Ekonomiste: pieaug pieprasījums pēc plaša patēriņa precēm

Pēc samērā vāja snieguma mazumtirdzniecībā gada sākumā, maijā un jūnijā sekoja nozīmīgs kāpums, ko nu ir papildinājis vēl viens straujas izaugsmes mēnesis. Atšķirībā no gada sākuma, kad izaugsme tirdzniecībā saglabājās tikai ilglietojuma precēm, pēdējos mēnešos tā bija vērojama arī plaša patēriņa preču grupām, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Bičevska.

Pieprasījumu pēc automobiļiem, mēbelēm un sadzīves tehnikas galvenokārt noteica atliktais patēriņš – iepriekšējo uzkrājumu izmantošana, pieaugot drošības sajūtai par nākotni. Šis apstāklis spilgti iezīmē arī iedzīvotāju materiālās labklājības noslāņošanos. Savukārt pēdējā laikā vērojamais nodarbināto skaita pieaugums ir veicinājis to, ka paplašinās iedzīvotāju loks ar pastāvīgiem ienākumiem, kas nodrošina krietni stabilāku pamatu nozares un visas tautsaimniecības izaugsmei, teic ekonomiste.

Viņasprāt, pieprasījuma kāpums pēc plaša patēriņa precēm ir laba ziņa, tomēr pozitīvie signāli pagaidām vēl ir vāji – plaša patēriņa preču pieprasījuma atjaunošanās ir lēna, turklāt to var ietekmēt arī pārmaiņas ēnu ekonomikā, tūristu rosība un citi ar iedzīvotāju rocību tieši nesaistīti faktori.

Ēnu ekonomikas lielo ietekmi labi parāda auto degvielas tirdzniecības statistika, kurai, šķiet, nav nekāda sakara ar automobiļu iegādes bumu. Kamēr automobiļu pārdošana turpina strauji augt (jūlijā mēneša pārmaiņas +8,5%), degvielas tirdzniecība atkal krīt (par 3,1%). Protams, daļa no auto tirdzniecības saistāma ar reeksportu un tādējādi var neuzrādīties iekšzemes pārvadājumos, tomēr tendenču atšķirība ir ievērojama, tā Bičevska.

Nelielu artavu tirdzniecības kāpināšanā sniedz arī tūristi. 2011. gada 2. ceturksnī Latvijas viesnīcās un citās tūristu mītnēs tika apkalpoti 287 tūkst. ārvalstu viesu, kas ir par gandrīz trešdaļu (31,2%) vairāk nekā pērn šajā periodā. Īpaši strauji ir pieaudzis viesu skaits no Krievijas – par 80%. Protams, lielāka ietekme tūristu izdevumiem ir uz viesnīcu segmentu, transporta un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumiem, tomēr ceļotāji iegādājas arī degvielu, pārtiku, suvenīrus un citas preces, uzsver ekonomiste.

Arī Eiropas Komisijas publicētie augusta konfidences rādītāji uzrāda tirgotāju konfidences indikatora kritumu par 2,0 punktiem, savukārt iedzīvotāju noskaņojuma rādītājs uzlabojies par 3,3 punktiem. Baltijas valstu konfidences rādītāju pozitīvās pārmaiņas jau kādu laiku kontrastēja ar straujo noskaņojuma pasliktināšanos citās Eiropas valstīs. Tas liek uzdot jautājumu – cik ilgi spēsim spītēt globālajām tendencēm? Un vai šis lūzuma brīdis ir klāt? Augustā ekonomikas sentimenta indekss ir pasliktinājies arī Baltijas valstīs, turklāt krietni sliktāks ir rūpnieku noskaņojuma indekss, apliecinot, ka neesam imūni pret norisēm citviet Eiropā un pasaulē. Tas, visticamāk, liecina par ārējā pieprasījuma bremzēšanos, kas vēlāk var negatīvi ietekmēt arī iekšzemes procesus, tajā skaitā tirdzniecību. Tomēr, lai gan globālo norišu ietekmē ekonomikas attīstība turpmāk, visticamāk, kļūs lēnāka un tas neļauj prognozēt strauju un stabilu nozares izaugsmi vidējā termiņā, šī gada rezultāti tirdzniecībā, pateicoties uzrāvienam gada vidū, saglabāsies pozitīvi, norāda ekonomiste.

Biznesa ziņu portāls BNN.LV jau vēstīja, ka mazumtirdzniecības apgrozījums jūlijā (salīdzināmās cenās, izslēdzot sezonālo ietekmi) salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi palielinājies par 1,8%, salīdzinājumā ar iepriekšējā gada jūliju – par 6,4%.

Saistītie raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas