DP: Atkarība no Krievijas kravām var radīt riskus Latvijai

Neraugoties uz saspīlējumu Rietumu un Krievijas attiecībās, Krievijas uzņēmumi turpina investēt Latvijas tranzīta nozarē, kas apliecina viņu vēlmi arī nākotnē izmantot Latvijas koridoru kravu tranzītam. Savukārt atkarība no Krievijas kravām var radīt riskus valstij, teikts publiskajā pārskatā par Drošības policijas (DP) darbību pagājušajā gadā.

Pagājušajā gadā neizdevās sasniegt būtisku progresu citu reģionu kravu piesaistē un pārkrauto kravu veidu dažādošanā, kas ļautu mazināt Latvijas tranzīta nozares atkarību no Krievijas izcelsmes kravām. Tas kontekstā ar kopumā labajiem darbības radītājiem var mazināt Latvijas tranzīta nozares vēlmi turpināt intensīvi meklēt jaunus sadarbības partnerus citos reģionos. Līdz ar to pastāv risks, ka Latvijas tautsaimniecībai nozīmīga sektora atkarība no vienas valsts piegādātājiem var saglabāties ilgtermiņā. Tas savukārt palielina risku, ka šis apstāklis var tikt izmantots kā instruments Latvijas iekšpolitisko un ārpolitisko lēmumu pieņemšanas procesa ietekmēšanai.

Valsts ekonomiskās suverenitātes aizsardzība ir viens no DP darbības virzieniem, kam tiek pievērsta pastiprināta dienesta uzmanība. Pērn ekonomiskos procesus gan globālā, gan nacionālā mērogā nelabvēlīgi ietekmēja Ukrainas konflikta eskalācija. Tās rezultātā saasinājās Rietumvalstu un Krievijas attiecības, kas noveda pie abpusēju sankciju ieviešanas. Saspringtā ģeopolitiskā situācija un Eiropas Savienības (ES)-Krievijas tirdzniecības aktivitāšu sarukums ietekmēja arī ekonomiskos procesus Latvijā. No vienas puses, vairāku nozaru Latvijas uzņēmumiem tika liegta iespēja realizēt savu produkciju un pakalpojumus Krievijas tirgū. No otras puses, Krievijas neprognozējamā rīcība aktualizēja nepieciešamību stiprināt Latvijas un ES kopējo enerģētisko drošību, mazināt Latvijas tautsaimniecībai nozīmīgu nozaru atkarību no viena sadarbības partnera, kā arī pārvērtēt atsevišķu investīciju projektu un programmu ietekmi uz valsts ekonomisko un nacionālo drošību.

Krievijas agresija Ukrainā vēl vairāk aktualizēja enerģētiskās drošības jautājumus gan nacionālajā, gan ES līmenī. Tā rezultātā tika pievērsta lielāka uzmanība pasākumiem, kas vērsti uz ES dalībvalstu enerģētiskās atkarības mazināšanu no viena piegādātāja. Vienlaikus tika izstrādāta arī deklarācija par Baltijas valstu enerģijas piegāžu drošību, kas tika parakstīta 2015.gada janvārī.

Paralēli šiem pasākumiem, kas vērsti uz enerģētiskās drošības nostiprināšanu ilgtermiņā, Latvijas enerģētikas nozarē turpinājās procesi, kas saistīti ar nepieciešamo politikas plānošanas dokumentu izstrādi, lai nacionālā līmenī liberalizētu dabasgāzes tirgus. Pārskata laikā tika pieņemts lēmums līdz 2017.gadam atlikt dabasgāzes tirgus liberalizācijas priekšnosacījumu ieviešanu, ko aktīvi lobēja ne tikai monopola stāvokļa saglabāšanā ieinteresēto uzņēmumu pārstāvji Latvijā, bet arī atsevišķi Saeimas deputāti, plašsaziņas līdzekļu pārstāvji un nozares eksperti.

Pagājušajā gadā aktualizējās atsevišķas iniciatīvas par sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināļu būvniecības iespējām Latvijā. Neraugoties uz to, ka LNG ir viens no iespējamiem dabasgāzes piegāžu diversifikācijas risinājumiem un tas varētu kalpot par alternatīvu gadījumā, ja tiktu pārtraukta gāzes piegāde no esošā piegādātāja, līdz šim vietēja mēroga LNG termināla būvniecības jautājumā nav izdevies sasniegt būtisku progresu.

Vienlaikus pārskata laikā turpinājās Baltijas valstu elektroenerģijas tirgus stiprināšana. Latvijas tautsaimniecībai un ekonomiskajai drošībai nozīmīgi elektroenerģijas infrastruktūras projekti Latvijā un ārvalstīs attīstījās atbilstoši plānotajam grafikam, kas perspektīvā, palielinoties elektroenerģijas caurlaides jaudai, nodrošinās efektīvāku energoapgādes sistēmas funkcionēšanu Baltijas valstīs un starpsavienojumu izbūvi ar ES valstīm.

Rietumvalstu un Krievijas attiecību saasināšanās pārskata laikā radīja bažas arī par Latvijas tautsaimniecībai nozīmīgās tranzīta nozares turpmāko attīstību. Tomēr pesimistiskās prognozes par šī konflikta tūlītēju ietekmi uz tranzīta nozari līdz šim nav piepildījušās. Tieši pretēji, Rīgas un Liepājas ostas 2014.gadā pārkrāva vairāk kravu nekā iepriekšējā gadā.

Tajā pat laikā pastāv risks, ka šī tendence var nebūt ilgtermiņa, jo saspīlējums attiecībās ar Rietumiem var veicināt Krievijas plānus pārorientēt kravas uz savām ostām. Šāda retorika no Krievijas puses izskan jau vairākus gadus, taču pēdējā laikā tā ir pastiprinājusies. Šīs ieceres īstenošanai gan ir nepieciešamas nozīmīgas investīcijas infrastruktūras attīstībā, un tas var nonākt pretrunā ar Krievijas uzņēmumu saimnieciskajām interesēm, kā arī pēdējo gadu laikā vērojamajiem Krievijas centieniem stiprināt savu ekonomisko ietekmi kaimiņvalstīs. Pagājušajā gadā Krievijas uzņēmumi turpināja nostiprināt savu klātbūtni Latvijas tranzīta nozarē, kas norāda uz šīs valsts komersantu vēlmi izmantot Latvijas tranzīta koridoru arī nākotnē.

Ref: 102.000.102.10048

Saistītie raksti

5 KOMENTĀRI

  1. Drošības Policijas kompetence nav ekonomisko darījumu risku pārskatu sacerēšana un publicēšana. Esošo ” pārskatu” var klasificēt kā tiešu iespaidošanas mēģinājumu ietekmēt uzņēmējdarbību izvēles, kas brīvā tirgus sistēmas valstī būtu jābūt neatkarīgai no valsts politiskā kursa konjunktūrām. Izplatot šādus pārskatus, sabiedrībā tiek radīts apzināts priekšstats, ka uzņēmēji , kuri sadarbojas ar kādu valsti, veicot darījumus šo valstu uzņēmēju -partneru starpā ir klasificējami kā potenciāli valsts derošības risku radītāji- tātad, apdraudētāji. Tas var radīt tiešās un netiešās diskriminācijas formas pret šiem uzņēmējiem, iespaidojot šo uzņēmēju apgrozījumu dinamiku gan iekšzemē, gan ar citvalstu uzņēmējiem. Vēl tas netiešā veidā uzrāda kā ierobežojamus vai citādi izslēdzamus no darījumiem ar valsti un pašvaldībām, kā arī “solīdiem” uzņēmējiem šos it kā politnekorektos uzņēmējus. Šāda satura pārskats ir uzskatāms par tiesību un brīvibu ierobežojumu, jo katrs uzņēmējs ir tiesīgs pats izvērtēt un pieņemt vai nepieņemt tos riskus, kuri rodas ārzonu darījumos. Nav saprotams, kā DP aizsargā valsts ekonomisko suverenitāti, ja šāda suverenitāte globālajā finansu un brīvā tirgus sistēmā ir vairāk kā nosacīta.

  2. viss pasaulē mainīgs,pēc kāda laika viss būs savādāk ,nekā ir pašlaik,tādēļ muļķīgi ir cīnīties ar to,kas būs

  3. Nu tak slēdziet tās pārvadājumu firmas, šoferus – uz bezdarbniekiem, un visas problēmas atrisinātas! Ostas – slēgt, un miers mājās!
    Kas bez biksēm, tas bez bēdām!

  4. DP Vajadzētu stingri kontrolēt uzņēmumus kas sadarbojas ar krieviju jo tas dod reālas iespējas graut Latvijas ekonomiku un apdraudēt valsts drošību. Piemērs tagad šprotu exportētāji – šprotes nav kur likt jo pēkšņi krievam kapitālistu šprote smird un tiek atlaisti darbinieki kas ir potenciāls risks sociālajai spriedzei… Būtu nepieciešams kāds likums kas regulētu to ka cik ne cik tautsaimniecībā ietekmīgam uzņēmumam nevarētu būt teiksim lielāks par 30% eksports uz krievijas tirgu, jo tas lielā mērā novērstu krievu spēju gandēt mūsu ekonomiku un valsts pastāvēšanu!!!

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas