Eksperti: mazumtirdzniecības izaugsme joprojām nepārliecinoša

Ekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis

Lai arī mazumtirdzniecības apjomā novērojams pieaugums, patērētāju noskaņojums ir neviennozīmīgs, tā kā cenu kāpums neļauj iedzīvotājiem tērēt tik pat daudz, cik pērn, uzskata ekonomikas eksperti.

SEB bankas sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis:

Ierobežotas pirktspējas apstākļos pieaugošās pārtikas cenas un degvielas cenas neļauj iedzīvotājiem vairs iegādāties tik daudz pārtikas preču vai degvielas litru kā pērn. Mājsaimniecībām nākas taupīt uz pārtikas un degvielas rēķina, kā arī meklēt veidus, kā iegādāties šīs preces lētāk (piemēram, kaimiņvalstu tirgi, kontrabanda) vai arī kaut ko no pārtikas produktiem audzēt pašiem, kā rezultātā vērojams pieaugums sēklu, augu un ar dārzu saistīto preču tirdzniecībā.

Pagaidām gan pāragri runāt par stabilu un noturīgu patēriņa pieaugumu. Iespējams, ka šogad mazumtirdzniecības apgrozījuma statistikā varēs vērot svārstīgumu, kad izaugsme dažos mēnešos mīsies ar apjomu kritumu nākamajos. Gadā kopumā būs vērojams mazumtirdzniecības apjomu kāpums, jo, samazinoties bezdarbam, kopējie iedzīvotāju ienākumi pieaugs, tomēr negatīvā ietekme uz ienākumiem un patēriņu būs inflācijai un nodokļu paaugstinājumiem. Ilglietošanas preču tirdzniecībā (piemēram, elektropreču, datoru, apģērbu un apavu) veiksies labāk un gada izteiksmē pieaugums būs lielāks, savukārt pārtikas preču tirdzniecībā vēl kādu laiku varētu saglabāties mīnusi, ņemot vērā cenu kāpumu pārtikas precēm un patērētāju skaita samazināšanos emigrācijas dēļ.

Swedbank vecākā ekonomiste Lija Strašuna:

Gada izaugsmes palēninājumu noteica pagājušā gada martā piedzīvotais straujais kāpums. Tomēr, ja mazumtirdzniecības apgrozījuma izaugsme mēneša griezumā būs tuvu nullei, turpmākajos mēnešos gada pieauguma tempi turpinās mazināties. Ja izmantojam patērētāju un mazumtirgotāju noskaņojuma (jeb konfidences) rādītājus kā apsteidzošos indikatorus, tad šāda mazumtirdzniecības attīstība izskatās diezgan ticama.

Kamēr mazumtirgotāju noskaņojums saglabājas diezgan stabils jau vairākus mēnešus, patērētāju noskaņojums svārstās daudz vairāk, turklāt dažreiz redzamas pretrunīgas respondentu atbildes. Piemērām, aprīļa sākuma patērētāju optimisms ievērojami noplaka, pasliktinoties ekonomiskās situācijas un mājsaimniecību finanšu situācijas novērtējumam, tomēr tajā pat laikā lielo pirkumu plāni palielinājās.

Mazumtirdzniecības apjomus turpmākajos mēnešos varētu arī atbalstīt apkures sezonas beigas. Tomēr, sagaidāms, ka mazumtirdzniecības kāpums šogad kopumā saglabāsies nepārliecinošs, jo iedzīvotāji joprojām ir diezgan piesardzīgi savos tēriņos. To ietekmē nodokļu paaugstinājumi un tam sekojošais cenu kāpums (arī iedzīvotāju inflācijas gaidas strauji aug), kā arī lēna darba tirgus situācijas uzlabošanās.

 

 

Saistītie raksti

2 KOMENTĀRI

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Jaunākās Ziņas