Uzņēmumi arvien plašāk autoparku pārvaldībā izmanto telemātikas piedāvātās iespējas, tādējādi attālināti nodrošinot autovadītāju braukšanas stila, degvielas patēriņa un ātruma kontroli. Savukārt viens no lielākajiem izaicinājumiem vēl joprojām ir darba un atpūtas laika režīmu ievērošana, liecina gada balvas Drošākais uzņēmuma autoparks 2016 ekspertu novērojumi.
Gada balvas žūrijas pārstāvji ir pārliecināti, ka nākotnē uzņēmumu autoparki tiks pārvaldīti attālināti, jo jau šobrīd ievērojami pieaugusi telemātikas piedāvāto risinājumu izmantošana autoparku pārvaldīšanā. «Modernās tehnoloģijas attālinātai autovadītāju kontrolei tiek izmantotas arvien plašāk – analizējot braukšanas stilu, degvielas patēriņu un nodrošinot ātruma kontroli. Tas ne tikai ļauj autoparku vadītājiem efektīvāk sekot līdz kopējiem autoparka rādītājiem, bet vienlaikus veicina arī kopējo satiksmes drošību,» ir pārliecināts Balta Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs un konkursa žūrijas pārstāvis Kristaps Liecinieks.
Eksperti norāda, ka kravu pārvadājumu uzņēmumu vidū joprojām vērojami darba un atpūtas laika uzskaites pārkāpumi, kas noteikti tuvākajā nākotnē būs prioritāte un viens no lielākajiem izaicinājumiem lielai daļai Latvijas kravu pārvadātāju. Vienlaikus Rīgas Tehniskās universitātes
Automobiļu katedras docents Gundars Zalcmanis ļoti atzinīgi vērtē, ka arvien vairāk uzņēmumi transportlīdzekļus aprīko ar digitālajiem tahogrāfiem. «Tie ne tikai atvieglo autovadītāju un uzņēmumu atbildīgo amatpersonu darbu, bet arī samazina autovadītāju darba un atpūtas laika datu falsificēšanu,» saka Zalcmanis.
Tāpat pozitīva tendence, ko min eksperti ir tas, ka piecu gadu laikā kopš tiek organizēts konkurss, ievērojami palielinājusies uzņēmumu izpratne, ka drošs autoparks ir daudz vairāk nekā tikai ceļu satiksmes negadījumu analīze un regulāras transportlīdzekļu tehniskās pārbaudes.
Eksperti min vairākas pozitīvās tendences: uzņēmumi pārzina savu darbinieku izraisītos ceļu satiksmes negadījumus, tiek veikta precīza to uzskaite un cēloņu analīze. Rezultāti tiek izmantoti gan autovadītāju apmācībās, gan kopējo procesu uzlabošanā, arī liela vērība tiek veltīta degvielas patēriņa samazināšanai ar mērķi samazināt pārvadājumu izmaksas un apkārtējās vides piesārņojumu.
Ekspertu novērojumi norāda uz vairākiem nākotnes izaicinājumiem: nepieciešamas regulāras tehniskās apskates un pārbaudes, kas jāveic vismaz reizi mēnesī vai pat biežāk nevis reizi gadā. Kravu un pasažieru pārvadājumu jomā nopietns nākotnes izaicinājums ir autovadītāju novecošana, kas sevī ietver arī dažādu arodslimību īpatsvara palielināšanos.
Jāatzīmē, ka eksperti novērojuši, ka ir nepietiekama profilakse un pārāk maza darba devēja vēlme izglītot darbiniekus par veselīga dzīvesveida nozīmību.
« Ir vairāk jārunā par pareizu dienas režīmu, veselīgu uzturu un fizisko aktivitāšu, tai skaitā fizioterapijas, nepieciešamību,» saka eksperti.
Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem Latvijā, kopējā satiksmes plūsmā, uzņēmumu transportlīdzekļi ir teju 33%. Ja vidēji Latvijā transportlīdzeklis gadā veic 13 tūkstošus km, tad uzņēmuma transportlīdzekļu nobraukums gada laikā nereti sasniedz pat 100 tūkstošus kilometru, secina CSDD.
Ref: 225.000.103.595