Kāda novada domes būvinspektors vienlaicīgi savienojis 17 valsts amatpersonas amatus, 15 no tiem bijuši valdes vadītāja vai būvinspektora amati dažādās pašvaldībās, kā arī pildījis SIA valdes locekļa amatu, un guvusi ienākumus no neatļautas amatu savienošanas, vēsta KNAB.
Vērtējot valsts amatpersonu darbības atbilstību interešu konflikta novēršanas normām, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) konsatējis, ka 60% no konstatētajiem pārkāpumiem pērn izdarījušas pašvaldību iestāžu un kapitālsabiedrību valsts amatpersonas, 27% – valsts iestāžu un valsts kapitālsabiedrību amatpersonas, 8% – Valsts policijas amatpersonas, 5% – Nacionālo bruņoto spēku (NBS) amatpersonas.
Valsts amatpersonas lielākoties nav ievērojušas tām ar likumu noteiktos amatu savienošanas ierobežojumus.
76 gadījumos KNAB konstatējis pārkāpumus pašvaldību valsts amatpersonu darbībā. Visbiežāk pašvaldību amatpersonas – pilsētu un novadu domju vadītāji, deputāti un darbinieki– pārkāpuši likuma normas, kas liedz gūt ienākumus no neatļautas amatu savienošanas vai ieņemt vairākus amatus bez rakstveida atļaujas saņemšanas.
Līdzās būvinspektoram, kurš vienlaicīgi savienojis 17 valsts amatpersonas amatus, kā arī pildījis SIA valdes locekļa amatu, un guvusi ienākumus no neatļautas amatu savienošanas vēl pieci kāda novada pagastu pārvalžu vadītāji tikuši sodīti par likumā Par pašvaldībām noteiktā aizlieguma pagasta pārvalžu vadītājiem būt par attiecīgās novada pašvaldības domes deputātu neievērošanu.
Pašvaldību amatpersonas pērn bieži veikušas ar valsts amatpersonas amata pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kurās viņi paši, viņu radinieki vai darījuma partneri bija personiski un mantiski ieinteresēti, proti, izdevuši rīkojumus, slēguši līgumus un parakstījuši darbu pieņemšanas un nodošanas aktus.
Tā, piemēram, pilsētas domes priekšsēdētāja, noslēdzot ziedojumu līgumus par ziedojumu pieņemšanu no tāda ziedotāja, kurš likuma izpratnē nav uzskatāms par neiesaistīto trešo personu, jo pirms ziedojuma līguma noslēgšanas saņēmis attiecīgās pašvaldības pasūtījumus par iepirkumu tās vajadzībām, kā arī piedaloties lēmuma pieņemšanā attiecībā uz ziedotāju pēc ziedojuma pieņemšanas no minētās personas, ir pārkāpusi likumā noteiktos ziedojumu pieņemšanas ierobežojumus, kā arī kā pašvaldības institūcijas vadītāja nenodrošinājis likumā noteikto ziedojumu pieņemšanas ierobežojumu ievērošanu no pilsētas domes puses.
Vēl kādas pašvaldības domes deputāts nelikumīgi pašvaldības uzņēmuma teritorijā ilgstoši novietojis savas personīgās automašīnas. Savukārt vairāki kādas novada domes deputāti, domes sēdē piedaloties balsošanā, noteikuši sev samazinātu maksu baseina apmeklējumiem, bet citas domes deputāti balsojuši par ēdināšanas samaksas samazināšanu saviem bērniem.
Tāpat arī pašvaldību deputāti bieži vien nav ievērojuši aizliegumu būt par tādas komercsabiedrības dalībniekiem, kas bez atklāta konkursa saņem novada domes finanšu līdzekļus, pārkāpjot pašvaldības deputātiem noteiktos komercdarbības ierobežojumus. Tā, piemēram, kāda novada domes deputāti guvuši ienākumus no malkas piegādes, traktora labošanas un celtniecības preču piegādes pašvaldības vajadzībām. Bet kāda bērnu nama direktors vairākkārtēji slēdzis līgumus ar sev daļēji piederošu kapitālsabiedrību, kurā tajā skaitā ieņēma amatu.
NBS un valsts iestāžu un kapitālsabiedrību amatpersonas pērn visbiežāk izdarījuši administratīvos pārkāpumus, bez rakstveida atļaujas savienojot savu valsts amatpersonas amatu ar citu amatu vai darbu, tādejādi neievērojot valsts amatpersonām noteiktos amatu savienošanas ierobežojumus un aizliegumus. Tā piemēram, kāda NBS amatpersona, pildot zvērināta advokāta palīga pienākumus, guvusi ienākumus no aizliegtas saimnieciskās darbības veikšanas, bet divu ministriju valsts sekretāres guvušas ienākumus par tādu amatu savienošanu, kas aizliegta ar likumu.
Viens no lielākajiem – 200 latu administratīvais naudas sods tika piemērots 9.Saeimas deputātam, kurš pēc iepriekšējās viņa pārkāpuma konstatēšanas viņa darbībā un administratīvā soda piemērošanas turpināja uzdot savai palīdzei – meitai darba uzdevumus un kontrolēja minēto uzdevumu izpildi, veicot ar amata pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kurās viņš un viņa radiniece bija personiski un mantiski ieinteresēti, tādējādi atrodoties interešu konflikta situācijā.
Valsts policijas amatpersonas lielākoties bez rakstveida atļaujas savienojušas savus valsts amatpersonu amatus ar sargu amatiem dažādās apsardzes firmās, tādejādi gūstot ienākumus no neatļautas amatu savienošanas. Savukārt Valsts policijas augstākā līmeņa amatpersona tika saukta pie administratīvās atbildības par tāda amata savienošanu, kas tai aizliegts ar likumu.
“Viens no lielākajiem – 200 latu administratīvais naudas sods”
ROFL