 sekundes Krūmiņa argumentēja, ka šāds viedoklis viņai radies tāpēc, ka jau pērn, veicot operatīvo revīziju RS, Valsts kontrole (VK) nevarējusi izvērtēt Rīgas sabiedriskā transporta tarifu veidošanās mehānismu, jo tika secināts, ka nav skaidras visas izmaksu pozīcijas, ka arī RS un arī valstī kopumā Satiksmes ministrija (SM) nav izstrādājusi pasažieru skaita prognozēšanas metodiku.
Viņasprāt, SM būtu aktīvāk jāiesaistās metodikas izveidē un jānodefinē, pēc kādiem principiem valstī pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem būtu jāprognozē pasažieru skaits.
Krūmiņa atgādināja, ka VK operatīvajā revīzijā atklāja daudzas nepilnības autotransporta iepirkumu jomā, pakalpojumu līgumu slēgšanā ar valdes locekļiem un citos. RS uz VK ieteikumiem situāciju uzlabot ir vien atrakstījusies, ka attiecīgi dokumenti pieņemti, bet Rīgas domes atbildīgais pārstāvis RS Valsts kontroli vien informējis, ka ar VK secinājumiem un RS veiktajiem uzlabojumiem ir iepazinies.
Krūmiņa uzskata, ka RS bija jāveic atbildīgo personu izvērtējums par konkrētām nepilnībām, kas nav noticis. Šādu izvērtējumu veikt RS patlaban esot pieprasījis Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards.
VK pieprasīs visus nepieciešamos materiālus no RS, lai izvērtētu jaunā Rīgas sabiedriskā transporta tarifa pamatotību.
Ref: 102.000.102.9126