Gandrīz 80% Latvijas iedzīvotāju, kuri apsver iespēju iegādāties lietotu automašīnu, ir gatavi atvēlēt šim pirkumam līdz 3 000 latu.
Turklāt 40% respondentu nākamo ģimenes auto plāno pirkt ārvalstīs, liecina preču un pakalpojumu cenu salīdzināšanas portāla Gudriem.lv veiktās aptaujas dati.
Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents Uģis Vītols, komentējot aptaujas rezultātus, norāda, ka lietoto automašīnu tirgus ir viens no galvenajiem Latvijas ekonomiskās situācijas rādītājiem, un šīs aptaujas rezultāti atspoguļo šā brīža reālo tirgus situāciju – cilvēki pirkumus pārdomā ļoti rūpīgi un automašīnas izvēlas uzmanīgi.
81% iedzīvotāju plāno iegādāties automašīnas, kuru tirgus vērtība nepārsniedz 3 000 latu. Proti, gandrīz puse jeb 46% respondentu automašīnas iegādei ir gatavi atvēlēt līdz 1 000 latu, 35% – no 1 000 līdz 3 000 latu, bet 13% – no 3 000 līdz 6 000 latu. Tikai 3% aptaujāto atzīst, ka var atļauties iegādāties automašīnas, kuru vērtība pārsniedz 6 000 latu.
Vītols apliecina, ka šobrīd skaitliski visvairāk darījumu lietoto automašīnu tirgū tiek slēgti par automašīnām, kuru vērtība svārstās no 2 000 līdz 5 000 eiro: Tās parasti izvēlas cilvēki, kuri negrib vai kuriem nav iespēju izmantot līzinga kompāniju pakalpojumus. Interesanti, ka šis cenu segments lielo popularitāti saglabāja pat ekonomikas straujās izaugsmes gados, atzīst eksperts.
Otrs populārākais automašīnu cenu segments ir 10 000 līdz 15 000 eiro. Pieprasījums pēc šādām automašīnām strauji sācis pieaugt tieši pēdējā laikā. Tajā pašā laikā mēs ekonomiskās krīzes gados esam zaudējuši vidējās klases pircējus, kuri deva priekšroku automašīnām vērtībā no 8 000 līdz 10 000 eiro, apgalvo lietoto automašīnu tirgus eksperts.
38% iedzīvotāju automašīnu plāno pirkt ārvalstīs, 24% spēkratu meklēs ar sludinājumu starpniecību, 17% cer to atrast lietoto automašīnu autodīleru piedāvājumos, 14% – vietējos autoplačos, bet 7% automašīnas izvēlē paļausies draugu un paziņu ieteikumiem.
Šie skaitļi kārtējo reizi pierāda vispārzināmo patiesību – lietotu automašīnu iegādei parasti tiek atvēlēti personīgie uzkrājumi, turklāt cilvēki mēģina ietaupīt, meklējot izdevīgākos automašīnu piedāvājumus ārpus valsts robežām – pārsvarā Vācijā, Lietuvā un Igaunijā. Līdzko vietējās līzinga kompānijas atjaunos autolīzinga piedāvājumus, domāju, liela daļa Latvijas iedzīvotāju automašīnas pirks Latvijā, jo tā ir drošāk. Pērkot tās ārvalstīs, pastāv augsts riska procents iegādāties nekvalitatīvu spēkratu vai automašīnu ar slēptiem defektiem, skaidro Vītols.
Viņaprāt, lietoto automašīnu tirgū šobrīd novērojams līzinga kompāniju un banku aktivitātes pieaugums – pakāpeniski tiek atjaunoti automašīnu iegādes finansēšanas piedāvājumi. Tiesa, šī aktivitāte vēl ir ļoti vāja: Mums ir jāatzīst, ka valsts autoparks ir ļoti novecojis, turklāt tuvākajā nākotnē situācija īpaši neuzlabosies. Pagājušajā gadā lietoto automašīnu tirdzniecības apjomi samazinājās par 60%. Šī gada rezultātus pat neņemos prognozēt, jo lietoto automašīnu tirgu ietekmē pārāk daudz negatīvu faktoru: procentu likmju un degvielas cenu pieaugums, darbspējīgo iedzīvotāju emigrācija, kā arī vietējo banku politika, jo aizdevumi automašīnu iegādei šobrīd tiek izsniegti ļoti piesardzīgi. Ir acīmredzams, ka ekonomiskā krīze mūsu valstī turpinās, tālab iedzīvotāji arī turpmāk iespēju robežās centīsies ietaupīt, izvēloties iespējami lētākas automašīnas, tā Vītols.